• چهارشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98032210142
  • خبرنگار : 71567

در اولین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام احمدی مطرح شد؛

دکتر احمدی نقطه وصل دو نهاد حوزه و دانشگاه بود

 دکتر احمدی نقطه وصل دو نهاد حوزه و دانشگاه بود

رئیس حوزه‌های علمیه کشور در مراسم بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام دکتر احمد احمدی که با حضور شخصیت‌های دانشگاهی و سیاسی کشور برگزار شد،با بیان این که دو نهاد حوزه و دانشگاه چالشهای چند قرنه دارند گفت: دکتر احمدی یکی از شخصیت‌های بود که به هر دو حوزه شناخت و تسلط کاملی داشت و اقدامات ارزشمندی برای اتصال دو حوزه دانشگاه و نهاد انجام داد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام اعرافی در مراسم سالگرد حجت الاسلام دکتر احمد احمدی رئیس وقت سازمان سمت که امروز با حضور شخصیت‌های کشوری و دانشگاهی در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد با اشاره به سابقه آشنایی حدود ۴۰ ساله خود با مرحوم احمدی خاطرنشان کرد: در طول حدود ۴۰ دهه هم نشینی و انس با ایشان در جلسات مختلفی از محضر آن استاد بهره بردم اگر چه برخی از جلسات ارکان‌های اداری و اجرایی داشت اما به طور کلی استفاده زیادی از علم، اخلاق؛ تجربه و مدیریت آن مرحوم کسب نمودم.

وی در ادامه با تاکید بر این که ما در حوزه و دانشگاه نیازمند بازشناسی الگوهای جالب، جذاب و الهام بخشی هستیم گفت: مرحوم دکتر احمدی از جمله چنین الگوها به شمار می‌روند و من فرصت‌های فراوانی را در جهان درونم با این استاد گرانقدر زندگی می‌کنم در واقع دکتر احمدی بیش از آن چه که خود را می‌نمایاند بود و تواضع و فروتنی در بخش‌هایی از شخصیت علمی، اخلاقی و دانش او مخفی بود.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور همچنین به بیان مهم‌ترین ویژگی‌های علمی و اخلاقی دکتر احمدی اشاره کرد و گفت: ایشان ذات و شخصیت فلسفی اسلامی داشتند و عمری را در حوزه فلسفی اسلامی گذراندند به همین دلیل آن مرحوم علاقه و عشقی وافر به مرحوم علامه طباطبایی می‌ورزیدند و در حوزه فلسفه اسلامی بهره زیادی از شخصیت ممتاز و برجسته او بهره می‌بردند به گونه‌ای که در حوزه اور ا با عنوان شخصیتی که حکمت و صدرایی و فلسفه اسلامی آشنایی دارد می‌شناختند.

حجت الاسلام اعرافی خاطر نشان کرد: دکتر احمدی در حوزه فلسفه تنها در فلسفه اسلامی توقف نکرد بلکه با الهام گیری از استاد طباطبایی به فلسفه غرب ورود نمود و با دقت نظر خاصی این فلسفه را نیز مورد توجه قرارداد به گونه‌ای که برخلاف بسیاری از متفکران فلسفی به دلیل آشنایی با زبان انگلیسی توانست به صورت مستقیم و بدون هیچ مانعی منابع اصلی فلسفه غرب را به طور مستقیم مورد مطالعه قرار دهد بنابراین آنچه را که ایشان پیش روی خود قرار داده بود یک فلسفه تطبیقی به شمار می‌رود.

به گفته وی حجت الاسلام احمدی در پرتو امواج انقلاب اسلامی به امام خمینی (ره) عاشقانه می‌نگریست و در این پرتو نیز به حوزه علوم اسلامی ورود پیدا کردند و با مباحث تطبیقی علوم و مبانی اسلامی را مورد بررسی قراردادند همچنان که در پژوهشکده و دانشگاه دغدغه‌های اصلی خود را در این حوزه مورد کنکاش قرار داده و در هشت رشته علوم انسانی، اجتماعی، اقتصاد، سیاست و غیره ورود پیدا کردند اما در حوزه تعلیم و تربیت صاحب آرا و اندیشه ارزشمندی شدند.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور همچنین دقت نظر در نقد و ویرایش مقالات را از دیگر ویژگی‌های ارزشمند دکتر احمدی عنوان کرد و گفت: آن مرحوم در عرصه عبادی و معنوی نیز همواره زبان زد و الهام بخش بودند به گونه‌ای که روح معنوی و خاشع او در برابر خداوند زبان زد بوده و همواره در نماز نیز ساده و با خشوع حاضر می‌شد.

وی همچنین با بیان این که دکتر احمدی از لحاظ اخلاق فردی و اجتماعی الگوی کم نظیر در دانشگاه است گفت: ایشان هیچگاه در کار مزد اندیش نبود و همواره از بیت المال بیشتر از مال خود حمایت می‌کرد در عرصه اخلاقی نیز صفر شکیبایی و تحمل او بسیار بالا بود و هیچگاه خشم او از مرزهای عدالت بیرون نرفت. ضمن این که همواره یارو غمخوار محرومان بود.

حجت الاسلام اعرافی با تاکید بر این که دکتر احمدی شناخت کامل به حوزه و دانشگاه داشت گفت: چالش دو عرصه حوزه و علم یک چالش چند قرنه است اما آن مرحوم نظر و عمل مستقیم در هر دو قلمرو داشت به گونه‌ای که حوزه و دانشگاه را به خوبی می‌شناخت و نقطه وصل دو نهاد به شمار می‌رفت. همچنان که در دوره او تحولات زیادی در عرصه ساختار سازی و قلمرو جدید علمی و همچنین آشنا سازی طلاب و اساتید با دنیای معاصر و نزدیک سازی این دو اتفاق افتاد.

تدوین برنامه‌هایی برای حمایت از اهداف سازمان سمت در وزارت علوم

وزیر علوم با تاکید بر اینکه سازمان سمت وظیفه نشر و انتقال یافته‌ها و تالیفات در حوزه علوم انسانی را عهده دار است گفت: در وزارت علوم برنامه‌های برای حمایت از اهداف سازمان سمت در دست داریم که می‌توانند به قدرت در حوزه عمل این سازمان بیفزایید.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی نیز در این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: من به عنوان فردی که در دانشگاه در کلاس‌های درس او شرکت کردم و همچنین مدت حدود شش ماه که در دوره حیات او در مسئولیت بودم ویژگی‌های ستودنی در آن مرحوم دیده‌ام و در این مدت علاقه وافر و مستمر او به بحث پیگیری منابع و متون درسی در حوزه علوم انسانی زبانزد است.

وی در ادامه تصریح کرد: علیرغم اینکه نزدیک به ۴۰ سال از تأسیس و شکل گیری سازمان سمت گذشته است اما همچنان شور و علاقه آن مرحوم به پیگیری مسائل علوم انسانی همانند سالهای اول تشکیل این سازمان بود و این شور و علاقه در چهره او مشاهده می‌شد چرا که آن مرحوم خود را موظف به نتیجه رساند مسئولیت خود در سازمان مست به ویژه در عرصه علوم انسانی می‌دانست. با وجود اینکه فعالیت در این حوزه بسیار پراضطراب است اما ایشان برنامه‌های خود در چارچوب مشخص و اهداف تعیین شده پیش می‌برد.

به گونه‌ای که در دوره قبل و بعد از انقلاب توجه خاصی به بحث علوم انسانی داشتند.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدی تمامی کتاب‌هایی که در سازمان سمت به چاپ می‌رسید قبل از چاپ مورد مطالعه قرار می‌داد و آنچه که باقی مانده است ادامه مسیر آن مرحوم در عرصه علمی علوم انسانی و پیگیری اهداف و برنامه‌های دکتر احمدی برای مسؤولان جدید سازمان سمت می‌باشد.

دکتر غلامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر اساتید در گروه‌های مختلف افکار و اندیشه‌های خود را در حوزه علوم انسانی منتقل می‌کند و برخی سازمانها نیز مکلف به تحول و کارکرد این افکار در عرصه علوم انسانی هستند. که پژوهشکده‌های از جمله مراکزی هستند که این وظیفه را انجام می‌دهند اما در حوزه تدوین متون علمی، علوم انسانی سازمان سمت وظیفه‌ای خطیری بر عهده دارد.

دکتر غلامی اظهار کرد: ما در دهه ۶۰ به دلیل کمبود متون درسی نیازی به تولید متون علمی داشتیم در شرایط فعلی در حوزه تأمین منابع علمی به خصوص علوم انسانی در کشور نیاز داریم تا سازمان و یا مجموعه‌ای وظیفه نشر و انتقال یافته‌ها و تالیفات را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی عهده دار شوند.

وزیر علوم تصریح کرد: ما در وزارت علوم برنامه‌های در راستای حمایت از اهداف سازمان در نظر داریم که اگر محقق شود می‌تواند به قدرت و حوزه عمل این سازمان در عرصه علوم انسانی بیفزاید. در مجموعه‌های فعال علوم انسانی می‌توانند در یک فرآیند هم افزایی و هم راستا قرار دادن اهداف و برنامه‌ها به وصول نتایج مدنظر در حوزه‌های کلان علوم انسانی کمک کند.

به گزارش ایسنا، مراسم اولین سالگرد درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی بعد از ظهر امروز با حضور شخصیت‌های سیاسی، دانشگاهی، کشوری و لشکری در ساختمان مرکزی سازمان سمت در حال برگزاری است.

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر اعرافی رئیس حوزه علمیه، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر محمد ذبیحی رئیس فعلی سازمان سمت، دکتر صادقی نماینده حجت‌الاسلام آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام مسعود خامنه‌ای فرزند رهبر انقلاب، حجت‌الاسلام مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر پیروز حناچی شهردار تهران، حجت الاسلام محسن قمی عضو مجلس خبرگان رهبری، سید محمد حسن ابوترابی امام جمعه موقت تهران، دکتر فریدون جعفری دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی، حسام الدین آشنا رئیس مرکز استراتژیک بررسی‌های ریاست جمهوری، دکتر علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس، دکتر رضوان طلب به عنوان دبیر هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، عفت مرعشی همسر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و برخی از اساتید دانشگاه و حوزه و سایر شخصیت‌های سیاسی کشور در مراسم سالگرد حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، دکتر احمد احمدی عضو گروه مطالعات اسلامی علوم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان «سمت» ۱۸ خرداد ماه سال ۹۷ به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

احمد احمدی در سال ۱۳۱۲ (۱۹۳۳ میلادی) در روستای کهکدان ملایر به دنیا آمد و پس از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت و به مدت ۵ سال دروس دینی را تا اواخر سطح ۲ فراگرفت.

سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر و فلسفه اسلامی را در سطوح عالی (اسفار و شفا) نزد علامه طباطبایی، درس فقه و اصول را نزد کسانی همچون امام خمینی (ره)، سیدحسین طباطبایی بروجردی، آیات عظام سلطانی، مشکینی، محقق داماد و نجفی مرعشی فرا گرفت و همزمان دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران اخذ کرد. احمدی از سال ۱۳۵۲ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بود و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی را در مقطع دکتری تدریس کرده بود.

وی از سال ۱۳۶۰ به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت داشت. او بنیان‌گذار سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) بود و حدود ۳۳ سال مدیریت این سازمان را بر عهده داشت. وی همچنین از مؤسسان دانشگاه تربیت مدرس و در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود. از جمله آثار او، می‌توان به کتاب‌های «بن‌لایه‌های شناخت» (تألیف)، «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه» (تألیف)، «نقد تفکر فلسفی غرب» (ترجمه)، «تأملات در فلسفه اولی» (ترجمه) و «تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق» (ترجمه) اشاره کرد.

در سال ۱۳۹۴ در ششمین مراسم اهدای جایزه علمی دکتر علی محمد کاردان که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، از مقام علمی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد برجسته فلسفه تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha