• چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98102519720
  • خبرنگار : 30054

قیر؛ محصول ارزآور صادراتی را بیشتر بشناسید

پتروکهکشان

قیر یکی از صدها فرآورده نفتی در ایران است که به عنوان محصولی صادراتی با ارزآوری بالا شناخته می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام پترو کهکشان، این محصول که در حال حاضر به بیش از ۲۱ کشور خارجی از جمله هند، اندونزی، ویتنام، میانمار، سریلانکا، بنگلادش، کنیا، تانزانیا، جیبوتی، سودان و ... صادر می‌شود، بیشترین کاربرد را در راهسازی، آسفالت و عایق‌کاری مکان‌های رطوبتی دارد. البته قیر انواع مختلفی دارد و هر کدام از درجه‌های (Grade) آن برای کاربردهای متفاوتی تولید می‌شوند.

علی‌رغم مشکلات موجود در مسیر صادرات فرآورده‌های نفتی، قیر ایران همچنان از موقعیت مناسبی در منطقه خاورمیانه و در سطح جهان برخوردار است. در سال ۲۰۱۵، میزان تولید و صادرات قیر ایران به چهار میلیون و ۸۶۱ هزار تن رسید و توانست سهمی برابر با ۵.۴ درصد از تجارت جهانی قیر را تصاحب کند. این حجم از صادرات قیر رتبه ششم تولید و صادرات قیر را در سطح جهانی از آن کشورمان کرد. این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۶.۵ درصد رسید که ۳.۲ درصد آن مربوط به صادرات قیر ایران بود و ۳.۳ درصد آن به مخزن‌های قیری اختصاص داشت که از سوی ایران به کشور امارات برده شده و با نام امارات متحده عربی به فروش رسید. مروری بر آماری از این دست بیانگر آن است که صادرکنندگان قیر توانسته‌اند با وجود تحریم‌ها و تنش‌های سیاسی‌اقتصادی در سطح منطقه و جهان و علی‌رغم کاهش بازارهای هدف این محصول از ۶۳ به ۲۱ کشور، بازار این محصول را کنترل کرده و موقعیت آن را به عنوان محصولی ارزآور حفظ کنند.

هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ پالایشگاه و مجموعه بازرگانی در زمینه صادرات قیر فعال هستند که از این میان بیش از ۳۰ پالایشگاه محصول خود را در بورس کالا ارائه می‌کنند. هم‌اکنون مجموعه‌های نفت جی (Jey Oil)، نفت پاسارگاد (POC)؛ قیر هرمز پارس (BHP)، سیه‌فام، آترا کران انرژی (ACE Oil)، پالایش قیر کسری (Kasra Refinery)، معماران تجارت آفتاب (MTA)، توسعه تجارت طلای سیاه (Black Gold)، پارسیان انرژی (Parsian Energy)، ریونیز، سبکو (Sebco) ، پترو کهکشان تجارت آسیا (Infinity Galaxy) از جمله شرکت های صادر کننده برتر قیر در کشورمان هستند که بیشترین سهم از صادرات این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

قیر، محصولی زنده با ویژگی‌های متنوع

قیر که از نفت خام تولید می‌شود، خمیری‌شکل و سیاه‌رنگ است و متناسب با کاربردهای مختلف در انواع گوناگون تولید می‌شود. این ماده هیدروکربنی در سولفید کربن و تتراکلرید کربن به راحتی قابل حل است. قیر را شاید بیشتر به شکل مایع یا سفت شده روی زمین دیده باشید، این در حالی است که قیر در دمای معمولی و محیط جامد است و پس از حرارت‌دیدن ابتدا خمیری شکل می‌شود و در نهایت به شکل مایع درمی‌آید.

این ماده دارای ویژگی‌های مختلفی است که درصد هر کدام از این ویژگی‌ها، باعث کاربردهای مختلف از این محصول می‌شود. در زیر به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم و در مطلبی جداگانه هر کدام از این ویژگی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

درجه نفوذ: این ویژگی که با آزمایش‌های مختلفی سنجیده می‌شود، میزان سخت بودن قیر را نشان می‌دهد. هر چقدر میزان نفوذ کمتر باشد، قیر سخت‌تر است.

درجه اشتعال: میزان دمایی که برای گرم شدن قیر باید استفاده کرد به میزان این ویژگی بستگی دارد.

گرانولی: این ویژگی مرتبط با سرعت روان شدن قیر از جامد به مایع است. هر چقدر این روند کندتر باشد، خواص جامدی بیشتری قیر بیشتر خواهد بود.

میزان نرمی: این ویژگی، میزان حرارت مورد نیاز برای تبدیل قیر از حالت جامد به حالت روان را تعیین می‌کند.

موارد بالا تنها بخشی از ویژگی‌های قیر است که بر نحوه تولید قیر و کیفیت محصول نهایی تأثیر می‌گذارد و منجر به معرفی درجه‌بندی‌های مختلف قیر به بازار می‌شود. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده و صادرکننده قیر تلاش می‌کنند تا ضمن در نظر گرفتن شاخص‌های جهانی مرتبط با این موارد، درجه‌های مختلف قیر را برای گستره وسیعی از کاربردها تولید کنند. ایران امکان تولید انواع گرید قیر با در نظر گرفتن استانداردهای مختلف همچون ASTM و EN European Standard، را دارا می‌باشد.

قیر و انواع مختلف آن

قیر ماده‌ای است که براساس مواد تشکیل‌دهنده، سختی و نرمی، کیفیت و مرغوبیت، در انواع مختلف تولید و برای کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر به برخی از انواع قیر اشاره می‌کنیم.

نفتی: این نوع قیر، از برج تقطیر در خلأ پالایشگاه‌های نفتی تولید می‌شود. چنین قیری را به دلیل ویژگی‌های به‌خصوص و درجه نفوذی که دارد، قیر نرم هم می‌نامند. این قیر طی فرآیندی در پالایشگاه‌های نفتی به تولید می‌رسد و در آخر ماده‌ای به نام آسفالت باقی می‌ماند.

طبیعی: این نوع از قیر همانطور که از نامش هم پیداست، در فرآیندی طبیعی و به دنبال تبدیل آرام و تدریجی نفت خام و تبخیر مواد فرار آن در طول سال‌های زیاد به وجود می‌آید.

مخلوط: قیری که با نفت سفید یا بنزین مخلوط شود را قیر مخلوط می‌گویند. قیر مخلوط در دمای محیط نیمه مایع است و در دمای بسیار بالا (حدود ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد) به مایع تبدیل می‌شود. از این قیر بیشتر در پوشش آسفالت‌های خیابانی استفاده می‌شود.

دمیده: دمیدن هوای داغ کوره در قیر جامد، به این ماده خاصیت لاستیکی می‌دهد. این قیر نسبت به قیر خالص، دارای نفوذ کمتر، نرمی بالاتر و حساسیت کمتر به تغییرات دمایی است. از این قیر در تولید ورق‌های پوشش بام و باتری اتومبیل استفاده می‌شود.

امولسیون: این نوع قیر با ترکیب مقداری آب و یک ماده امولسیون تولید می‌شود. میزان امولسیون در این نوع قیر بین ۰.۳ تا ۰.۵ درصد و میزان آب بین ۲۰ تا ۵۰ درصد است. قیر امولسیون آثار مخرب کمتری برای محیط‌زیست دارد و تولید مواد آلاینده و خطرناک را در فرایند راهسازی کاهش می‌دهد.

 انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.