• چهارشنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۵:۴۸
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 98021709409
  • خبرنگار : 99999

کارشناس ورزش مدارس: مهم دانستن کسب مقام در مدارس ماهیت ورزش آموزشی را زیر سوال می‌برد

ورزش مدارس

معاون تربیت بدنی سلامت اداره کل شهرستان های استان تهران با بیان اینکه سواد حرکتی کودکان امروزی نسبت به کودکان گذشته بسیارپایین آمده است گفت: سواد حرکتی در کودکان امروزی افزایش نمی یابد مگر اینکه فعالیت های ورزشی و ثمربخش را در کودکان افزایش دهیم.

محمد رحیم در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت ورزش در مدارس، گفت: می‌توانیم ورزش را به چهار دسته‌ی حرفه‌ای، قهرمانی، آموزشی و همگانی تقسیم بندی کنیم که مهمترین آن، ورزش آموزشی است زیرا که پایه و اساس سه دسته دیگر است بنابراین می‌توان گفت که هدف ورزش آموزشی تربیت کودکان و بچه‌ها و آماده کردن آنان از طریق ورزش برای زندگی آینده است.

او در درباره امکانات ورزشی در مدارس گفت: از مهمترین امکانات در مدارس می‌توان به حیاط مدارس اشاره کرد به این دلیل که کلاس ورزش در آن برگزار می‌شود و به عنوان کلاس تربیت بدنی شناخته می‌شود بنابراین باید به آن توجه زیادی کرد البته بعضی از مدارس ممکن است علاوه بر حیاط مدارس زمین‌ها و یا سالن‌هایی را اجاره کنند ولی شاهد هستیم که در تمامی مدارس این اتفاق نمی‌افتد. در مدارس دولتی که جمعیت دانش آموزان بالا است حیاط مدرسه نقش بسیار مهمی را دارد.

معاون تربیت بدنی سلامت اداره کل شهرستان‌های استان تهران، افزود: همانطور که گفته شد فضای حیاط به عنوان کلاس درس از آن یاد می‌شود و آموزش دهنده‌ها که معلمان ورزش و مخاطب آنان دانش آموزان هستند باید با توجه به فعالیت‌هایی که مد نظر معلمان است وسایل مورد نیاز آن ورزش را فراهم کرد و این رشته‌ها از ۸ یا ۹ رشته خارج نیست. همانطور که مشاهده می‌شود ورزش‌های توپی غالب است زیرا اینگونه ورزش‌ها شرکت گروهی و جمعی را می‌طلبد و افراد بیشتری را می‌توان در آن بازی‌ها شرکت داد.

او با اشاره به اینکه ورزش را نباید با بازی اشتباه گرفت، تاکید کرد: برای بازی در مدارس آنچنان نیازی به وسایل ورزشی نیست و بازی فقط وقت بچه‌ها را پر می‌کند در حالی که می‌دانیم ورزش در مدارس رسالت آموزشی دارد و یک نوع مبحث تربیتی است که با شاد کردن می‌تواند بچه‌ها و دانش آموزان را برای زندگی آینده آماده کنند.

معاون تربیت بدنی سلامت اداره کل شهرستان‌های استان تهران، گفت: معتقدم زیرساخت‌ها با توجه به آموزش‌هایی که در مدارس می‌شود متفاوت است اما از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها و سخت افزارها می‌توان به دیرک دروازه، میله والیبال و پایه‌ی بسکتبال و حتی در بعضی از مدارس میز تنیس روی میز اشاره کرد. حتی می‌توان دوومیدانی که مادر ورزش‌ها است را در مدارس تقویت کنیم. این زیر ساخت‌ها در مناطق مختلف متفاوت است به عنوان مثال سخت افزارهای شهر تهران با سخت افزارهای شهرهای دیگر و حتی در بین مناطق شهر تهران هم متفاوت است. درست است که در تهران فضای کمی برای ورزش است ولی از نظر سخت افزارهای ورزشی و تجهیزات کمی جلو تر از مناطق دیگر است.

او با بیان اینکه ورزش یک نوع فعالیت جمعی است، گفت: زمانی که ورزش در مدارس اجرا می‌شود به دلیل اینکه کودکان کنار هم به فعالیت می‌پردازند باعث اجتماعی شدن آنها و رشد آنها در جامعه می‌گردد و مدارس نباید دانش آموزان را برای کسب قهرمانی و مقام اجبار کنند زیرا که ماهیت ورزش آموزشی زیر سوال رفته و اثر منفی در بین دانش آموزان خواهد داشت.

رحیم در پایان، گفت: سهم رسانه‌ها را در ورزش آموزشی باید افزایش دهیم و به سیاست گذارها یادآوری کنیم که این ورزش مهم را از یاد نبرند و رسانه‌ها می‌توانند سهم مطالعه و ورزش را در بین افراد جامعه افزایش دهند و اهمیت آن را پررنگ‌تر کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۲۰ ۱۱:۰۶

خوشبحالتون زمان قبل رو ديديد