• دوشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۹ / ۰۴:۴۸
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 99040100758
  • خبرنگار : 71469

احتمال تغییر معادلات انتخاباتی در ۳ فدراسیون!

احتمال تغییر معادلات انتخاباتی در ۳ فدراسیون!

با تاخیر در تصویب اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی، معادلات پیش‌بینی شده انتخاباتی در فدراسیون ورزش‌های همگانی، فدراسیون‌ پزشکی ورزشی و فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی تغییر می‌کند.

به گزارش ایسنا، اساسنامه جدید فدراسیون های ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیات دولت و طرح در کمیته تطبیق قوانین مجلس در مهرماه سال ۹۸ به تصویب رسید و در آذر ماه نیز برای اظهارنظر و تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از تایید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شود که همچنان در انتظار تصمیم این شورا است. پیش از این قرار بر این بوده، شورای نگهبان تا قبل از پایان سال گذشته تکلیف اساسنامه را مشخص کرده تا بر اساس آن بتوان برگزاری مجامع انتخاباتی فدراسیون های ورزشی را برگزار کرد، ‌اتفاقی که تا کنون رخ نداده و به نظر می‌رسد قرار است انتخابات فدراسیون‌هایی که تحت تاثیر از اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی است، کلید بخورد!

فدراسیون پزشکی ورزشی

ششم آبان‌ماه سال جاری دوره چهارساله ریاست غلامرضا نوروزی به اتمام رسید، اما با توجه به اینکه ۱۸ آبان‌ماه سال ۹۴ حکم ریاست او به امضای وزیر وقت ورزش و جوانان رسیده بود تا ۱۸ آبان‌ماه ۹۸ به طور قانونی ریاست این فدراسیون را عهده‌دار بود و تا ششم آذرماه سال گذشته که مهرزاد خلیلیان به عنوان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی از سوی وزیر ورزش و جوانان منصوب شد، به فعالیت خود در این سمت ادامه داد.

با توجه به تغییر اساسنامه و ترکیب مجامع چهار فدراسیون ورزشی، انتخابات فدراسیون پزشکی در انتظار اساسنامه جدید است و مجمع این چهار فدراسیون متشکل از فدراسیون های پزشکی ورزشی، پهلوانی و زورخانه‌ای، ورزش های همگانی و نیز فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی تابع دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان خواهد بود.

با توجه به اتمام دوره شش ماهه سرپرستی مهرزاد خلیلیان در فدراسیون پزشکی ورزشی، ثبت نام نامزدهای ریاست این فدراسیون از دوم تیرماه سال جاری آغاز خواهد شد و تا ۱۵ تیرماه ادامه خواهد یافت و باید منتظر ماند و دید که انتخابات فدراسیون مربوطه بر اساس اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی برگزار خواهد شد یا همان روال قبلی را به دلیل عدم تصویب در شورای نگهبان طی خواهد کرد.   

فدراسیون ورزش‌های همگانی

از فروردین ۹۸ تا کنون، فدراسیون ورزش‌های همگانی بدون رییس کار خود را دنبال کرد، اتفاقی عجیب که یا حکایت از عدم توجه جدی به ورزش همگانی در سطح کلان ورزش کشور دارد یا از قحط‌ الرجال مدیریتی خبر می‌دهد.

دوره ریاست چهارساله علی مجدآرا در فدراسیون ورزش‌های همگانی بر اساس قانون باید ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۷ به پایان می‌رسید، با این وجود اما وی تا ۱۹ فروردین‌ماه سال ۹۸ تصدی ریاست این فدراسیون را بر عهده داشت و وزیر ورزش و جوانان در همین تاریخ افشین مولایی را که مدیرکل ورزش همگانی این وزارتخانه بود به عنوان سرپرست فدراسیون ورزش‌های همگانی منصوب و بر برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون در موعد مقرر تاکید کرد.

اما ۲۱ مهرماه سال گذشته بود که با پایان دوره سرپرستی افشین مولایی در فدراسیون ورزش‌های همگانی، وزیر ورزش و جوانان، احمد گواری را به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب کرد تا کماکان صندلی ریاست در فدراسیون ورزش‌های همگانی بلاتکلیف باشد.

هشتم آبان‌ماه سال گذشته بود که احمد گواری- سرپرست فدراسیون ورزش‌های همگانی در حاشیه مجمع انتخاباتی هیات ورزش‌های همگانی آذربایجان غربی اعلام کرد انتخابات این فدراسیون تا قبل از پایان ۹۸ برگزار خواهد شد، جالب اینکه ثبت نام از کاندیداها ۱۹ مهر به پایان رسید و مسئولان منتظر اساسنامه جدید بودند و هستند.

به تازگی اعلام شد این بار قرار است در تاریخ ۲۵ تیرماه سال جاری در نهایت مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش های همگانی با حضور ۹ نامزد تایید صلاحیت شده برگزار شود، هر چند هنوز تاریخ رسمی از سوی وزارت ورزش و جوانان ابلاغ و اعلام نشده است.

طبق اعلام یک مقام مسئول در فدراسیون ورزش های همگانی به ایسنا، ۱۱ نفر برای تصدی سمت ریاست فدراسیون ورزش های همگانی ثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۹ نفر تایید صلاحیت شده و صلاحیت دو نفر دیگر نیز رد شده است؛ رضا شجیع، عباسعلی اکبری، فاطمه ابوالقاسمی، ولی الله شجاع پوریان، افشین مولایی، محمد بابایی، شهرام علم، فرهاد نیکو خصال، میرزمانی و اصلانی ۱۰ نامزد تایید صلاحیت شده به منظور شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون ورزش های همگانی هستند و در این بین محمدرضا اسد تایید صلاحیت نشد.

فدراسیون ورزش روستایی وبازی‌های بومی و محلی

۹ خردادماه سال جاری بود که وزیر ورزش و جوانان در حکمی عباسعلی اکبری را به عنوان سرپرست فدراسیون ورزش روستایی وبازی های بومی و محلی منصوب کرد و اعلام کرد که ضروری است با هماهنگی معاونت امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی ضمن انجام امور محوله حداکثر ظرف مدت شش ماه نسبت به فراهم نمودن مقدمات و برگزاری انتخابات فدراسیون اقدام فرمائید.

سوم مهرماه سال ۱۳۹۶ بود که غلامرضا جعفری پس از برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی به عنوان رییس این فدراسیون انتخاب شد، اما به دلیل بازنشستگی باید دو سال زودتر از موعد قانونی صندلی ‌خود را ترک می‌کرد و طبق حکم صادر شده از سوی وزارت قرار بود ۳۱ اردیبهشت ماه پایان دوره کاری وی باشد که در نهایت ۹ خردادماه اکبری به عنوان جانشین وی منصوب شد. حال این فدراسیون به مدت شش ماه فرصت خواهد داشت تا مجمع انتخاباتی خود را برگزار کند، بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی تا آن زمان مصوب خواهد شد یا خیر؟

فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای

اما فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در این زمینه نسبت به سایر فدراسیون‌ها شرایط بهتری دارد و به نظر می‌رسد تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی آن، اساسنامه جدید فدراسیون‌ها ورزشی در شورای نگهبان تصویب و رییس جدید این فدراسیون طبق اساسنامه جدید انتخاب شود.

۱۴ دی‌ماه سال ۱۳۹۵ بود که انتخابات فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای با حضور وزیر ورزش و جوانان برگزار شد که پس از رای گیری در دور دوم، مجتبی جوهری برای چهار سال به عنوان رییس فدراسیون انتخاب شد.

آخرین وضعیت اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی

گفتنی است در صورت طی روند قانونی و تایید نهایی اساسنامه تیپ فدراسیون‌های ورزشی، به وزارت ورزش و جوانان اجازه داده خواهد شد تا انتخابات چهار فدراسیون ورزشی را متمایز از سایر فدراسیون‌ها برگزار کند، بنابراین با توجه به تغییر اساسنامه و ترکیب مجامع چهار فدراسیون ورزشی، قرار بر این است که روسای این چهار فدراسیون که متشکل از فدراسیون‌های پزشکی ورزشی، پهلوانی و زورخانه ای، ورزش‌های همگانی و نیز فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی است با اساسنامه‌ای متفاوت و بر اساس ترکیب جدید مجمع انتخاب شوند.

مجمع این چهار فدراسیون ورزشی تابع دستورالعمل وزارت ورزش و جوانان خواهد بود و درحالی که انتخابات در مورد آن‌ها برگزار می‌شود اما مجمع آن‌ها مشابه با سایر فدراسیون‌های ورزشی نیست چرا که وزرات ورزش و جوانان معتقد است که جنس این فدراسیون ها با سایر فدراسیون‌های ورزشی متفاوت است و اختیار آن به وزارتخانه واگذار شده تا ترکیب مجمع را طراحی کرده و مدل برگزاری انتخابات بر همان اساس مشخص شود. وزارت ورزش و جوانان معتقد است که این چهار فدراسیون دارای شرایط خاص هستند و بیشتر جنبه داخلی دارند، در حالی که سایر اساسنامه ها بیشتر با نگاه بیرونی تدوین شده‌اند.

به تازگی یک مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که اگر اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی فعلا در شورای نگهبان به تایید نرسد، مبنای برگزاری انتخابات اساسنامه فعلی فدراسیون‌ها است و در رابطه با چهار فدراسیون پزشکی ورزشی، پهلوانی و زورخانه‌ای، ورزش‌های همگانی و نیز فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی بر همان اساس عمل خواهد شد، هرچند که طبق مصوبه اخیر دولت ترکیب مجمع عمومی به وزارت ورزش و جوانان محول شده است و بر اساس دستورالعمل این وزارتخانه فعالیت‌ها پیش می‌رود.

با این وجود به نظر می‌رسد طولانی شدن روند تصویب اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی در شورای نگهبان، وزارت ورزش و جوانان را مجاب کرده که انتخابات فدراسیون‌هایی که سرنوشت آن‌ها با اساسنامه جدید، متفاوت رقم می‌خورد را نیز برگزار کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha