• سه‌شنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99022316405
  • خبرنگار : 30057

بهره‌مندی ۲ نیروگاه برق کشور از دستاورد نانویی یک شرکت دانش‌بنیان

بهره‌مندی ۲ نیروگاه برق کشور از دستاورد نانویی یک شرکت دانش‌بنیان

تاکنون سرامیک محفظه احتراق توربین گازی از خارج کشور وارد می‌شد ولی اخیرا محققان یکی از شرکت‌های فناوری با استفاده از نانوذرات، موفق به تولید این نوع سرامیک‌ها شده و این محصول در صنعت نیروگاهی دو استان مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، محمد حسین‌زاده یزدی، مدیرعامل این شرکت اطلس فناور با اشاره به موفقیت این شرکت در تولید سرامیک محفظه احتراق توربین‌های گازی، گفت: شرکت مپنا این نوع توربین‌ها را تحت لیسانس شرکت زیمنس تولید و سرامیک‌های مورد استفاده در آن را از خارجی و وارد می‌کند و ما این محصول را استفاده از مهندسی معکوس برای نیروگاه‌هایی که از توربین‌های طرح زیمنس استفاده می‌کنند، طراحی و ساختیم.

وی با بیان اینکه در تولید این سرامیک‌ها ترکیبی از فناوری‌نانو و فناوری فوق‌سرمایش استفاده کردیم، ادامه داد: فناوری ساخت این محفظه‌های سرامیکی در اختیار دو شرکت زیمنس و جنرال الکتریک بوده که با توسعه این فناوری در داخل کشور، نیاز به واردات این محصول نداریم ضمن آنکه اخیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل بومی‌سازی این فناوری، مانع از واردت آن به داخل کشور شده است.

حسین‌زاده، با تاکید بر اینکه این سرامیک‌ها باید قابلیت تحمل شوک حرارتی بالا را داشته باشند، اظهار کرد: از آنجایی که این سرامیک‌ها در نزدیکی توربین قرار دارند بنابراین هرگونه آسیب و جدا شدن تکه‌ای از آن می‌تواند موجب وارد شدن آسیب جدی به توربین و خسارات بسیار سنگینی به آن شود از این رو نانوذرات برای ارتقأ کیفی سرامیک‌ها در فرایند تولید به مواد سرامیکی اضافه ‌شد که با انجام عملیات حرارتی، میزان تحمل شوک حرارتی سرامیک‌ها به شدت افزایش می‌یابد.

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه آزمایش‌های مختلفی توسط آزمایشگاه‌های بین‌المللی روی این محصول انجام شده و تاییدیه‌های لازم نیز دریافت کردیم، یادآور شد: این محصول در نیروگاه برق یزد و  مدیریت تولید برق بندرعباس کاربردی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha