به گزارش ایسنا، دکتر میرقاسم حسینی، مجری طرح با اعلام اینکه پژوهشگران آزمایشگاه پژوهشی علوم و تکنولوژی الکتروشیمی دانشکده شیمی دانشگاه تبریز، با اصلاح ساختار الکتروکاتالیستهای مورد استفاده و روشهای ساخت مجموعه الکترود – غشا موفق به بهبود عملکرد پیلهای سوختی بورهیدریدی شدند، تأکید کرد: امروزه افزایش جمعیت جهان، منابع محدود سوختهای فسیلی و آلودگیهای زیستمحیطی ناشی از مصرف این سوختها باعث شده که کشورهای جهان به دنبال منابع جایگزین برای سوختهای فسیلی باشند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر توسعه استفاده از انرژیهای نو به اولویتهای پژوهشی کشورهای مختلف تبدیلشده و فناوری پیلهای سوختی از جایگاه ویژهای در حوزه انرژیهای نو برخوردار هستند، ادامه داد: آزمایشگاه علوم و تکنولوژی الکتروشیمی از حدود ۱۰ سال پیش فعالیت خود را با محوریت سوختهای مایع ازجمله بورهیدرید آغاز کرده است.
استاد گروه شیمی فیزیک دانشکده شیمی دانشگاه تبریز حجم و وزن کم، دمای عملیاتی پایین، راندمان سوخت زیاد، پتانسیل مدار باز بالا، توان بالا، محصولات تولیدی غیر سمی و تکرارپذیری چرخه تولید بورهیدرید را از مزایای پیلهای سوختی بورهیدریدی دانست و خاطرنشان کرد: تمام مراحل طراحی و ساخت سلهای مورد استفاده در این پیلها توسط تیم تحقیقاتی آزمایشگاه انجام شده و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است و سلهای ساخته شده هرساله بازنگری و بهینهسازی شدهاند.
به گفته وی، در بخش تهیه مجموعه الکترود-غشا و نانو الکتروکاتالیستهای مختلف بهعنوان قلب تپنده پیلهای سوختی بورهیدریدی موفقیتهای قابلتوجهی کسبشده است. بهطوریکه ایران در مقاله چاپشده اخیر با استفاده از کاتالیستهای هسته – پوسته Pd@Ni بر روی آلوتروپیهای کربنی به چگالی توان قابلتوجه در جهان دست پیداکرده است.
دکتر حسینی با بیان اینکه در طول یک دهه فعالیت پژوهشی، چندین دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد فارغالتحصیل و تحویل جامعه علمی کشور شده است، مطرح کرد: نتایج حاصل از این پژوهشها در مجلات بینالمللی معتبر با ضریب اثربخشی بالا چاپشده، به طوریکه قسمتی از نتایج کار پژوهشی رساله دکترای رعنا محمودی در مجله معتبر Applied Catalysis B Environmental به چاپ رسیده است.
انتهای پیام
نظرات