• دوشنبه / ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98122620029
  • خبرنگار : 30054

نوروز در کشورهای مختلف چگونه است

نوروز در کشورهای مختلف چگونه است

از دیرباز نوروز و جشن‌های نوروزی در ایران برپا بوده است که با آغاز فصل بهار، سال جدید خورشیدی رقم می‌خورد؛ اما جالب است بدانید که نوروز را نه‌تنها در ایران، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر نیز جشن می‌گیرند که در همسایگی ایران می‌باشند .

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بیسان گشت، درواقع کشورهایی چون ازبکستان، بخش‌هایی از روسیه، سوریه، ترکیه، آذربایجان، گرجستان، عراق، افغانستان، هند، پاکستان، ترکمنستان، قرقیزستان همه و همه هرساله با آمدن بهار سال نو خورشیدی را جشن می‌گیرند و سنت‌های جالبی را هم برای آمدن نوروز برپا می‌کنند که در اکثر کشورها برخی سنت‌ها کاملاً یکسان است. در ادامه شرکت بیسان گشت به برخی سنت‌های نوروزی در کشورهای مختلف می‌پردازد.

نوروز در آذربایجان:

کشور آذربایجان ازجمله کشورهایی است که سنت‌های مشترکی با ما ایرانی‌ها دارد. یکی از سنت‌های مشترک و پررنگ آن‌ها با ما ایرانی‌ها همین نوروز می‌باشد. درواقع مسافرانی که در تور باکو در نوروز به آذربایجان سفرکرده باشند به‌خوبی حال و هوای نوروز ایران را می‌توانند حس کنند. درواقع مردمان آذربایجان با آمدن نوروز خانه‌تکانی می‌کنند، سعی در نو کردن وسایل خوددارند. شهرداری دستی بر سر و روی شهر می‌کشد، به‌علاوه در چهارشنبه آخر سال چهارشنبه‌سوری فوق‌العاده‌ای در کل شهر ترتیب داده می‌شود که بسیار دیدنی است. با شروع نوروز تعطیلی رسمی آغاز می‌شود و همانند ما ایرانی‌ها به دیدوبازدید می‌پردازند. در شهر رقص‌های آذری دست جمعی برگزار می‌گردد و باعث شادی مردمان شهر می‌شود.

نوروز در گرجستان:

جالب است بدانید که نوروز در گرجستان بسیار باشکوه برگزار می‌شود و مردمان گرجی این روز را به‌عنوان روز شانس خود می‌دانند و معتقدند که نحوه سپری شدن بقیه سال خود به این روز بستگی دارد. همین امر باعث شده تا در تلاش باشند که در اولین روز بهار شادترین روز خود را داشته باشند. در بخش‌های مختلف گرجستان عید نوروز را بانام‌های متنوع می‌خوانند؛ مثلاً در بخش‌های غربی گرجستان اولین روز بهار را کالاندا می‌گویند و یا در بخش‌های کوهستانی آن را زومخا اسم‌گذاری کرده‌اند. مردمان گرجی در روز اول نوروز لباس‌های رنگارنگ محلی می‌پوشند، در خیابان‌ها به‌صورت دسته‌جمعی برنامه اجرا می‌کنند، همانند ما سبزه می‌کارند و در روز اول نورز همگی به خانه بزرگ خاندان می‌روند و جشن‌های باشکوهی را در کنار عزیزان خود برگزار می‌کنند. اگر شما از مسافران نوروزی در تور گرجستان باشید در روز اول نوروز شاهد جشن‌های فوق‌العاده‌ای خواهید بود که بسیار شیرین و پرخاطره خواهد شد.

نوروز در ترکیه:

شهرهای مختلف ترکیه نیز با آمدن سال نو جشن‌های نوروزی زیادی دارند به‌خصوص در شهرهای کوچک‌تر و سنتی‌تر؛ مثلاً اگر در نوروز تور وان را به‌عنوان سفر نوروزی خود انتخاب کرده باشید خواهید دید که سنت‌های جالبی را با آغاز نوروز خواهند داشت. درواقع مردمان سنتی‌تر ترکیه که به نوروز، سلطان نوروز هم می‌گویند در روزهای ۲۳ و ۲۴ مارچ که برابر با روز اول و دوم نوروز می‌شود لباس‌های نو بر تن می‌کنند، همگی به دورهم جمع می‌شوند و دید و بازدید را در یکجا به‌جای می‌آورند، آواز می‌خوانند و رقص‌کنان برای آمدن نوروز جشن می‌گیرند. مردمان مذهبی‌تر نیز در روز عید آش درست می‌کنند و برای آمرزش مردگانشان به همسایگان خود می‌دهند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha