• دوشنبه / ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98021608459
  • خبرنگار : 71567

انتقاد رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش

آموزش و پرورش از تحویل اسناد ۴۰ ملک خودداری می‌کند

آموزش و پرورش از تحویل اسناد ۴۰ ملک خودداری می‌کند

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای از مقاومت وزارت آموزش و پرورش برای واگذاری ۴۰ ملک (۱۵ درصد) املاک متعلق به این دانشگاه به وزارت علوم انتقاد کرد و گفت: این املاک در ۲۷ دانشکده قرار دارد و بر اساس قانون باید به دانشگاه واگذار شود، اما به دلیل ارزش اقتصادی این املاک وزارت آموزش و پرورش از ارائه اسناد آن خودداری می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم صالحی عمران در نشست خبری امروز که به منظور تشریح برنامه‌های دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، در سخنانی دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای را یک دانشگاه هدفمند و مأموریت مدار توصیف کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی این دانشگاه تربیت تکنیسین، نیروهای متخصص و مهارتی در جامعه است که این نیروها باید پنجه‌های کارامدی را در کشور شکل بدهند. در واقع نیروهای متخصص هستند که می‌توانند در عرصه تولید، خدمت کنند و موجب رشد اقتصادی جامعه شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برنامه‌های خود در سال جاری را متناسب با شعار رهبری که به تولید اشاره دارد همگام می‌کند، گفت: این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه عملی و مهارتی الزامات خاص خود را دارد و تلاش دارد برنامه‌های خود برای سال جاری را که به عنوان "سال رونق تولید" نامگذاری شده است تدوین نماید. چرا که ما احساس تکلیف بیشتری نسبت به جامعه داریم و باید با توجه به میزان تولید موجب رشد ارکان اقتصادی در جامعه شویم.

رئیس دانشگاه فنی وحرفه‌ای همچنین بازنگری و اصلاح سرفصل‌های آموزشی این دانشگاه را به عنوان یک گام جدی در راستای رفع نیازهای جامعه توصیف کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهمی که در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای شروع شده، این است که سرفصل‌ها و رشته‌های موجود در این دانشگاه مورد بازدید و اصلاح قرار بگیرند. بر این اساس بتوانیم رشته‌ها و سرفصل‌هایی که نیاز جامعه را رفع می‌کنند تدوین و ارائه کنیم. در واقع آنچه که هدف این دانشگاه است بحث مهارت آموزی می‌باشد. بر این اساس تلاش می‌کنیم فارغ التحصیلان ما در عرصه کسب و کار و تولید موفق باشند.

دکتر صالحی عمران خاطرنشان کرد: سرفصل‌های دروس دانشگاه فنی حرفه‌ای به صورت مرتب و در جلسات هر دو هفته یک‌بار مورد بررسی قرار می‌گیرد و در این زمینه کمیته‌هایی نیز در سراسر کشور تشکیل داده‌ایم و این کمیته‌ها وظیفه بازنگری سرفصل‌ها و انطباق سرفصل‌های جدید با نیاز جامعه را بر عهده دارد.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای همچنین توانمندسازی اعضای هیأت علمی و کادر آموزشی را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه در سال جاری برشمرد و گفت: با شروع و اجرایی شدن این برنامه امکان تولید، کارآفرینی و تجاری سازی محصولات این دانشگاه فراهم خواهد کرد. بنابراین توانمندسازی کادر آموزشی دانشگاه در حال حاضر شروع شده و ما بر این اساس اساتید خود را به منظور این کارآموزی به صنایع اعزام خواهیم کرد و اساتید در قالب فرصت‌های کوتاه مدت در صنایع مشغول می‌شوند.

دکتر صالحی عمران با اشاره به ارتقای ۱۳۰۰ کارگاه و آزمایشگاه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای افزود: این ارتقا به منظور رونق تولید و ایجاد محیط‌های عملی به منظور ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشجویان ارتقا خواهد یافت. در واقع سیاست ما این است که کارگاه‌هایی در نمونه‌های کوچک و متوسط شکل بگیرند تا به آموزش‌های مهارت آموزی بپردازند.

راه اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای

دکتر صالحی عمران از راه اندازی ۱۶ مرکز نوآوری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خبر داد و گفت: مجوز راه اندازی این مراکز دریافت شده و با معاونت علمی رئیس جمهور تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که بتوانیم در این مراکز به فعالیت‌های کسب و کارانه کمک کنیم.

دکتر صالحی عمران در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی کارگاه‌های مهارتی در خوابگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای نیز گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای با صندوق رفاه دانشجویان امضا کردیم اما عملاً پرداخت وام به دلیل مسائل حقوقی و اداری به این کارگاه‌ها از سوی صندوق امکان پذیر نشد اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظر دارد با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی کارگاه‌هایی را در خوابگاه‌ها و سایر واحدهای دانشگاه راه اندازی کند. در واقع دانشگاه از این کارگاه‌ها حمایت مالی خواهند کرد.

دکتر صالحی عمران در خصوص راه اندازی دوره‌های مشترک خارجی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز گفت: در حوزه توانمندسازی کادر آموزشی تفاهم‌نامه‌ای با برخی کشورها از جمله آلمان و لبنان امضا کردیم که بر این اساس گروهی از کادر آموزشی به منظور آموزش دوره‌های مهارتی تابستان امسال به آلمان و همچنین لبنان اعزام خواهند شد.

وی در ادامه از ارتقای ۱۴۷ خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: در نظر داریم بحث ارتقای خوابگاه‌ها در سال جاری نیز ادامه پیدا کند. البته در حوزه ظرفیت‌های خوابگاهی با کمبودهایی مواجه هستیم که امیدواریم این کمبودها با حمایت سازمان برنامه و بودجه و همچنین خیرین برطرف شود.

دکتر صالحی عمران از راه اندازی بیش از ۱۰۰ چمن مصنوعی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: این چمن مصنوعی با اعتبار بیش از ۱۶ میلیارد تومان راه اندازی خواهد شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص پذیرش دانشجو از دوره‌های نظری نیز گفت: اولویت دانشگاه پذیرش دانشجو از بین دانش آموزان کاردانش و فنی و حرفه‌ای می‌باشد اما اگر ظرفیت خالی در رشته‌هایی مشخص داشته باشیم با اجازه نهادهای قانونی آمادگی پذیرش دانشجو از دوره نظری نیز خواهیم داشت. در واقع امسال ۷۰ درصد داوطلبان کنکور در رشته علوم تجربی ثبت نام کردند و با توجه به استقبال کم از رشته‌های مهارتی امیدواریم فرهنگ‌سازی کافی در آموزش و پرورش به منظور حرکت به سمت این رشته‌ها فراهم شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه ۱۵ درصد از املاک این دانشگاه در تملک وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و این وزارتخانه از تحویل اسناد این سند خودداری می‌کند گفت: بطور کلی ۴۰ ملک این دانشگاه هنوز از سوی وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل نشده و آموزش و پرورش به دلیل ارزش بالای اقتصادی این زمین‌ها از ارائه اسناد آن خودداری می‌کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آمادگی این دانشگاه برای تربیت دبیر فنی و کاردانش برای هنرستان‌ها خبر داد و گفت: اگر قرار باشد ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسط وارد رشته‌های مهارتی شود این دانشگاه می‌تواند با ارائه آموزش‌های لازم در جهت تربیت دبیر فنی و کاردانش زمینه خروج به سمت رشته‌های مهارتی را فراهم کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه تربیت رجایی تنها دانشگاهی است که می‌تواند دبیر فنی و کاردانش در هنرستان‌ها تربیت کند که البته این کافی نیست و دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که دارد می‌تواند در این زمینه به آموزش و پرورش کمک کند. در واقع این دانشگاه ۵۲ آموزشکده مختص خانم‌ها دارد و این آمادگی را دارد که در هر استان نیز یک آموزشکده پسرانه و یک آموزشکده دخترانه را به منظور تربیت نیروی فنی در اختیار آموزش و پرورش قرار بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha