• دوشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 99081207607
  • خبرنگار : 71234

اظهارات موافقان و مخالفان بررسی طرح جمعیت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

اظهارات موافقان و مخالفان بررسی طرح جمعیت طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در حالی با موافقت مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی خواهد شد که نمایندگان موافق قانونی شدن هرچه سریع‌تر این موضوع را ضروری دانسته و نمایندگان مخالف معتقد بودند که زیرساخت‌های اجرای این طرح فراهم نیست و باید مواد آن در جلسات علنی مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) با بررسی طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند که این به معنای بررسی طرح در کمیسیون مشترکی است که مصوبات آن در بررسی این طرح به معنای مصوبه صحن علنی بوده و مستقیم به شورای نگهبان برای ارائه‌ی نظر ارسال می‌شود.

در جریان بررسی تقاضای طرح به صورت اصل ۸۵ جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد به عنوان مخالف اظهار کرد: جوان شدن جامعه امری ضروری است که در آن هیچ شکی نیست اما باید پرسید که چرا از مجالس قبلی تاکنون این موضوع تعیین تکلیف نشده است یکی از دلایل آن بوده که این طرح بار مالی دارد.

وی ادامه داد: ما زیرساخت‌های لازم را نداریم که شامل زیرساخت‌های بهداشتی، امکانات فرهنگی و رفاهی و درآمد سرانه و همچنین تامین معیشت خانوار و مسکن می‌شود. با همین نرخ رشد جمعیت کنونی هم در استان ما بیکاری بالای ۲۵ درصد است پس چه‌طور می‌خواهیم در آینده کار برای جوانان ایجاد کنیم. همین الان با بحث مشکل کرونا درگیر هستیم و امکانات لازم وجود ندارد.

زهره الهیان نماینده تهران به عنوان موافق گفت: سازمان بهداشت جهانی نسبت به وضعیت جمعیتی کشورمان هشدار داده یعنی آش آنقدر شور شده که صدای آشپز هم درآمده یعنی سازمان بهداشت جهانی که چند سال پیش سیاست کنترل جمعیت را برای ایران بیان کرد اکنون هشدار داده که جمعیت ایران به سمت کهنسالی می‌رود و باید فکری به حال آن شود. در طول هشت سال گذشته مجالس قبلی تلاش کرده و نتوانسته دستاورد و مصوبه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: طبق آمارهای مجامع بین‌المللی سریع‌ترین افت نرخ رشد جمعیت را ایران دارد باید هرچه سریع‌تر جلوی روند انقراض نسل در ایران را گرفت. پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی آن است که در سال ۲۱۰۰ جمعیت ایران در یک سناریو به ۳۰ میلیون نفر می‌رسد که ۵۰ درصد آنها سالمند هستند، یعنی در آینده نزدیک جمهوری اسلامی در عرصه ژئوپلتیک جهان جایگاهی ندارد و طی ۲۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهیم بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاسیس دولت تنهایی در کشورهای اروپایی اظهار کرد: اگر ما به فکر نباشیم تا چند سال آینده باید دولت تنهایی را ایجاد کنیم. ۵ تا ۱۰ سال آینده فرصت طلایی است تا فکری به حال رشد جمعیت کنیم باید از این فرصت استفاده کرد. کشورهای دیگر همه برای رشد جمعیت برنامه دارند ما هم باید به فکر باشیم.

اللهیان تاکید کرد: در این طرح از مادران شاغل برای فرزندآوری حمایت شده در آن بحث مرخصی زایمان، مرخصی شیردهی و ایجاد مهدهای کودک در ارگان‌ها برای رفاه حال مادران شاغل و فرژه برای خانم‌های دانشجو در نظر گرفته شده همچنین پیش‌بینی شده که حقوق خانواده‌های دارای چند فرزند افزایش یافته و به آنها تنفس مالیاتی داده شود. ما در این طرح می‌خواهیم مشکلات را از جلوی پای زنان شاغل برداریم.

الیاس نادران عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین مخالف بررسی طرح به صورت اصل ۸۵ گفت: مساله‌ی جمعیت مهم است و موضوع جهانی به‌شمار می‌آید. اما بررسی طرح جمعیت طبق اصل ۸۵ به معنای تضییع حقوق نمایندگان است. همه نمایندگان باید در جریان مصوبات باشند نه این‌که کمیسیون مشترکی با حضور ۲۰ نفر تشکیل شده و در مورد موضوع به این مهمی تصمیم‌گیری کنند.

امیرحسین بانکی‌پور نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین موافق گفت: طبق پیمایش‌های انجام شده بالای ۶۰ درصد از مردم ایران خواستار سه فرزند هستند اما امکان آن را ندارند. ما در این طرح می‌خواهیم از خانواده‌ها حمایت کنیم تا به آرزوی فرزند آوری برسند. این طرح به دنبال حمایت از زنان نابارور است که هزینه‌های آزمایش و درمان آنها بالاست. همچنین تامین پوشک بچه برای کارمند عادی هزینه سنگینی دارد این طرح می‌خواهد از خانواده‌ها حمایت کند تا مشکلی برای فرزندآوری نداشته باشند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد موضوع جمعیت اظهار کرد: چند قدمی به سیاه‌چاله پیری جمعیت مانده که برسیم. دوره باروری دهه شصتی‌ها در حال گذشتن است و ما مانع جلوی پای آنها گذاشته‌ایم ما می‌خواهیم این موانع را برداریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر موضوع جمعیت موارد مهم دیگری در دستور کار مجلس شورای اسلامی است پس نمی‌توان تنها وقت مجلس را برای طرح جمعیت گرفت. در این طرح برای تامین منابع مالی به برنامه ششم توسعه استناد شده ما از آقای امینی معاون پارلمانی و وزارت بهداشت هم تشکر می‌کنیم که از این طرح حمایت کردند.

وی در پایان اظهار کرد: به دلیل قوانین موجود سقط جنین در کشور بالاست. آمار بین‌المللی می‌گوید در مقابل یک میلیون فوتی کرونا ۳۰ میلیون فوتی سقط جنین است که این آمار برای ایران نصف بوده یعنی ۱۵ برابر فوتی کرونا ما در ایران کشته برای سقط جنین می‌دهیم. ما برای هر روز کشته شدن سقط جنین مسئول هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha