• شنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۸ / ۰۴:۰۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98060804117
  • خبرنگار : 30057

بررسی رخدادهای لرزه‌ای در هفته گذشته؛

ثبت بزرگترین زمین‌لرزه‌ها در استان هرمزگان/دو زلزله بیش از ۳ در ماسوله

ثبت بزرگترین زمین‌لرزه‌ها در استان هرمزگان/دو زلزله بیش از ۳ در ماسوله

بزرگترین زلزله در هفته گذشته در فارغان استان هرمزگان با بزرگای ۴.۱ رخ داد، ضمن آنکه چرام استان کهگیلویه و بویر احمد زلزله‌هایی با بزرگای ۳.۶ و ۳.۱ و قوچان لرزه‌هایی به بزرگای ۳.۸ و ۳.۷ را تجربه کردند.

به گزارش ایسنا، از طریق شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری در مردادماه ۱۳۹۸، تعداد ۷۵۰ زمین‌لرزه در ایران تشخیص داده و نواحی مرزی ثبت و تعیین محل شده است. بر این اساس در این ماه تعداد ۷ زمین‌لرزه با بزرگی بیش از ۴.۰ در داخل کشور به ثبت رسیده است.

بزرگ‌ترین زمین‌لرزه در روز ۱۴ مرداد ماه با بزرگی ۵.۲ حوالی چرام واقع در استان کهگیلویه‌وبویراحمد ، رخ داده است.

فراوانی زمین‌لرزه‌های ایران و نواحی مجاور بر اساس بزرگی در مردادماه ۱۳۹۸

هفته گذشته نیز بزرگترین زمین لرزه در فارغان استان هرمزگان با بزرگای ۴.۱ رخ داد. همچنین چرام استان کهگیلویه و بویر احمد دو زلزله ۳.۶ و ۳.۱ و ماسوله استان گیلان دو زلزله۳.۷ و ۳.۱ را تجربه کردند.

جزئیات زلزله های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲ شهریور

در مهران استان ایلام زلزله ۲.۷، شوسف استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵، آبی بیگلو استان اردبیل زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

یکشنبه ۳ شهریور

در سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۵، گمیش تپه استان گلستان زلزله ۲.۵ و رفسنجان استان کرمان زلزله ۲.۵ رخ داد.

دوشنبه ۴ شهریور

چرام استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۵، بهبهان استان خوزستان زلزله ۲.۹، فراشبند استان فارس زلزله ۲.۹ را تجربه کردند.

سه‌شنبه ۵ شهریور

در درب بهشت استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۲ کیلومتری رخ داد. کانون این زمین‌لرزه در ۴۲ کیلومتری درب بهشت، ۵۱ کیلومتری رابر و ۶۱ کیلومتری بزنجان این استان بوده است.

در گتوند استان خوزستان زلزله‌ای به بزرگی ۳ رخ داد که عمق آن در ۲۷ کیلومتری و کانون آن در ۱۰ کیلومتری گتوند، ۱۹ کیلومتری لالی و ۲۳ کیلومتری سالند این استان بوده است.

در رفسنجان استان کرمان زلزله ۲.۹، فراشبند استان فارس زلزله ۲.۹، شهداد استان کرمان زلزله ۲.۹ ، چورق استان زنجان زلزله ۲.۵، آوج استان قزوین زلزله ۲.۸، هجدک استان کرمان زلزله ۲.۸،  کامیاران استان کردستان زلزله ۲.۶ و منوجان استان کرمان زلزله ۲.۹ رخ داد.

چرام استان کهگیلویه و بویراحمد زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۱۵ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۱۸ کیلومتری چرام،۲۳  کیلومتری دهدشت و ۳۱ کیلومتری دوگنبدان این استان بوده است.

همچنین در این روز ماسوله استان گیلان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۶ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۲ کیلومتری ماسوله استان گیلان و ۱۶ کیلومتری چورزق و ۲۴ کیلومتری آب‌بر استان زنجان گزارش شد. زلزله ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای این منطقه بوده است.

 در قوچان استان خراسان رضوی بعد از زلزله ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۸ کیلومتری زلزله دیگری با بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۲ کیلومتری رخ داد. کانون رومرکز این زمین لرزه در ۱۱ کیلومتری  قوچان استان خراسان رضوی، ۱۷ کیلومتری تیتکانلو و ۱۸ کیلومتری فاروج استان خراسان شمالی به ثبت رسید.

علاوه بر این در این روز سرگز استان هرمزگان زلزله ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد که کانون رومرکز آن در ۱۹ کیلومتری سرگز، ۴۱ کیلومتری فاریاب و ۴۳ کیلومتری زیارتعلی این استان بوده است.

چهارشنبه ۶ شهریور

فارغان استان هرمزگان زلزله ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین لرزه در ۹ کیلومتری فارغان، ۳۶ کیلومتری سرگز و ۵۱ کیلومتری فین این استان گزارش شد.

در راور استان کرمان زلزله ۲.۹، تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۹، هجدک استان کرمان زلزله ۲.۵، سیرچ استان کرمان زلزله ۲.۹ و بهبهان استان خوزستان زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

در  دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۶ رخ داد و بعد از آن زلزله ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۵ کیلومتری به ثبت رسید. کانون این زمین لرزه در ۱۵ کیلومتری دهدشت، ۲۳ کیلومتری بهبان و ۲۸ کیلومتری لنده این استان گزارش شد.

پنج شنبه ۷ شهریور

در لیکک استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۱۱ کیلومتری رخ داد و کانون این زمین لرزه در ۱۲ کیلومتری لیکک و ۲۴ کیلومتری لنده استان کهگیلویه و بویر احمد و ۳۲ کیلومتری جایزان استان خوزستان گزارش شد.

امام حسن استان بوشهر زلزله ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۷ کیلومتری را تجربه کرد. کانون این زمین لرزه در ۹ کیلومتری امام حسن و ۱۷ کیلومتری بندر دیلم استان بوشهر  و۴۹ کیلومتری سردشت استان خوزستان به ثبت رسید.

در سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۳.۵ به ثبت رسید که عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون رومرکز این زمین لرزه در ۴ کیلومتری سرپل ذهاب استان کرمانشاه، ۳۰ کیلومتری قصرشیرین و ۳۷ کیلومتری گیلانغرب این استان بوده است.

هجدک استان کرمان نیز با زمین لرزه ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید. کانون این زمین لرزه در ۲۷ کیلومتری هجدک، ۳۴ کیلومتری چترود و ۴۱ کیلومتری کاظم آباد این استان به ثبت رسید.

در مسجد سلیمان استان خوزستان زلزله ۲.۷ رخ داد.

جمعه ۸ شهریور

در لامرد استان فارس زلزله ۲.۷، پهله استان ایلام زلزله ۲.۶ و مورموری استان ایلام زلزله ۲.۶ رخ داد.

بندر مقام استان هرمزگان نیز با زلزله ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۲۰ کیلومتری لرزید. کانون این زمین لرزه در ۲۳ کیلومتری بندر مقام، ۲۸ پارسیان  این استان و ۳۱ کیلومتری لامرد استان فارس گزارش شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha