• یکشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۲۳:۵۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98022211875
  • خبرنگار : 71605

در اولین گرامیداشت روز زنان در ریاضیات عنوان شد

جایزه فیلدز "میرزاخانی" انقلابی در جهان مذکر بود

جایزه فیلدز "میرزاخانی" انقلابی در جهان مذکر بود

پیشکسوت انجمن ریاضی ایران و چهره ماندگار کشور با اشاره به وجود تبعیض در بین زن و مرد چه در ریاضی و سایر عرصه‌ها گفت: جایزه فیلدز مریم میرزاخانی یک انقلاب فرهنگی و علمی در جهان مذکر بود.

به گزارش ایسنا، امیدعلی شهنی کرم‌زاده در اولین " گرامیداشت روز زنان در ریاضیات" که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینکه کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران دین خود به مریم میرزاخانی را ادا کرده‌اند، گفت: تبعیض بین زن و مرد از زمان ظهور اولین زن ریاضیدان وجود داشته و در غرب بیشتر از جهان سوم بوده است. این در حالی است که همواره فقط جهان‌سومی‌ها را به قائل شدن تبعیض بین حقوق زن و مرد متهم می‌کنند.

وی با تأکید بر آنکه جایزه فیلدز مریم میرزاخانی یک انقلاب فرهنگی و علمی در جهان مذکر بود، گفت: بعد از آنکه میرزاخانی فیلدز را دریافت کرد، دنیا بیشتر این جایزه را شناخت. مریم به تنهایی توانست علاقه به ریاضی را در بانوان و دختران ایجاد کند.

این پیشکسوت انجمن ریاضی ایران و چهره ماندگار خاطرنشان کرد: میرزاخانی یادداشت‌هایش را به فارسی می‌نوشت و راجع به حل مسائل ریاضی سناریو می‌داد. تفکر او، تفکر یک نویسنده بود و از این رو خواسته نویسنده شدن او با ریاضیدان شدن چندان در تناقض نبود.

کرم‌زاده تشریح کرد: میرزاخانی صادقانه در مصاحبه‌ای گفته است که اگر المپیاد ریاضی نبود، ریاضی را دنبال نمی‌کردم. زمانی که او وارد المپیاد شد کمیته المپیاد ریاضی هشت سال پر جنب و جوش را پشت سر گذاشته بود و در آن زمان این کمیته طرح داد که مسابقات هر سال در یک شهر برگزار شود.

وی افزود: میرزاخانی در دبیرستان فرزانگان، توسط دانشمندان المپیادی که طی چند سال گذشته تربیت شده بودند، آموزش دید. این در حالی است که تا قبل از درخواست میرزاخانی و دوستان او، کلاس المپیاد در این مدرسه فقط برای پسران برگزار می‌شد.

این پیشکسوت انجمن ریاضی ایران در قسمتی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه زنان به لحاظ فکری از آقایان پرکارتر هستند و معمولاً مسئولیت بیشتری نسبت به خانواده و فرزندان حس می‌کنند، به نقل قولی از مک مولن، ریاضی‌دان آمریکایی در زمان دریافت جایزه فیلدز مریم میرزاخانی اشاره کرد و گفت: مک مولن اعتراف می‌کند که در زمان دریافت جایزه از سوی مریم این دغدغه را داشته که چطور کارهای مریم میرزاخانی را به بهترین شکل ممکن ارائه کند. این در حالی است که در همان زمان متوجه شده تمام حواس مریم میرزاخانی به فرزندش آناهیتا بوده است.

کرم‌زاده ضمن اشاره به درخشش میرزاخانی در المپیاد جهانی ریاضی در هنگ کنگ و کانادا در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵، اظهار کرد: صداقت و تواضع از ویژگی‌های میرزاخانی بود به طوری که او اعتراف کرده بود در حال حاضر نمی‌تواند مسائل المپیاد را حل کند؛ چرا که این موضوع نیاز به تمرین مداوم در زمان برگزاری مسابقه المپیاد دارد.

وی در پایان با تأکید بر آنکه خانواده میرزاخانی بیشتر می‌خواهند دخترشان به یک الگو (و نه اسطوره) تبدیل شود، گفت: از کمیته بانوان انجمن ریاضی می‌خواهم رئیس انجمن ریاضی ایران در سال‌های آینده یکی از بانوان باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha