• سه‌شنبه / ۲ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98070201509
  • خبرنگار : 30054

نامه‌ای سرگشاده به کسب‌وکارهای کوچک

فدک

اگر صاحب کسب‌وکار کوچکی هستید، احتمالاً کمی درباره بازاریابی و تبلیغ محصولات و خدماتتان فکر کرده‌اید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام فدک بوک، بسیاری از افراد به دلیل کمبود منابع فرایندهای بازاریابی را به تعویق می‌اندازند و یا کمتر به آن توجه می‌کنند؛ اما حقیقت این است که داشتن استراتژی بازاریابی مشخص در کسب‌وکارهای کوچک در مقایسه با کسب‌وکارهای بزرگ از اهمیت بیشتری برخوردار است، به‌طوری‌ که با بهبود برنامه‌های بازاریابی خود می‌توانید سودآوری و بقای خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم موفق‌ترین کارآفرینان از بازاریابی شروع کرده‌اند!

در حقیقت ارائه محصولات و خدمات خوب به‌تنهایی نمی‌تواند موفقیت شما را تضمین کند و بسیاری از محصولات بزرگ از نظر تجاری شکست‌ خورده‌اند. مثال‌هایی از این محصولات:

 HD DVD، بتا مکس، Zune مایکروسافت ....

مشتری تا زمانی که محصول یا خدمات شما را نخرد متوجه خوب بودن آن‌ها نخواهد شد؛ به‌عبارت‌دیگر محصول یا خدمت خوب ابزاری برای حفظ مشتری است نه برای جذب آن! قبل از حفظ مشتری، ابتدا باید درباره جذب آن فکر کنیم. بازاریابی، استراتژی شما برای این است که بازار هدفتان شما را بشناسد، دوست داشته باشد و به شما اعتماد کند تا به مشتری شما تبدیل شود.

برای موفقیت در این راه لازم است طرح بازاریابی خود را ایجاد کنید تا بتوانید با منابع محدود به موقعیتی رقابتی دست پیدا کنید.

بسیاری از شرکت‌ها وقت و بودجه خود را صرف گرفتن مشاوره از افرادی می‌کنند که حتی یک کسب‌وکار موفق را هم ایجاد نکرده‌اند و در نهایت، چیزی به‌جز شعارهای مدیریتی غیرکاربردی و غیرعملی نصیبشان نمی‌شود.

شاید گمان کنید تقلید و پیروی از رقبای بزرگ و موفق در حوزه خودتان به شما کمک کند؛ اما در حقیقت این کار سریع‌ترین راه هدر دادن منابع و نابودی کسب‌وکارتان است.

فرض کنید تیر و کمانی همراه با هزاران تیر در اختیار شما باشد و شما با چشمان بسته تیرها را به هر طرف پرتاب کنید. با پرتاب هزاران تیر حتماً تعدادی از آن‌ها به هدف می‌خورند اما هزاران تیر نیز به هدر خواهند رفت. راه بازاریابی و تبلیغات کسب‌وکارهای بزرگ نیز همین است. هدف این نوع تبلیغات یادآوری برند شما و نیز محصولات و خدماتی است که ارائه می‌کنید تا مشتری هنگام خرید برند شما را بیشتر از بقیه به یاد داشته باشد. این هزینه برای برندهای بزرگ مشکل‌ساز نیست، چرا که آن‌ها بودجه بازاریابی فراوانی دارند؛ بنابراین اگر تصور شما از بازاریابی، تقلید از کسب‌وکارهای بزرگ است و گمان می‌کنید منابع لازم برای بازاریابی را در اختیار ندارید درست فکر کرده‌اید، چرا که شما استراتژی اشتباهی را در پیش‌گرفته‌اید. پرتاب کردن تنها چند تیر با چشمان بسته نه‌تنها به شما کمکی نمی‌کند بلکه منابع محدودی که در اختیار داشته‌اید را نیز هدر داده‌اید. چرا که شرکت‌های بزرگ دستور کار و بودجه متفاوتی در اختیار دارند.

پیشنهاد من به شما این است که به‌جای ارائه محصولات و خدمات گوناگون، بازار هدف کوچکی را انتخاب کنید و تبلیغات و بازاریابی خود را روی آن متمرکز کنید.

چرا که با وسعت دادن بیش‌ از حد به خدمات یا محصولات خود خاص بودن را از بین می‌برید و به کالایی عام تبدیل می‌شوید که بر مبنای قیمت خریداری می‌شود. تلاش برای هدف قرار دادن همه افراد در حقیقت به این معنی است که هیچ‌کس را هدف قرار نداده‌اید.

با تمرکز بر بخش کوچکی از بازار، قدرت پیام‌های بازاریابی شما افزایش پیدا می‌کند و مشتری با خود می‌گوید: «ببین با منه!» سپس وقتی مشتری راغب شد و اولین خرید را از شما انجام داد، گام بعدی را برمی‌دارید و با رقم زدن تجربه‌ای خاص برای مشتری او را به خریدهای بعدی و ارجاع دیگران به سمت محصولات و خدمات خود ترغیب می‌کنید. به‌علاوه انجام این کار مطلوبیت قیمت را برای مشتری از بین می‌برد و مشتری حاضر است برای خدمات شما بیشتر هزینه کند. در حقیقت تخفیف‌های شگفت‌انگیز رقبا را نیز بی‌اثر می‌کنید.

فرض کنید دچار ناراحتی قلبی شده‌اید؛ در این صورت ترجیح می‌دهید به پزشک عمومی مراجعه کنید یا متخصص قلب؟ واضح است که متخصص قلب را انتخاب می‌کنید. همچنین در این شرایط طبیعی است که پول بیشتری برای مراجعه به متخصص قلب هزینه کنید.

بنابراین ابتدا یک بخش کوچک از بازار یا انتخاب کنید و وقتی بر آن مسلط شدید می‌توانید به سراغ بخش‌های بعدی بروید و این روند را ادامه دهید.

برای ایجاد طرح بازاریابی مناسب لازم است اصول علمی و کاربردی بازاریابی را یاد بگیرید. به‌جای اینکه چرخ را دوباره اختراع کنید، از ایده‌هایی که منجر به موفقیت دیگران شده است الگوبرداری کنید و برای کسب‌وکار خودتان مورد استفاده قرار دهید. بهترین راه مطالعه کتاب کسب‌ و کار و بازاریابی است. تعدادی از کتاب‌هایی که می‌تواند به توسعه کسب‌وکارتان کمک کند را در ادامه به شما معرفی می‌کنم:

· چگونه طرح بازاریابی موفق بنویسیم؟ اثر تیم کالکینز

· برنامه‌ریزی بازاریابی استراتژیک برای کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط اثر دیوید دبلیو اندرسون

· خلق مدل کسب  و کار اثر استروالدر ترجمه توکلی

برای خرید کتاب های فوق می‌توانید به فروشگاه اینترنتی فدک بوک مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.