• جمعه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 99011507396
  • خبرنگار : 71624

فعالیت‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی همزمان با شیوع کرونا

از همایش مجازی ابعاد انسانی-اجتماعی کرونا در ایران تا پویش رسانه‌ای امید

از همایش مجازی ابعاد انسانی-اجتماعی کرونا در ایران تا پویش رسانه‌ای امید

فعالیت‌های علمی و فرهنگی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی مرتبط با ویروس کرونا در چهار قالب پویش رسانه ای امید، یادداشت‌ها و تحلیل‌های علمی و فرهنگی، طرح ملی گردآوری، مستندسازی و فراتحلیل داده‌های مرتبط با ویروس کرونا و برگزاری همایش مجازی ابعاد انسانی-اجتماعی کرونا در ایران انجام شد.

به گزارش ایسنا، هدف از برنامه پویش رسانه‌ای امید، تقویت روحیه ملی و ارتقای بینش فرهنگی در مواجهه با سونامی کرونا در ایران امروز بوده و در این چارچوب تلاش شد با شناسایی افراد مبرز و شاخص در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، کلیپ‌هایی صوتی و تصویری از آنها تهیه و در فضای مجازی بازنشر شود.

در این راستا ۱۳ کلیپ ۳۶ دقیقه‌ای با میانگین مشاهده هر کلیپ ۳۵۰۰۰ نفر برای هر کلیپ و ۲۶ یادداشت با میانگین مشاهده ۲۵۰۰ نفر برای هر یادداشت تهیه شد و در بازه زمانی محدودی در آپارات، اینستاگرام و سایر رسانه‌های جمعی مخاطبان قابل توجهی جذب کرده است. تولید این کلیپ‌ها با همت مدیریت فرهنگی و ترویجی سازی این پژوهشگاه تا پایان تعطیلات عید نوروز ادامه دارد.

«پویش رسانه‌ای امید» تلاش کرده است تا با رویکردی میان‌رشته‌ای از رشته‌های علمی مختلف در حوزه علوم انسانی به منظور تقویت روحیه جامعه برای مقابله با سونامی کرونا بهره ببرد.

در حوزه کرونا و ادبیات فارسی مقاله «نقبی به آینده آفرینش ادبی در ایران پس از کرونا با یادآوری ظرفیت‌های ادبیات کلاسیک فارسی» توسط دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی نوشته شده که با رویکردی آسیب شناختی از نحوه مواجهه ادبیات فارسی با سونامی کرونا، می‌کوشد با بهره‌گیری از میراث گرانبهای مکنون در ادب فارسی راه‌هایی برای مقابله با موج وحشت، ناامیدی و یأس آلودگی برآمده از وضعیت کرونایی ایران امروز نشان دهد.

در این حوزه دو سخنرانی با عناوین، «غم دیگری» و «دوست دارم» نیز ارائه شده که به صورت کلیپ و با بهره گیری از اندرزهای بوستان سعدی و با تمرکز بر حکایت در معنی شفقت، در جهت تقویت سرمایه‌های اجتماعی و همچنین اهمیت شرایط دشوار امروز در بازیابی پیوندهای عاطفی و توجه هرچه بیشتر به موضوع مرگ و زندگی ارائه شده است.

در حوزه کرونا و روان‌شناسی نیز دو سخنرانی با عناوین "عبور ایمن" و "توصیه‌های مهم درباره نحوه مواجهه اشخاص با پیام‌های مرتبط با کرونا با تمرکز بر پیام های مرتبط با سالمندان" به صورت کلیپ ارائه شد که دربرگیرنده توصیه‌های مهم روانشناختی به ویژه برای کاربران فضای مجازی و سالمندان است و بر فشار روحی ناشی از بمباران اطلاعات هراس انگیز اشاره و به کاربران توصیه می‌شود تنها بخش کوچکی از زمان خود را به کسب اطلاعات لازم و داده‌های ضروری از شرایط جاری اختصاص دهند و باقی زمان خود را به کارهای دیگری اختصاص دهند.

سه سخنرانی هم به صورت کلیپ در حوزه علوم اجتماعی و کرونا با عناوین" کنشگری در بحران"، " کرونا و علوم انسانی" و " کرونا و اوقات فراغت" تولید شد که به مواردی از قبیل استفاده از موقعیت کرونایی امروز برای گذار از کنش‌پذیری به کنشگری، وظیفه اصحاب علوم انسانی در وضعیت اخیر جامعه و کمک داوطلبانه افراد جامعه و همچنین خواندن رمان و فیلم در این شرایط خاص برای گسترش افق‌های ذهنی هموطنان اشاره دارند.

همچنین در حوزه های کرونا و تاریخ، کرونا و زبان‌شناسی، کرونا و حوزه سلامت، کرونا و تاریخ و بالاخره کرونا و فلسفه مجموعاً پنج سخنرانی با عناوین کرونا و تاریخ معاصر، همدلی ملی، مدافعان سلامت، مراقبت و سلامت و قرنطینه فرصتی برای ژرف اندیشی توسط اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این پژوهشگاه به صورت کلیپ، تهیه و تولید شد.

علاوه بر آن، اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی یادداشت‌ها و تحلیل‌های علمی و فرهنگی خود را با عناوین کرونا، نقش رسانه و سواد رسانه‌ای، کرونا و تحکیم پیوندهای ملی، کرونا، تجربه زیسته و زندگی روزمره، کرونا و نقش علوم انسانی، کرونا و پیامدهای فرهنگی آن، کرونا و سیاستگذاری عمومی، کرونا و فقه پویا، کرونا و مسئولیت پذیری اجتماعی، کرونا و چشم اندازهای فلسفی و کرونا؛ نشان افتخار کارگزاران حوزه سلامت در قالب ۴۱ یادداشت و تحلیل علمی در نشریات، سایت های خبری و فضای مجازی ارائه کردند.

سومین عملکرد اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی مرتبط با ویروس کرونا، "طرح ملی گردآوری، مستندسازی و فراتحلیل داده‌های مرتبط با ویروس کرونا" بود که دستاورد طبیعی چنین طرحی ایجاد آمادگی‌های همه جانبه در برابر مخاطرات احتمالی آینده ناشی از شیوع ویروس کرونا است.

این طرح در دو سطح گردآوری گسترده داده‌ها و مستندسازی آنها و همچنین سطح تحلیل و فراتحلیل داده‌ها انجام گرفت که از مهم‌ترین عناوین آن می‌توان به بیان خاطره‌ها، رنج‌ها، دلهره‌ها، دشواری حبس خانگی و خود قرنطینگی، شرح آنچه در درون خانواده‌ها گذشته، چگونگی پر کردن اوقات فراغت، چگونگی خرید کالا، چگونگی نظافت و شست‌وشو و بهداشت، تهیه لوازم بهداشتی از جمله ماسک و مواد شوینده، چگونگی مراقبت از بیماران، حالات بیماران، احساسات اعضای خانواده، محور گفتگوها و سرگرمی‌ها، روابط خانوادگی و دیدارها، اعتماد و عدم اعتماد به اخبار منتشر شده اشاره کرد.

اهم دستاوردهای این طرح مواردی از قبیل: ایجاد پایگاه ملی داده‌های مرتبط با کرونا که در آن اطلاعات گردآوری و ثبت شود تا امکان استفاده کاربران فراهم آید، تحلیل و پردازش و فراتحلیل داده‌ها به منظور ایجاد آمادگی بیشتر در برابر بحران‌های مشابه آینده، انتشار انواع کتاب‌ها، مقاله‌ها، گزارش‌های تحقیقاتی، انتشار انواع توصیه‌های سیاستی، گزارش‌های راهبردی، روایت پردازی‌های مستند، تهیه فیلم‌ها، پویانمائی ها و انواع داده‌های مورد نیاز صدا و سیما و رسانه‌ها، برگزاری نوآفرین‌ها(استارتاپ‌ها) برای یافتن راه حل‌های مقابله با بحران و انجام مسابقه‌های گوناگون را شامل می‌شود.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، همچنین در این راستا همایش مجازی ابعاد انسانی-اجتماعی کرونا در ایران در این پژوهشگاه برگزار می‌شود و در این خصوص هماهنگی‌های لازم با سازمان پدافند غیرعامل و تا حدی ستادکل نیروهای مسلح انجام گرفته تا هم در نیازسنجی و دریافت ضرورت‌ها از این ارتباط سود گرفته شود و هم حمایت مادی و معنوی نهاد ذی‌ربط با برگزاری این همایش جلب شود. همچنین ارتباط مؤثری نیز با معاونت پژوهشی سازمان منطقه‌ای بهداشت جهانی در قاهره برقرار شده که در بهبود محتوایی طرح بسیار مؤثر بوده و در محتوای همایش نیز نظر آن نهاد برای همکاری جلب شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha