• دوشنبه / ۱ دی ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99100100435
  • خبرنگار : 30057

راهکار معاون علمی رییس جمهور برای عدم وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه

راهکار معاون علمی رییس جمهور برای عدم وابستگی دانشگاه آزاد به شهریه

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد به تدریج از این تک محوری بودن در درآمد جدا شود و بر پایه شرکت‌هایی که از این دانشگاه بیرون می‌آید، درآمد خود را تثبیت کند، گفت: از این طریق جوانان با میل بیشتری وارد این دانشگاه خواهند شد.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری امروز در افتتاح سرای نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با بیان اینکه چیزی که باید اتفاق بیفتد، یک  تغییر فرهنگ است که الان در حوزه دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود، افزود: در این چند سال یک میلیون متر مربع فضای نوآوری در سراسر کشور تجهیز کرده‌ایم و تمام فضاهای نوآوری در شهرستان‌ها تجهیز شده‌اند.

 وی با بیان اینکه این اقدام مربوط به مرکز استان نیست، خاطر نشان کرد: تجهیز بسیاری از این مراکز با همکاری بخش خصوصی بوده و هر اتفاقی که افتاده از تغییر فرهنگی است که در جامعه ایجاد شده است.

ستاری ادامه داد: اینکه دانشگاه  باید به این نتیجه  برسد که عدد قابل توجهی از درآمد خود را باید از محل توسعه تکنولوژی و ارتباط با صنعت و شرکت هایش کسب کند، یک رویکرد فرهنگی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: تنها ۱۵ درصد درآمد دانشگاه‌های مطرح در دنیا از شهریه است و این اتفاق با عزمی که در دانشگاه آزاد ایجاد شده، در حال اتفاق افتادن است.

وی با تاکید بر اینکه اصل در آمد دانشگاه آزاد از شهریه باید برداشته شود، یادآور شد: این دانشگاه باید بتواند نخبگان، فعالان و جوانان فناور  را جذب و از آنها استفاده کند که خوشبختانه این حرکت با مدیریت حاضر دانشگاه آزاد با سرعت در حال انجام است.

ستاری با تاکید بر اینکه تقریبا در تمام استان‌ها سرای نوآوری راه افتاده است، افزود: این معاونت پروژه‌های مشترک بسیاری با دانشگاه آزاد اسلامی دارد و کم کم این درآمدها خود را در درآمد دانشگاه آزاد نشان می دهد؛ در آمدهایی که از استارتاپ هایی که از دل دانشگاه بیرون آمده اند و دانشگاه الان یا در آنها سهامدار است و یا به هر طریقی در درآمد آنها سهیم است.

ستاری افزود: این حرکت جدید، حرکتی است که  باید به صورت جدی پیگیری کنیم و در دانشگاه‌های دیگر از قبیل دانشگاه‌های دولتی هم این  امر در حال رخ دادن است و روسای دانشگاه و اعضای هیئت علمی به اهمیت مراکز نوآوری، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری پی می برند.

وی با اشاره به اینکه از روز اول فعالیت بر روی اقتصاد دانش بنیان، گفتیم که این اکوسیستم نوآوری باید در کشور  ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر  چند هزار استارتاپ  و ۵۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور برای خود یک اقتصادی را ایجاد کرده است و خود را  به اکوسیستم قبلی که در اقتصاد داشتیم و بر پایه نفت بوده، تحمیل می‌کند.

معاون علمی وفناوری رییس جمهوری ادامه داد: این شرکت ها سال گذشته ۱۲۰هزار میلیارد فروش داشتند والان حدود ۴۵ شرکت در بورس هستند و این خود تحول جدی در اقتصاد در زندگی روزمره مردم، بینش هیات علمی و دانشجویان دارد ایجاد می کند.

ستاری با تشکر از مسؤولان دانشگاه آزاد در راه اندازی سرای نوآوری، افزود: این باعث می شود جذب دانشجو در دانشگاه آزاد تسهیل شود و دانشجویان بیشتری رغبت کنند به دانشگاه آزاد اسلامی بیایند و کم کم بحث سرمایه گذاری بر روی مغزها در دانشگاه ازاد شکل بگیرد؛ چیزی که قبلا در دانشگاه خیلی به آن توجه نمی شد.

وی اضافه کرد: از این طریق دانشگاه می‌تواند بهترین ها را در خود جذب کند، توسعه یابد و به تدریج از این تک محوری بودن در درآمد جدا شود و بر پایه شرکت‌هایی که از این دانشگاه بیرون می آیند، درآمد خود را تثبیت کند.

بر اساس این گزارش، سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با محوریت تکنولوژی‌های آموزشی و کسب و کارهای آموزش محور فعالیت می کند. در حال حاضر ۷ واحد فناور و ۲۰ گروه استارتاپی در این مرکز مستقر بوده و مشغول فعالیت هستند.

احداث این واحد از اسفند ۹۷ و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد

 دبیرخانه جایزه شهید موسوی (جایزه جوان نوآور ماندگار) که در این مرکز قرار دارد، در این مراسم افتتاح شد و فردا در نشستی خبری فراخوان اولین دوره این جایزه به شکل رسمی و عمومی اعلام خواهد شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha