• چهارشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 97082311285
  • خبرنگار : 71552

درپی فشار رسانه‌ها و افکار عمومی

هیات کوهنوردی مشهد عقب نشینی کرد!

هیات کوهنوردی مشهد عقب نشینی کرد!

در پی فشارهای وارده در ۲۴ ساعت گذشته در موضوع جنجالی بخشنامه الزام اخذ رضایت نامه از پدر و همسر برای بانوان کوهنورد در مشهد، هیات کوهنوردی مشهد از موضع خود کوتاه آمد.

احمد زحمتکش رییس هیان کوهنوردی خراسان رضوی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: دیروز که با مدیرکل ورزش استان خراسان صحبت کردیم نظر آنها هم همانند نظر ما بود که این بخشنامه توصیه ای است. ما همه جور بخشنامه خبری، توصیه‌ای، دستوری، هماهنگی و ... داریم. این هم بخشنامه توصیه‌ای بوده که ما مواد قانونی را یادآوری کردیم و خواستیم که از هر گونه شائبه ای در باشگاه های رسمی پرهیز شود.

وی که در گفت‌وگوی روز سه‌شنبه اش با ایسنا هم‌چنان بر ضرورت رعایت بخشنامه مذکور تاکید داشت، این بار در پاسخ به این سوال که شما از واژه الزام در این بخشنامه استفاده کرده بودید آیا هم‌چنان این بخشنامه را الزامی می‌دانید، گفت: در آن بخشنامه سایر توصیه‌ها سر جای خودش است اما در مورد موضوع الزامی بودن یا نبودن آقای فتاحی (مدیرکل ورزش خراسان رضوی) به صراحت گفت که ارایه رضایت نامه برای ورزشی مثل کوهنوردی ضرورت ندارد. الان حجت بر ما هم تمام است! ما که کاسه داغ تر از آش نیستیم.

زحمتکش ادامه داد: ما توصیه هایی در جهت اقدامات پیشگیرانه داشتیم که حالا ممکن است به راه های دیگر توصیه شوند، حالا این‌ها باید به جایی دعوت شوند. بلاخره باید یک تلاش همگانی بکنیم که مقداری از این ناهنجاری هایی که رو به گسترش هم هست کمتر شود. الان مدیر کل ورزش استان خراسان رضوی تشخیص داده و بیانیه صادر کرده و ما هم به واسطه شخصیت و وجاهت قانونی که او دارد و مرجع عالی در سطح استان برای هیات ها و زیر مجموعه هستند حرفشان برای ما حجت است.

به گزارش ایسنا، روز سه‌شنبه بخشنامه‌ای از سوی هیات کوهنوردی خراسان رضوی رسانه‌ای شد که در بند ۲ بخشنامه‌ آمده بود "در جهت رعایت ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی و نیز فتاوای علمای دین، برای صیانت از بنیان و اساس خانواده‌ها، اجازه همسر برای شرکت خانم‌های متاهل و اجازه ولی قهری برای خانم‌های مجرد و نوجوانان تا سن ۲۰ سال برای حضور در برنامه‌های کوهنوردی الزامی است."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

✅ جهل به قانون عامل بی تدبیری✅ بانوان بدون هیچ منع قانونی می توانند در کلیه برنامه‌های کوه نوردی در چارچوب آیین نامه‌های فدراسیون کوه نوردی و صعودهای ورزشی شرکت کنند. بی‌تدبیری و ضعف هیات کوه نوردی استان خراسان رضوی عامل هجمه انتقادات به حضور بانوان در برنامه‌های کوه‌نوردی شده است. علی محمدی ((دانشجوی دکتری حقوق خصوصی و فعال کوه نوردی )) درخصوص بخشنامه هیات کوه نوردی استان خراسان رضوی بیان کرد: در قانون جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه ماده قانونی دال بر منع حضور بانوان و یا منوط به اجازه همسر در فعالیت‌های کوه‌نوردی وجود ندارد و همواره سیاست دولت،حمایت همه جانبه از ورزش بانوان است. پس بنابراین بند ۲ بخشنامه مذکور کاملا غیرقانونی بوده و هیات کوه نوردی خراسان رضوی صلاحیت صدور هم‌چین بخشنامه ای را نخواهد داشت. استناد به ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی و تفسیر غلط ازین ماده دلیلی دیگری است چرا که ماده مذکور به این موضوع اشاره دارد که در روابط زوجین ریاست خانواده از خصائص شوهر است و این هیچ گونه منافاتی با حضور مستقل بانوان در برنامه‌های کوه‌نوردی نخواهد داشت. هم‌چنین در خصوص ماده ۶۳۸ و ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی باید اشاره کرد که هرگاه کسی علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند مجازات می‌شود، عمومی و متاسفانه با فعالیت تعداد زیادی از گروه های بدون مجوز این امر در سال های اخیر بیشتر نمایان شده است که در سال ۹۷ شاهد برخورد قاطع نیروی انتظامی با چندی از این گروها بودیم. لذا تفسير منطقي اصل ۱۶۷ قانون اساسي ايجاب مي كند كه با توجه به پذيرش اصل قانوني بودن جرم و مجازات در قانون اساسي، اجازه مراجعه به منابع فقهي در دعاوي كيفري، منصرف از مواردي باشد كه منجر به خلق جرم و مجازات مي شود. بنابراين در ماده ۶۳۸ ق .م .ا. مراجعه به منابع فقهي، با قانون اساسي و موازين شرعي مغاير است و مصلحت اقتضا دارد مقنن نسبت به اصلاح يا لغو ماده مزبور اقدام كند و در صورت لزوم اصلاح، عنايت بيش تري به قانون اساسي داشته باشد. در پایان از تمامی کوه نوردان و دوستداران طبیعت خواهشمندیم برای جلوگیری از چنین مباحثی با آگاهی کامل در برنامه‌های کوه‌نوردی حضور یابند و با مراجعه به هیات کوه‌نوردی استان مربوطه فهرست باشگاه‌های دارای مجوز رسمی را دریافت کنند.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۲۳ ۱۴:۱۵

چیزی که گسترده است دیگه ناهنجاری به حساب نمیاد. معانی واژه‌های ساده رو هم باید از آغاز به آقایان آموخت!