• دوشنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98012610882
  • خبرنگار : 30054

انتخاب یک کارگزاری بورس، ویژگی‌ها و خدمات

کارگزاری آگاه

برای کسانی که قصد ورود به بورس را دارند یا در حال حاضر جزو فعالان بازار سرمایه هستند، همواره یکی از دغدغه‌ها انتخاب یک کارگزاری برای معاملات بورسی، است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کارگزاری آگاه، برای علاقه‌مندان به بازار سرمایه، سؤالاتی درباره انتخاب کارگزاری بورس پیش می‌آید، از قبیل:

۱. چگونه یک کارگزاری بورس خوب انتخاب کنیم؟

۲. خدمات کارگزاری‌های بورس چیست؟

۳. کارگزاری‌های بورس با هم چه تفاوت‌هایی دارند؟

اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات هستید، پیشنهاد می‌کنیم این متن را تا انتها مطالعه کنید.

کارگزاری‌های بورس باهم چه تفاوت‌هایی دارند؟

در حال حاضر و بر اساس اعلام سازمان بورس اوراق بهادار در مهرماه ۹۶ تعداد ۱۰۵ کارگزاری بورس در ایران فعال است.

معیارهای رتبه‌بندی کارگزاری‌های بورس بر اساس دستورالعمل رتبه‌بندی شامل دو گروه معیارهای عادی و معیارهای تشویقی است.

از جمله معیارهای عادی می‌توان مواردی نظیر دفاتر اداری کارگزاری، تعداد مشتریان، معاملات کارگزاری، پرسنل دارای گواهی‌نامه و … نام برد.

همچنین معیارهایی نظیر سبد گردانی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، جذب مشتریان خارجی و … جزو معیارهای تشویقی محسوب می‌شود.

بنابراین تفاوت عمده کارگزاری‌ها در رتبه آن‌ها و سطح خدماتی که ارائه می‌دهند است.

رتبه بندی کارگزاری‌ها در حال حاضر بر اساس گروه‌های زیر است:

- رتبه الف کسب حداقل ۸۰% از امتیازات عادی حداقل ۶۵% از کل امتیازات در نظر گرفته شده در دستورالعمل تقسیم بندی کارگزاری بورس اوراق بهادار

- رتبه ب کسب حداقل ۶۵% از امتیازات عادی حداقل ۵۵% از کل امتیازات در نظر گرفته شده در دستورالعمل تقسیم بندی کارگزاری بورس اوراق بهادار

- رتبه ج کسب حداقل ۵۰% از امتیازات عادی حداقل ۴۰% از کل امتیازات در نظر گرفته شده در دستورالعمل تقسیم بندی کارگزاری بورس اوراق بهادار

- رتبه د کسب حداقل ۳۵% از امتیازات عادی حداقل ۳۰% از کل امتیازات در نظر گرفته شده در دستورالعمل تقسیم بندی کارگزاری بورس اوراق بهادار

- رتبه ه کارگزارانی که امتیاز طبقات بالاتر را کسب نکرده باشند.

همچنین انتخاب کارگزاری از سوی فیاس (فدراسیون بورس‌های اروپا-آسیایی) می‌تواند یکی از معیارهای مهم در انتخاب کارگزار بورس باشد. تنها برخی از کارگزاری‌های کشور با انتخاب سازمان بورس، به این نهاد معرفی می‌شوند.

خدمات کارگزاری‌های بورس چیست؟

کارگزاری بورس نهادی مالی است که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند. کارگزاری‌ها می‌توانند در حوزه‌های زیر فعالیت کنند:

۱- معاملات اوراق بهادار

۲- معاملات آتی کالا

۳- معاملات بورس کالا

۴- معاملات بورس انرژی

کارگزاری‌ها مستقل از اینکه در چه حوزه‌های فعالیت می‌کنند شامل ۲ بخش اصلی هستند:

- خدمات کارگزار، کارگزاری، معامله‌گری و بازار گردانی

- خدمات مالی و مشاوره‌ای

اما اگر بخواهیم ساده‌تر ولی با جزئیات بیشتر بگوییم، خدمات کارگزاری‌ها به شرح زیر است:

- خدمات دریافت کد بورسی یا کد سهامداری برای معاملات اوراق بهادار و احراز هویت سامانه سجام

- انجام معاملات اوراق بهادار (معاملات آنلاین سهام، معاملات اینترنتی، معاملات حضوری)

- ارائه آموزش بورس در حوزه خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار و بخش‌های مختلف بازار سرمایه

- ارائه خدمات مشاوره سبد و تحلیل صنایع و بازار سرمایه

- اعطای اعتبار معاملاتی برای خرید و فروش سهام اوراق بهادار (خرید بدون پول نقد)

- خدمات سبد گردانی اختصاصی (مدیریت دارایی) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

- ارائه خدمات دریافت کد معاملاتی، انجام معاملات و مشاوره در حوزه‌های آتی کالا، بورس کالا و بورس انرژی

در کنار مواردی که گفته شد خدماتی مانند تخفیف کارمزد، معاملات بورسی، وجود باشگاه مشتریان، برگزاری مسابقات بورسی و اهدای جوایز می‌تواند جزو خدمات تکمیلی یک کارگزاری بورس باشد که موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران بورس آن کارگزاری را انتخاب کنند.

همه کارگزاری‌ها شاید امکان ارائه کلیه این خدمات را نداشته باشند، اما هستند کارگزارانی که همه این خدمات را ارائه می‌دهند. باید دقت کنیم که در کنار کمیت خدمات، کیفیت آن‌ها نیز مهم است. برخی کارگزاری‌ها امکان دریافت کد بورسی به‌صورت غیرحضوری را فراهم کرده‌اند تا کسانی که می‌خواهند در بورس معامله کنند، نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند،. یا با ایجاد دوره‌های بدون اقدام به تشکیل مدرسه بورس کرده‌اند تا سرمایه‌گذاران بتوانند آموزش از صفر تا صد بورس را گام به گام پشت سر گذارند.

چگونه یک کارگزاری خوب انتخاب کنیم؟

با توجه به نکاتی که درباره تفاوت کارگزاری‌های بورسی و خدمات آن‌ها بیان شد، اکنون معیارهای انتخاب یک کارگزار خوب می‌دانیم:

- دارا بودن رتبه الف از سازمان بورس و اوراق بهادار

- مورد تأیید و انتخاب فیاس

- دارا بودن مجوزهای لازم در حوزه‌های مختلف نظیر معاملات اوراق بهادار، تحلیل و مشاوره، سبد گردانی و...

- امکان دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری و حضوری

- امکان ارائه خدمات ثبت نام سجام به صورت رایگان

- امکان انجام معاملات آنلاین سهل و امن

- پاسخگویی و پشتیبانی حرفه‌ای

- دارا بودن گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری از جمله معاملات سهام، خدمات سبد گردانی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و...

- ارائه مشاوره‌های بورسی و تحلیل در بازار سرمایه

- ارائه خدمات جانبی مانند تخفیف کارمزد، اعطای اعتبار معاملاتی و...

پیشینه موفق و پایائی ارائه خدمات، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های یک کارگزاری خوب است؛ یعنی اینکه قبل از انتخاب کارگزاری بورس، روند حرکت و رشد آن را بررسی کنیم و مطمئن شویم که در شرایط یکسان ارائه خدمات امکان‌پذیر است و مقطعی نبوده است.

انتهای رپرتاژ خبری

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.