• شنبه / ۶ دی ۱۳۹۹ / ۰۱:۳۶
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 99100503609
  • خبرنگار : 71638

لطفا راحت نمیریم! /جمعه سیاه در روز برفی

لطفا راحت نمیریم! /جمعه سیاه در روز برفی

شرایط ویژه هوایی در آخر هفته باعث شد در ارتفاعات تهران شاهد حوادث ناگواری باشیم.

به گزارش ایسنا، باتوجه به بارش برف در پنجشنبه هفته گذشته بسیاری از افراد تصمیم گرفتند که روز جمعه خود را در کوه های تهران سپری کنند. این تصمیم درحالی توسط برخی از افراد گرفته شده بود که روز های گذشته در خصوص وقوع بهمن هشدار هایی داده شده بود

متاسفانه تعداد زیادی از افراد که بسیاری از آنها کوهنورد حرفه ای و باتجربه نبوده‌اند، بدون توجه به هشدار ها به دل کوه زدند و این باعث شد جمعه هفته گذشته روز بدی برای هموطنان و کوهنوردان باشد. از گرفتاری ۱۰۰ نفر در ارتفاعات توچال گرفته تا حادثه در ارتفاعات کلکچال و دارآباد. 
 قطعا کوهنوردان حرفه ای می دانند که در زمستان شرایط صعود بسیار سخت و متفاوت است و باید فرد برای کوهنوردی تجربه زیادی داشته باشد اما مسئله این است که چرا به هشدار ها توجهی نمی شود؟

قطعا اگر افراد به هشدار ها توجه کرده بودند و قبل از صعود به کوه ها وضعیت جوی را بررسی می کردند ممکن بود این حادثه برای هموطنانمان پیش نیاید. قطعا گروه های مجازی یکی از عواملی است که باعث می شود اینگونه حوادث اتفاق افتد چرا که بیشتر این گروه ها غیر تخصصی است. دلیل نمی شود که اسم فردی که چند بار به ارتفاعات صعود کرده باشد را کوهنورد بگذاریم. باید قبول کنیم کوهنوردی هم مانند رشته های دیگر نیاز به دانش و تخصص دارد و این تخصص با دو یا چند بار صعود به دست نمی آید. 

حتی اگر مسئله کرونا را کنار بگذاریم باید دید چرا افراد به راحتی جان خود را شوخی گرفته و تن به صعود در آب و هوای بد می دهند. قطعا بیشتر افراد از وضعیت هوایی کوهستان ها خبر ندارند یا آن را جدی نمی گیرند اما باید به این نکته توجه کرد که آب و هوای کوهستان یک مقوله ی تخصصی است. 
امید است باتوجه بیشتر کوهنوردان و افراد به وضعیت آب و هوایی دیگر شاهد چنین صحنه ها و مرگهای دلخراش نباشیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۶ ۰۲:۱۶

تا مرگ و نبینیم آروم نمی‌گیریم.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۶ ۰۸:۰۸

مردم کشور ما بسیار مردمان خوب ونجیبی هستند ولی متاسفانه مردمی فرهیخته نیستند. فرهیخته در معنای عام آن به معنی آموزش دیده و تربیت شده است. مردم کشورهای توسعه یافته آموزش می‌بینند و همه‌ی آموزش‌های دیده شده را به کار می‌بندند. در کشورهای توسعه نیافته آموزش به شوخی و مسخره‌بازی طی می‌شود و نظارتی برحسن انجام آن و اجرای آن چه آموزش داده شده انجام نمی‌گیرد. برای همین می‌توانیم بگوییم مردم ما educated نیستند.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۶ ۱۸:۳۸

مردم کشور ما دشمنی عجیبی با علم و دانش دارند و علاقه عجیب به شبه علم، بیشتر به نظرم ریشه در کودکی داره و تحقیر معلم‌ها و والدین به خاطر نمره درسی. این همه گارد گرفتن به توصیه های علمی و دشمنی با تحصیل کرده‌ها دلیلش اینه.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۶ ۰۸:۳۴

حداقل خلاصه‌ای از اتفاق‌ها را اشاره می‌کردید تا خواننده متوجه شود که جمعه سیاه کدام است. باید بریم کل خبرهای ایسنا را بخوانیم ببینیم چه اتفاقی افتاده....

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۶ ۱۳:۱۶

پس این همه هشدارهای رنگارنگ هواشناسی واسه چیه؟؟؟ چرا ما مردم به هیچ حرفی گوش نمیدیم؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۶ ۱۴:۱۸

چرا در مناطق کوهستانی که معمولا مردم از آن‌ها صعود می‌کنند، پایگاه‌های اطلاع رسانی، راهنما و ... وجود ندارد؟ چرا حمایت لجستیک از علاقمندان صورت نمی‌پذیرد؟ چرا آموزش به صورت اصولی در این مناطق پیگیری نشده و ارائه نمی‌شود؟ البته وقتی که یک سرویس بهداشتی مناسب هم وجود ندارد آنچنان نمی‌شود توقع داشت !!! در پایان در ایران امروز ما پول، قدرت، سیاست و ... بسیار مهم‌ هستند! تنها چیزی که ارزشمند نیست جان انسان‌هاست!

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۶ ۱۶:۴۳

تا کجا می‌خواد ادامه داشته باشه کی مردم میخوان به اون درک برسن مردم ما انسان‌هایی هستن که آگاهند ولی باز شر رو انتخاب می‌کنند.

avatar
۱۳۹۹-۱۰-۰۷ ۱۲:۱۱

دقیقا سوال منم این بود که مگه محدودیت کرونایی نبود چجوری این همه آدم رفتن کوهنوردی؟؟ اینهمه میگفتن خونه بمونید یلدا دور هم جمع نشید بچه کلاس اولیمون چهار ماهه که داره تو خونه آموزش میبینه باز هم بعضیها رعایت نمی‌کنند.