• شنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 97091004412
  • خبرنگار : 71410

چرا ایرانیان از این غذای ایرانی سهمی ندارند؟

چرا ایرانیان از این غذای ایرانی سهمی ندارند؟

تخم ماهیان خاویاری از گران‌ترین غذاهای جهان است و این در حالی است که دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بیش از ۹۰ درصد خاویار دنیا را تأمین می‌کند. اما سهم مردم ایران از خاویار چقدر است؟

خاویار یک ماده غذایی پرانرژی است که گفته می‌شود طعم و بوی بسیار خوشایندی هم دارد. در واقع خاویار اشرافی‌ترین صبحانه جهان است. هرچند طعم و بوی آن ممکن است برای بسیاری اصلا خوشایند نباشد.

خاویار سیاه در ایران و جنوب روسیه شناخته شده‌ است و البته خاویار سرخ یا سیاه را می‌توان در تمامی فروشگاه‌های مواد غذایی روسیه خریداری کرد اما در ایران فروشگاه‌های مشخصی فروش خاویار دارند که تعدادشان هم چندان زیاد نیست.

۱۲ تا ۱۶ سال زمان لازم است تا بتوان از یک ماهی، خاویار استحصال کرد. مدت‌ها پیش ماهیان خاویاری را با چکشی لاستیکی بیهوش و سپس نسبت به تخلیه خاویار آن اقدام می‌کردند اما امروزه با استفاده از روش سزارین، تخم‌ها را از شکم ماهی خارج می‌کنند و مقداری از آن را برای باروری مجدد در شکم ماهی باقی می‌گذارند. سپس ماهی را به مدت ۳ ماه در استخرهای مخصوصی قرنطینه می‌کنند و پس از این مدت به دریا بازمی‌گردانند. تقریبا هرماه تا ۶ بار می‌تواند این کار را انجام دهد.

در ایران کرانه‌های شرقی دریای خزر به‌ویژه سواحل بندر ترکمن از خلیج حسنقلی تا میانکاله مهم‌ترین محل صید ماهیان خاویاری هستند که به تنهایی نیمی از خاویار ایران در آنجا استحصال می‌شود؛ هرچند حدود ۹۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد که حدود ۵۰ درصد آنها در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان قرار دارند و مابقی نیز در بقیه استان‌ها مانند هرمزگان، فارس، قم، خوزستان و غیره پراکنده شده‌اند.

سال گذشته نیز توافق‌نامه سه‌جانبه با استان‌های شمالی، بنیاد مستضعفان و سازمان شیلات امضا شد تا بر مبنای آن تسهیلات ارزان‌قیمت از طریق یک بانک خصوصی در اختیار متقاضیان راه‌اندازی مزرعه پرورش خاویار قرار گیرد.

البته همه اینها در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرده که اگر در شرایط کنونی، صید غیرمجاز، از بین رفتن مکان طبیعی تکثیر طبیعی، آلودگی محیط رودخانه‌ها و دریا، کاهش تکثیر مصنوعی و کمبود مولدین ادامه یابد، میزان صید ماهیان خاویاری بالغ و تولید خاویار در سال ۱۴۰۴ به حدود صفر خواهد رسید.

آمارها نشان می‌دهد که میزان تولید خاویار ایران در سال ۱۳۷۱ حدود ۲۶۱ هزار کیلوگرم بوده که در سال ۱۳۹۴ به ۱۴۰۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

حتی همه آنهایی که تا به حال خاویار را از نزدیک ندیده‌اند هم می‌دانند که خاویار بسیار گران‌قیمت است. هر کیلوگرم خاویار پرورشی پنج تا ۱۰ میلیون تومان و هر کیلوگرم گوشت ماهیان خاویاری حدود ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. از طرفی گفته می‌شود که خاویار ایرانی لوکس‌ترین و گران‌ترین خاویار در بازار جهانی است که این محصول با قیمت حدود ۹۰۰ تا ۱۲۵۰ دلار به کشورهای مختلف صادر می‌شود. ۴۰ تا ۵۰ درصد در عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها و چهار تا پنج درصد در رستوران‌ها و مراکز عرضه به آن اضافه می‌شود و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

۹۳ درصد از ذخایر ماهیان خاویاری جهان در دریای خزر موجود است و مدیریت حفظ، تکثیر و رهاسازی ماهیان خاویاری دریای خزر نیز با ایران است. ایران سالانه حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون بچه‌ماهی خاویاری از گونه قره‌برون را در دریا رها می‌کند.

به نظر شما چرا گران‌ترین غذای جهان، یک غذای ایرانی است اما درصد بزرگی از مردم ایران حتی یک‌بار هم خاویار نخورده‌اند؟

ایسنا - سهیلا صدیقی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۳:۵۸

مردم نان پیدا نمی کنند بخورند صحبت از خاویار میکنی برادر...سفره مردم هر روز کوچک و کوچکتر میشه

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۸ ۰۸:۴۸

البته خواهر نه برادر

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۴:۱۱

من به عنوان یک ایرانی ترجیح می‌دهم خاویار صادر شود و با درآمد ارزی آن ده‌ها نفر از هموطنانم بتوانند غذای معمولی بخورند تا اینکه خاویار با قیمت‌گذاری دولتی در داخل کشور ارزان فروخته شود و من و امثال من بتوانیم آن را امتحان کنیم درحالی که صیادان و تاجران خاویار بیکار و بی‌پول شده‌اند. من با قورمه سبزی و قیمه شادم. یارانه خاویار نمی‌خواهم.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۱ ۱۳:۱۰

هرچی صادر شد چی ازش نصیب من و شما شد؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۲ ۲۱:۰۱

دمت گرم گل گفتی

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۴:۱۳

من به عنوان یک ایرانی ترجیح می‌دهم خاویار صادر شود و با درآمد ارزی آن ده‌ها نفر از هموطنانم بتوانند غذای معمولی بخورند تا اینکه خاویار با قیمت‌گذاری دولتی در داخل کشور ارزان فروخته شود و من و امثال من بتوانیم آن را امتحان کنیم درحالی که صیادان و تاجران خاویار بیکار و بی‌پول شده‌اند. من با قورمه سبزی و قیمه شادم. یارانه خاویار نمی‌خواهم.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۵ ۱۱:۲۰

خدا عقلت بده با این طرز تفکر

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۴:۱۷

به نظرم با ذائقه های ما انچنان سازگار نباشه یعنی بخوریم هم میگیم به پولش نمی ارزه خخخخخ

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۴:۴۵

خیلی با ذائقه ما هماهنگ نیست. البته گران هم هست و حتی قیمتهای ماهیان خاویاری و خود خاویار گرونتر از اونچه گفتید هست ولی خب آدمهایی هم هستن که چیزهای گرون میخورن اما ممکنه خاویار رو دوست نداشته باشن ...گرچه بسیار مقوی است

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۱۷:۳۷

مگر از نفت سهم دارند که بخوان از شکم سهم داشته باشند.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۲۰:۲۸

ایرانی ها از خیلی چیزها سهمی ندارند!اگر سهمی داشتند به قول بعضی از افراد روشنفکر،در ایران فقیری وجود نداشت!

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۲۱:۰۰

مردم نان پیدا نمی کنند بخورند صحبت از خاویار میکنی برادر...سفره مردم هر روز کوچک و کوچکتر میشه

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۰ ۲۳:۰۱

بله چرا باید از تولید داخل حمایت نکنیم!

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۱ ۱۰:۳۹

به نظرم وقتی تو تیتر سوال می‌پرسید باید جوابش رو هم بدین دیگه! نه اینکه دوباره آخرش این سوال رو مطرح کنید!

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۲ ۱۲:۱۵

این عادت شده واسه دوستان، پایان باز!

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۱ ۱۲:۳۱

صادرات اگر کمک به رونق اقتصادی مملکت باشه کار پسندیده ای است پیشنهادم به دولتمردان (ووابستگان که توان خرید دارن )این که مردم هم سهمی ازخاویارکشور دارن اگه تدبیری بیندیشن امکان دیدن ومزه کردن خاویار از طریق سبد کالا برای ایرانی ها میسر شود

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۱ ۱۴:۵۱

شما روزنامه‌نگاری. زحمت میکشیدی می‌رفتی تحقیق می‌کردی ببینی چرا مردم خاویار نمی‌خورن بعد گزارشتو می‌نوشتی

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۲ ۰۸:۱۲

خیلی هم منطقی به نظر نمیاد که هرکشوری اتباعش مصرف کننده آن چیزی باشند که در تولیدش در دنیا صاحب نام هستند .مثل اینست که بگوییم مازراتی به ایتالیایی ها سواری نمی دهد!! شما در تمام ژاپن هم بگردید کمتر کسی را می بینید که لندکروزر 5700 سی سی سوارشود ومثل بعضی هاها خیابانهای پایتخت را بااین شاسی بلند همه جا رو گز کند .مهم اینست که تولید کشور را صادر کنند ولی از عواید این صادرات همه متنفع شوند .یعنی به اقتصاد کشور کمک شود .من نمی دانم بازار وصادرات خاویار دست کیست ؟ وایا انچه صادر میکنند چه نفعی به مملکت میرسد.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۲ ۱۴:۱۲

اصلا خاویار چی هست. با کدوم "ق" مینویسندش؟؟؟؟؟!!!! من محمد 35 ساله مجرد فوق لیسانس عمران از دانشگاه دولتی الان 11 ماهه حقوق نگرفتم. جرأت ازدواج ندارم. تو خرج روزگار موندم....دولت مردها کجا هستند تا ببینید و بشنوند...حالا شما حرف از خاویار میزنی. مثل خیلی از چیزایی که آرزو داشتیم داشته باشیم و گیرمون نیومد حالا خاویار هم نخوریم چی میشه.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۲ ۲۰:۱۱

سوالتون قشنگه ولی پاسخی در متنتان ندیدم

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۳ ۱۷:۱۸

اي دل غافل

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۳ ۲۰:۵۸

من چون می ترسم معده ام تعجب بکند نمی خورم. ترجیح می‌دهم خوراک لوبیا چیتی با نون بربری بخورم!

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۳ ۲۳:۳۴

این از بدبختی و سیه روزی ماست که با این همه منابع نفت و گاز و معادن باید چشم به چندر غاز صادرات خاویار داشته باشه نه آقا داستان چیز دیگیه اصلا مردم ایران استحقاق خوردن غذای مقوی مثل خاویار ندارن

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۳ ۲۳:۴۹

نصیب از ما بهتران میشه.......

avatar

چون لبخند ما خیلی گران است !

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۴ ۲۱:۳۵

به یکی گفتند خب حالا چند تا کالای ایرانی نام ببر ببینم گفت خاویار سیاه، خاویار سرخ، خاویار زرد ...

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۵ ۱۰:۴۸

آمار تولید را دقیق می نوشتید تا مردم از نابودی ماهیان خاویار آگاه شوند تولید سال 71 به میزان 260000 هزار کیلو و سال 95 به میزان 1400 کیلو گرم می باشد ضمنا برداشت تجاری از ماهیان خاویاری از سال 95 ممنوع گردیده است لذا خاویاری وجود ندارد که مردم بخورند و مقدار تولید مزارع پرورشی هم آنقدر نیست که بشود به همه مردم داد

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۵ ۱۶:۲۰

هیچ قومی به خاطر فقر و نداری از بین نرفته مگر به خاطر جهل و نادانی و هیچ قومی به خاطر دارا بودن ذخایرش تا ابد نمانده مگر با آگاهی و عمل و شعور

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۸ ۱۱:۵۸

خواهشا گاهی شکل وقیافه ی خاویاررانشانمان دهیدو وصفش کنید!!وصف العشق نصف العشق!!!.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۱۹ ۱۰:۰۳

چرا ایرانیان از این غذای ایرانی سهمی ندارند؟ چو دانی و پرسی سوالت خطاست

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۰ ۱۰:۵۲

به نظر من چون ماهی خاویار از نظر شرع و احکام اسلام شرایط استفاده شدن رو نداره ( منظورم نداشتن پولک هست) از قدیم کسی این ماهی رو نمی خورده و همین موضوع باعث شده بین ما ایرانی ها جایگاهی نداشته باشد موضوع دیگه ذائقه هست ، من اصلیتم بچه شمال ایران هست ولی شهرستان زندگی می کنم ، در خصوص ماهی و خاویار آن امتحان کردم که درصد زیادی از مردم شهر های دیگه ماهی شمال رو دوست ندارن به خصوص خاویار رو چون طعم خوشایندی براشون نداره همینطور ما شمالیا ماهی های جنوب رو دوس نداریم به خاطر عطر و بوی تندی که دارن و ... نکته سوم اینکه حالا از نخوردن ما چه اتفاقی افتاده؟ آسمون که به زمین نیومده! از این خبر های بی خاصیت چه سود آخه؟ یه عده پول دار خوش گذران که تو کشور های دیگه هستن مغز میمون زنده می خورن دوس دارن خاویار ماهیی که گیرشون نمیاد رو هم امتحان کنن یه عده هم از این فرصت استفاده می کنند به قیمت خون پدرشون اینو می فروشن! دستشونم درد نکنه! آدم هر چی که گرون بود رو نباید بخوره که الان تو چین و خیلی کشورای دیگه ترشی موش و عقرب هزارپا ... نمی دونم گوشت خفاش و ... به قیمت بالا می فروشن حالا ما باید بگیم وای چرا ما نمی خوریم؟