• دوشنبه / ۱۶ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99041611665
  • خبرنگار : 30057

با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود

تلاش برای راه‌اندازی خط تولید دستگاه تراش صنعتی

تلاش برای راه‌اندازی خط تولید دستگاه تراش صنعتی

یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد پارک علم و فناوری کرمانشاه با ساخت دستگاه سی‌ان‌سی (CNC) چهار و پنج محوره درصدد است تا با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی خط تولید صنعتی این دستگاه را راه اندازی کند.

سیامک فلاحی، رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه CNC گفت: طراحی محصول به‌گونه‌ای است که موجب بالا رفتن دقت کاری در حد 0.5 میلی‌متر، سرعت کاری بالا، پایین بودن مصرف انرژی، قیمت پایین‌تر و کیفیت بالا نسبت به محصولات مشابه می‌شود.

وی با اشاره به بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در ساخت این دستگاه مانند "بال‌اسکرو" اظهار کرد: این فناوری در انتقال حرکت بیش از یک محور به دستگاه کمک می‌کند و حرکت آن به‌گونه‌ای است که به دستگاه امکان می‌دهد تا در تمام محورهای کاری از بال اسکرو استفاده کند و باعث بالا رفتن دقت، کاهش مصرف انرژی و اصطکاک می‌شود.

فلاحی خاطر نشان کرد: علاوه بر آن استفاده از دنده شانه‌ای در محصولات مشابه باعث شده تا در محورهایی با طول‌های بالا، نیاز به دقت و تخصص نیروی انسانی باشد اما در این محصول فقط در محور Z که طول کمی دارد استفاده ‌شده است. 

مجری طرح استفاده اشتباه اپراتور از کوپل را از دیگر چالش‌های استفاده از دستگاه‌های CNC دانست و یادآور شد: این اشتباه باعث واردن شدن آسیب جدی به موتور و بال‌اسکرو می‌شود به همین دلیل در طراحی این محصول از "تسمه تایمینگ" استفاده شده تا در صورت بروز مشکل، تنها تسمه تایمینگ آسیب ببیند.

به گفته وی در قسمت کنترل ماشین، از پروتکل CANopen که جدیدترین فناوری‌ها در ارتباطات صنعتی است استفاده شده که مزیت آن علاوه بر کاهش شدید سیم‌کشی و سرعت بالای انتقال اطلاعات امکان مانیتور و کنترل آنلاین پارامترها و سنسورهای ماشین از جمله گشتاور، سرعت و پوزیشن نیز فراهم می‌شود.

فلاحی تاکید کرد: این دستگاه با استفاده از نرم‌افزار متن‌باز به ماشین ویژگی کاربرپسند داده است زیرا توسط آن می‌توان رابط کاربری دلخواه، مناسب کاربران و شرایط کاری مختلف را ایجاد کرد.

رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان با اشاره به دریافت تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی برای ساخت این دستگاه،خاطرنشان کرد: 100 میلیون تومان تسهیلات نمونه‌سازی برای ساخت نمونه اولیه دستگاهCNC  پنج محوره از این صندوق دریافت کردیم و در حال حاضر امکان ساخت سالانه 25 دستگاه را داریم.

وی با بیان اینکه این شرکت درخواست خود را برای دریافت تسهیلات تولید صنعتی به ارزش یک میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی ارسال کرده است، خاطر نشان کرد: با دریافت این تسهیلات می‌توانیم خط تولید CNC را در کارگاهی به مساحت 10 هزار متر مربع راه‌اندازی کنیم.

فلاحی در مورد برتری دستگاه CNC پنج محوره نسبت به چهار محوره، گفت: دستگاه CNC پنج محوره تمامی ویژگی‌های دستگاه CNC چهار محوره را دارا است و علاوه‌ بر آن با داشتن یک محور اضافی، می‌تواند طرح‌هایی که دارای پیچیدگی است را ایجاد کند.

این محقق به بیان کاربردی دستگاه CNC پرداخت و توضیح داد: دستگاهCNC  پنج محوره به دلیل برخورداری از ظرافت‌های بیشتری می‌تواند در حکاکی طرح‌های سه بعدی و منحنی مانند ساخت مجسمه استفاده شود، به همین منظور این دستگاه بیشتر در مبل‌سازی (ساخت مبلمان‌های سلطنتی) و مجسمه‌سازی کاربرد دارد.

به گزارش ایسنا، دستگاه CNC یکی از ممترین دستگاه‌هایی است که امروزه در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شود. این دستگاه کاربرد بسیار زیادی دارد و می‌توان آن را یک دستگاه مادر برای صنایع مختلف دانست. این دستگاه (Computer numerical Comtrol)  با توجه به تعداد محورهایش می‌تواند در یک، دو و یا سه محور حرکت کند و از آن برای تراش بر روی سطوح مختلف بهره برد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha