• پنجشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 98033014661
  • منبع : نمایندگی همدان

گزارش ایسنا از اختتامیه گردهمایی رؤسای جهاد دانشگاهی؛

توسعه فناوری با پول زیاد صورت نمی‌گیرد/پیشرفت نیازمند سپردن امور به نیروی کارآمد است

توسعه فناوری با پول زیاد صورت نمی‌گیرد/پیشرفت نیازمند سپردن امور به نیروی کارآمد است

رئیس جهاد دانشگاهی نظام ملی فناوری را با وجود ابزارهای علمی ناکارآمد خواند و گفت: با پول زیاد توسعه فناوری در کشور انجام نگرفته و پیشرفت نیازمند سپردن امور به نیروی کارآمد است.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی امروز (پنج شنبه ۳۰ خرداد) در اختتامیه گردهمایی رؤسای جهاد دانشگاهی و مراکز آموزشی وابسته در شهر همدان، با بیان اینکه مراکز جهاد دانشگاهی به عنوان مرکز رشد و تولید علم در حوزه اقتصاد دانش بنیان پیشگام بوده، تصریح کرد: امروز اقدامات ارزنده‌ای در حوزه فرهنگی، حوزه علم و فناوری، حوزه پزشکی و در زمینه فنی مهندسی در مراکز جهاد دانشگاهی انجام شده و به عنوان دانشگاه نسل سوم در همه زمینه‌ها خود را اثبات کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت جهاد دانشگاهی و بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را در یک سمت و سو دانست و گفت: امروز علم و فناوری موتور پیشران کشور بوده و پرداختن به تربیت نیروی انقلابی برای ساختن نظام پیشرفته اسلامی لازم و ضروری است.

وی عنوان کرد: انجام کارهای بزرگ نیازمند بودجه‌های بزرگ بوده و برای به ثمر رساندن یک پروژه بزرگ علمی، فرهنگی زمان زیادی لازم است.

طیبی در ادامه انجام اقدامات و تصمیم گیری در سیستم را بسیار کُند خواند و افزود: نیروی جوان امروز توان فعالیت‌های فناورانه را دارد در نتیجه به زودی شاهد سرعت تصمیم گیری ها خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه نیروهای جهاد دانشگاهی از خوردن به درهای بسته هراسی ندارند خاطرنشان کرد: مواجهه با بن بست‌ها فقط زمان را از نیروی جوان گرفته و روحیه مبارزه ستیزی در حوزه‌های علمی را از جوان انقلابی نمی کاهد.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه خواستار توسعه فعالیت‌های استان همدان با توجه به مزیت‌های این استان شد و تصریح کرد: جهاد همدان از دیرباز به عنوان جهاد فرهنگی شناخته شده بود اما امروز باید در حوزه پزشکی و کشاورزی نیز حرفی برای گفتن دارد که باید تقویت شود.

طیبی در پایان نجات کار کشاورزی را در گرو اقدامات علمی برشمرد و گفت: استان همدان در حوزه پرورش محصولات کشاورزی مانند سیر، گردو و سیب زمینی شاخص کشور بوده و باید در جهاد دانشگاهی با تقویت فناوری کشاورزی در استان را پایدار کنید.

رشد علمی یک وظیفه مضاعف برای دانشگاهیان ایجاد کرده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با حضور در این مراسم و با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی بر خلاف دیگر نهادها، همچنان روحیه جهادی خود را با توجه به مشکلات و اعمال تحریم‌ها حفظ کرده است، گفت: توجه و همکاری با جهاد دانشگاهی باید بیش از پیش باشد.

دکتر منصور غلامی در عین حال بیان کرد: خوشبختانه جهاد دانشگاهی همدان دارای ظرفیت‌های فراوانی است که می‌توان خدمات پزشکی را یکی از این ظرفیت‌ها معرفی کرد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با اتکا به توانمندی‌های خود، پیشرفت چشمگیر و قابل توجهی را داشته که بیانگر مقاومت افتخار آمیز این نهاد در برابر تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور است.

غلامی با اشاره به اینکه قشر دانشگاه، متکی به خود بوده و در تمام زمینه‌های علمی و فناوری خودکفا بوده و مشکلات جامعه را تا حدودی رفع می‌کنند، عنوان کرد: ماهیت دانشگاه‌های مدرن این است که در تمام زمینه‌های علمی و فناوری داوطلب بوده و حتی تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی مانع پیشرفت و توسعه روزافزون آنها نشده است.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران و مسئولان باید این تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور را به فال نیک گرفته و آن را به عنوان فرصتی مغتنم در تقویت ظرفیت‌های مختلف بشمارند که البته این تقویت و توسعه باید مستمر باشد و با ایجاد شرایط مناسب فراموش نشود.

غلامی اضافه کرد: در حال حاضر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به صورت مستمر در کنار مراکز صنعتی رشد روز افزونی دارند به‌طوری که در تمام پروژه‌های علمی و فناوری پیش‌قدم بوده و موفقیت در پروژه صنایع دفاع از نمونه‌های بارز این توسعه و پیشرفت است.

وزیر علوم با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با رشد علمی اظهار کرد: رشد علمی در سطح کشور یک وظیفه مضاعف برای دانشگاهیان ایجاد کرده که در کنار آن انتظار پیشرفت و توسعه، تحولی را در کارهای مشترک و تحقیق برای ارائه فناوری‌های جدید به وجود آورده است.

غلامی در پایان با اشاره به سالروز شهادت دکتر چمران یادآور شد: شهید چمران نمونه بارز استاد و دانشمند جهادی است که با زندگی انسان منشانه خود به دیگران آموخت که باید با روحیه جهادی برای رفاه مردم و نا امیدی دشمنان کار کرد.

زمانی آرزو بود جزو ۱۰ کشور اول باشیم

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در مراسم اختتامیه گردهمایی رؤسای جهاد دانشگاهی ابراز کرد: زمانی شاید آرزو تلقی می‌شد که این کشور جز ۱۰ کشور اول در زمینه‌های مختلف محسوب شود و با وجود تحریم به این نقطه برسد ولی امروزه این اتفاق رخ داده است.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی با بیان اینکه فضای گفتمان انقلابی و فعال، مفید خواهد بود، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نمونه عالی این گفتمان بوده و هرکس که در فضای علمی کشور حرکت مجاهدانه ای انجام دهد، جز جهاد دانشگاهی است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: تعبیر زیبای شجره طیبه برای حرکت‌هایی که در مسیر بندگی خداوند قرار می‌گیرد تعبیر بسیار درستی است.

وی ادامه داد: هرجا که بذر اراده در زمین با استعداد فترت انسان و نور ولایت الهی عجین شوند، این بذرها تبدیل به درختان سایه گستر و میوه ده خواهند شد و این حرکت منحصر به جهاد دانشگاهی نیست و با توکل به خدا و قطع امید از غیر خدا شاهد رشد این بذرها خواهیم بود.

رستمی تصریح کرد: شهید دکتر چمران شرایط برای رشد در مسیر دنیایی را داشت که بسیاری از دنیاطلبان آرزوی آن را داشتند ولی همه آنها را نادیده گرفت و در منطقه مصیبت زده جنوب لبنان و در جمع یتیمان شیعه خدمت رسانی کرد. حزب الله ثمره بذری است که در لبنان کاشت و امروز نتیجه آن را می‌بینیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: این حرکت‌های جهادی برای خدا ثمر می‌دهد و مانند باغی در سرزمین حاصل خیز است که حتی اگر باران زیادی هم به آن نرسد باز هم میوه خواهد داد.

رستمی با بیان اینکه دشمن با مدل شدن جمهوری اسلامی در دنیا مشکل دارد، ابراز کرد: نباید پدیده جمهوری اسلامی به الگو تبدیل شود اگر این نظام دوام خود را اثبات کند و به یک مدل تبدیل شود فاتحه کشوری لیبرال و مدل طاغوتی دور از خدا خوانده است به همین دلیل می‌خواهند جلوی این مدل سازی را بگیرند اما اراده خدا نشان داده است انسان‌های مجاهد اگر برای خدا حرکت کنند پیروز خواهند شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: زمانی پایگاه و مستعمره بودیم ولی امروز به کجا رسیده ایم؟ نزدیک به ۲ درصد از تولید علم در دنیا را داریم و نسبت به گذشته سهم ما، در عرض ۱۰ سال ۲۰ برابر شده است.

رستمی افزود: دوگانه‌ای که دشمن در مقابل ما قرار داده است انزوا، جمود و فرسوده شدن یا تسلیم و سازش را در پی دارد ولی جمهوری اسلامی این دوگانه جعلی را برهم زده است.

رستمی خاطرنشان کرد: این مرکز جامع زنان نه تنها به عنوان مرکز درمانی باشد بلکه یک مرکز برای کشورهای همسایه باشد اینها ظرفیت‌هایی بوده که با تکیه به ظرفیت‌های داخل اتفاق افتاده است.

تلاش برای توزیع عادلانه اعتبارات میان واحدها

در بخش دیگری از این مراسم معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی توجه جدی‌تر به تسهیلات و مسائل رفاهی، بیمه‌ای و حقوق خبرنگاران ایسنا و ایکنا راضروری دانست.

دکتر عیسی علیزاده با بیان اینکه از آنجایی که حدود نیمی از اعضای بدنه فرهنگی جهاد دانشگاهی را خبرنگاران ایسنا و ایکنا در دفاتر مرکزی خبرگزاری‌ها و واحدها تشکیل می‌دهند، گفت: توجه جدی‌تر به تسهیلات و مسائل رفاهی، بیمه‌ای و حقوق این دسته از پرسنل جهاد ضروری به نظر می‌رسد.

وی از افزایش ۲۶ درصدی بودجه متمرکز واحدهای فرهنگی جهاد دانشگاهی خبر داد و بیان کرد: با توجه به درآمدزایی قابل توجه سازمان‌ها و مراکز فرهنگی، در سال ۹۷ توجه مضاعف به اعتبارات فرهنگی واحدها در دستور کار قرار گرفت و سهم واحدها از بودجه متمرکز فرهنگی ۲۶ درصد افزایش یافت.
 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به توزیع اعتبارات در سال ۹۵، مطرح کرد: ۵۹ درصد اعتبارات فرهنگی بین واحدها توزیع می‌شود و ۴۱ درصد در اختیار ستاد و سازمان‌ها و مراکز فرهنگی قرار گرفت.

علیزاده با بیان اینکه در توزیع اعتبارات سال ۹۶، ۶۴ درصد اعتبارات بین واحدها توزیع شده است و مابقی در اختیار ستاد و سازمان‌ها بوده است، عنوان کرد: توزیع اعتبارات در سال ۹۷, ۸۵ درصد اعتبارات توزیع واحدی شده است. همچنین در سال‌جاری نیز ۹۰ درصد اعتبار فرهنگی را توزیع واحدی کرده‌ایم.



تلاش برای توزیع عادلانه اعتبارات میان واحدها

وی با تأکید بر اینکه در شاخص‌های رتبه بندی فرهنگی واحدها، مبنای تخصیص بودجه در راستای توزیع عادلانه صورت گرفته است، تصریح کرد: اعتبارات میان واحدها در سال جاری بر مبنای تخصیص اعتبارات متمرکز فرهنگی، رتبه‌بندی فرهنگی واحدها بر اساس شاخص‌هایی اعم از نتایج ارزیابی واحدها در سال ۱۳۹۶، اجرای تعهدات برنامه‌ای سالهای ۹۶ و ۹۷ در زمینه طرح‌های داخلی و هماهنگ، منابع انسانی فعال در حوزه فرهنگی در پایان سال ۹۷، میزان نوآوری در برنامه‌های سالانه (سال ۹۷ و ۹۶) و فضای کالبدی در اختیار معاونت فرهنگی واحدها صورت گرفته است.

علیزاده واحدهای خراسان‌رضوی، اصفهان، زنجان و فارس را بر اساس شاخص‌های ذکر شده در رتبه نخست دانست و افزود: واحدهای تهران، قزوین، لرستان، همدان و یزد در جایگاه دوم قرار دارند.

وی با اشاره به تنگناهای مالی و اعتباری در حوزه فرهنگی نیز عنوان کرد: در این وضعیت باید خواهش کنم از رؤسای محترم واحدها که در شرایط تنگناهای مالی همچنان همراهی خود را با حوزه فرهنگی حفظ کنند و بیش از گذشته این حوزه را مورد توجه قرار دهند.
 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور در رابطه با وضعیت نیروی انسانی در معاونت‌های فرهنگی سراسر کشور نیز مطرح کرد: از مجموع ۷۶۵ نفر اعضای معاونت فرهنگی واحدها، سازمان‌ها و مراکز در پایان سال ۱۳۹۷، ۳۲۶ نفر، خبرنگاران دفاتر مرکزی ایسنا و ایکنا، ۴۳۹ نفر، اعضای فرهنگی در سازمان‌ها، مراکز فرهنگی و خبرنگاران و همکاران فرهنگی واحدها
و از این تعداد تنها ۲۱ نفر عضو هیأت علمی هستند.

علیزاده با بیان اینکه از جمله کارهایی که با همراهی و مساعدت دفتر بودجه و تشکیلات صورت گرفت اختصاص پست‌های سازمانی به خبرنگاران و دست‌اندرکاران ایسنا و ایکنا در چارت معاونت فرهنگی واحدها پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: این کار موقتی است و راه‌حل اساسی تصویب چارت سازمانی شعب و تخصیص پست سازمانی به شعب خبرگزاری هاست که امید داریم همکاران خبرگزاری‌ها در این زمینه همکاری بیشتری کنند.
 

عدم حضور فعالانه در دانشگاه‌های مادر
 

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها فضای کالبدی خود را در اختیار حوزه پژوهشی و آموزشی جهاد قرار نمی‌دهند و حوزه فرهنگی تنها بخشی است که می‌تواند برای در اختیار داشتن قسمتی از فضای دانشگاه اقدام نماید، مطرح کرد: لازم است حمایت‌های بیشتری در این خصوص از معاونت‌های فرهنگی واحدها به عمل آید؛ در سال گذشته تفاهم نامه خوبی با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم منعقد شد که اخیراً به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و همکاران محترم می‌توانند از ظرفیت آن استفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۷ واحد جهاد دانشگاهی در شورای فرهنگی دانشگاه‌ها حضور ندارند و خواهش ما این است که رؤسای محترم در اولین گام پیگیر حضور در این نهاد مهم باشند.


ضرورت بازخوانی مأموریت‌ها و برنامه‌های فرهنگی جهاد در مواجهه با نسل جدید
 

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه در سال تحصیلی پیش رو شاهد حضور ورودی‌هایی از متولدین دهه ۸۰ به بعد خواهیم بود، تأکید کرد: توجه جدی به مساله تغییرات نسلی و لزوم برنامه ریزی بر اساس نیازهای مخاطبین جدید، جدی ترین چالش پیش روی نهادهای فرهنگی به ویژه در دانشگاه‌ها خواهد بود.
 

علیزاده در ادامه از عضوگیری بیش از ۵۰۰۰ نفری از میان دانشجویان جدیدالورود در ۲۰ واحد جهاد دانشگاهی خبر داد و مطرح کرد: با محوریت سازمان دانشجویان و مشارکت سازمان‌ها و مراکز فرهنگی از جمله موفقیت‌های حوزه فرهنگی جهاد در سال گذشته بود هر چند که عدم همراهی جدی در نیمی از واحدها، مشکلات مالی واحدها و نیز اجرای این طرح برای اولین بار در سال گذشته موجب شد تا پیش بینی عضوگیری ۲۰ هزار نفری محقق نشود.

وی همچنین با اشاره به تشکیل و راهبری ۱۲۳ کانون دانشجویی در ۲۶ واحد فعال، گفت: این واحدها در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ و اندیشه، هنری، محیط زیست، گردشگری، دینی و قرآنی، علمی پژوهشی، ادبی، کتاب و کتابخوانی، ورزش و سلامت، اشتغال و کارآفرینی فعالیت دارند.

تدوام خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی چراغ راه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی

اما در پایان دومین روز این گردهمایی نیز بیانیه پایانی آن قرائت شد. در متن این بیانیه آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

در ماه‌های آغازین سالی قرار داریم که رونق تولید نام گرفته است؛ در راه ساختن ایرانی آباد، تولید ایرانی اجتناب ناپذیر و نقش نهادهای مولود انقلاب که عهدی ناگسستنی با خدا و اعتباری باارزش از مردم دارند، ویژه و مهم است. تولید، محصول خودباوری؛ و در هنگامه جنگ اقتصادی دشمن که لطمات فرهنگی و اجتماعی آن، روح خودباوری یک ملت را نشانه گرفته، التزام و اعتصام به فرهنگ جهادی، راه چاره و اکسیر مقاومت عاقلانه خواهد بود.

نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی، امروز و در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی با نیرویی مضاعف، رفع نیازهای کشور از طریق اجرای طرح‌های دانش بنیان در منظومه اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کند. در عین حال با جذب و پرورش عالمانه و جهادی جوانان کارآمد و پیشرو به عنوان عناصر مؤثر و سرنوشت ساز در رقم خوردن آینده نظام اندیشه و فرهنگ جامعه، بر این گزاره پرمفهوم پافشاری می‌کند که جهاد دانشگاهی از اساس دستگاهی معنوی، فرهنگی و اخلاقی است.

با توکل به خدای قادر و متعال، ما رؤسای واحدهای سازمانی نهاد جهاد دانشگاهی، حاضر در گردهمایی سراسری سالانه خرداد ماه ۱۳۹۸ که با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون شش محور اصلی برگزار شده است، قاطعانه اعلام می‌کنیم:

۱_ به توطئه تحریم ظالمانه و جنگ اقتصادی آمریکا و هم دستانش با شجاعت، مقاومت، وحدت و ابتکار در انجام مأموریت‌ها و رونق بخشی به تولید محصولات دانش بنیان و ارائه خدمات تخصصی فراگیر پاسخ خواهیم داد.

۲_ تداوم خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی مورد تاکید در بیانیه گام دوم انقلاب همچون چراغ راه، همواره پیشاپیش فعالیت‌های فناورانه جهاد دانشگاهی با پیوست فرهنگی خواهد بود؛ به همین مناسبت گوهر خودباوری را از طریق شبکه ارتباط فعال و گسترده با آحاد دانشجویان و دانشگاهیان درخشان‌تر از قبل عرضه کرده و امیدوارانه از هر اقدامی در مسیر تحقق منشور فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی حمایت می‌نماییم.

۳_ برخی غفلت‌ها و وجود بعضی انسدادها در عرصه ارتباطات و گفتگوی مسئولان با مردم را شایسته نظام مردمی جمهوری اسلامی نمی‌دانیم و بار دیگر تاکید می‌کنیم گفتمان پیشرفت ایرانی اسلامی سطحی فراتر از گروه‌ها و جناح‌های سیاسی دارد و خواست و دغدغه‌ای عمومی و شفاف است.

۴_ اسلام مبنای عزت ماست و اطاعت از فرامین الهی، بن بست‌های موهوم را از سر راه ملت بیدار و خدا مدار بر خواهد داشت.

۵_ جنگ نرم دشمن به ویژه در فضای تعاملی دیجیتال، علاوه بر اهداف سابق ضدفرهنگی، امروز حرکت علمی ایران را که ضامن امنیت بلند مدت کشور است نشانه گرفته لذا تاکید می‌نمائیم جهاد دانشگاهی با درک شرایط پیچیده جنگ اقتصادی، هیچ گاه از سایر میادین مقابله با دشمن غفلت نخواهد کرد و اقدامات مستقیم و غیر مستقیم جهت آسیب به کار علمی مراکز تحقیقاتی را با ظرفیت‌های مراکز تخصصی، رسانه‌ای و علم سنجی این نهاد دفع و خنثی سازی خواهد نمود.

۶_ جهاد دانشگاهی به پشتوانه بدنه تخصصی و کارشناسان خبره خود اعلام آمادگی می‌کند تا به طور پویا در نظام‌های برنامه ریزی کاهش وابستگی اقتصاد ملی به فروش نفت مشارکت فعالانه داشته و ظرفیت‌های خود را بیش از پیش عملیاتی نماید.

۷_همچون گذشته بر موضوعات اساسی افزایش سهم محصولات دانش بنیان در تولید ناخالصی داخلی،گردش کامل چرخه‌ی نوآوری و فناوری بومی ،تجاری سازی دانش،برنامه ریزی اصولی در مواجهه با درهم تنیدگی فرهنگ و علوم انسانی با حوزه اقتصاد و زندگی روزمره مردم و در نهایت دستیابی به الگوی اقتصادی بومی و علمی متکی به دانش و فناوری تاکید کرده و از همه نخبگان، صاحب نظران، کارآفرینان، صنعتگران، دانشمندان علوم اجتماعی و مسئولان اجرایی دعوت می‌کنیم به طور مجدانه به این عرصه‌ها ورود کنند.

۸_ با استعانت از درگاه خداوند متعال که فرمود (وَالذیِنَ جاهَدوا فینا لَنَهدیِنّهُم سُبلنا و اِن الله لمَع المحسنین) در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و دوش به دوش سایر مسئولان به ویژه دولت محترم برای سربلندی اسلام و ایران حرکت خواهیم کرد تا به فضل الهی و به برکت اتحاد و همدلی مسئولان نظام و مردم در شرایط تحریم‌های خباثت آلود مستکبران عالم، اثرات این تحریم اقتصادی را به فرصت‌هایی برای شکوفایی تبدیل کرده و زمینه را برای رشد اقتصادی کشور فراهم سازیم.

۹_ ایمان، علم و عمل انقلابی خصیصه مشترک جهادگران جهاد دانشگاهی در گستره پهناور ایران اسلامی است؛ این سرمایه ارزشمند را حفظ و حراست نموده و همواره قدردان فعالیت‌های جهادی آنان در حوزه‌های پژوهش و فناوری، فرهنگ، آموزش، کارآفرینی و اشتغال هستیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha