• سه‌شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99120503862
  • خبرنگار : 30054

موثرترین راه‌های دفع سنگ کلیه کدامند؟

موثرترین راه‌های دفع سنگ کلیه کدامند؟

سنگ کلیه رسوبات سختی است متشکل از مواد معدنی مانند کلسیم و مواد زائد مانند اسید اوریک که در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام کولایف، این سنگ ‌ها در ابتدا کوچک هستند و معمولاً با به‌کارگیری مؤثرترین راههای دفع سنگ کلیه خودبه‌خود و بدون نیاز به درمان پزشکی، دفع می‌شوند.

این نوع از سنگ‌ها در هنگام دفع، همانند شن‌ریزه هستند. اما اگر سنگ‌های کلیه وقتی کوچک هستند دفع نشوند، ممکن است به‌تدریج و بر اثر رسوب مواد معدنی بیشتر، بزرگ‌تر شوند.

در این شرایط، دفع آن‌ها سخت و دردناک و گاهی غیرممکن است. این نوع از سنگ‌ها همچنین ممکن است جریان ادرار را مختل کنند و عوارضی چون عفونت ادراری و مشکلات کلیوی به همراه داشته باشند. 

متخصص اورولوژیست سعی می‌کند با به‌کارگیری درمان‌های دارویی و غیر دارویی، در دفع سنگ‌های کلیه بزرگ و دردناک به شما کمک کند. با این وجود، گاهی این سنگ‌ها در دستگاه ادراری شما گیر می‌کنند و تنها باید از طریق جراحی خارج شوند. در این متن قصد داریم درباره مؤثرترین راههای دفع سنگ کلیه با شما صحبت کنیم.

به مقدار کافی آب بنوشید

یکی از موثرترین راههای دفع سنگ کلیه و پیشگیری از ایجاد آن، نوشیدن مقدار کافی آب است. تعداد زیادی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که روزانه بین ۲ تا ۲/۵ لیتر، ادرار تولید می‌کنند، ۵۰ درصد کمتر از کسانی که ادرار کمتری تولید می‌کنند، در معرض سنگ کلیه قرار دارند.

برای اینکه بتوانید این مقدار ادرار تولید کنید، لازم است که روزانه حدود ۸ تا ۱۰ لیوان (حدود ۲ لیتر) آب بنوشید. در واقع کاری که آب انجام می‌دهد این است که ادرار شما را رقیق می‌کند و مانع از شکل‌گیری سنگ‌های کلیه می‌شود. یک معیار دیگر برای اینکه بدانید آب مصرفی شما کافی است یا نه، این است که باید به اندازه‌ای آب بنوشید که ادرار شما کاملاً شفاف و روشن شود.

از لیموترش استفاده کنید

لیموترش حاوی ماده‌ای به نام سیترات است که به تجزیه رسوبات کلسیم کمک می‌کند و جلوی بزرگتر شدن سنگ‌های کلیه را می‌گیرد. این موضوع توسط تحقیقات علمی به اثبات رسیده است. بنابراین یکی از موثرترین راههای دفع سنگ کلیه این است که روزانه حدود ۸ قاشق چای‌خوری لیموترش در غذاها و نوشیدنی‌های خود استفاده کنید.

اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید، هنگام نوشیدن آب که درباره اهمیت آن در قسمت قبل صحبت کردیم، چند قطره لیموترش تازه نیز به آن اضافه کنید؛ هم طعم آب لذت‌بخش‌تر می‌شود و هم از مزایای لیموترش بهره‌مند می‌شوید.

فقط یادتان باشد که آب‌لیموهای صنعتی این تاثیرات را ندارند و حتی ممکن است به دلیل افزودنی‌هایی که دارند، وضعیت سنگ کلیه را بدتر کنند. ملون و آب‌پرتقال نیز حاوی اسید سیتریک هستند و می‌توانند در دفع سنگ کلیه به شما کمک کنند. 

رژیم غذایی خود را بازبینی کنید

یکی از مهم‌ترین و موثرترین راههای دفع سنگ کلیه این است که خوراکی‌هایی که خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهند حذف یا محدود کنید. تحقیقات نشان داده است که نوشیدنی‌های کافئین‌دار خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهند.

نوشیدنی‌ها و نوشابه‌های گازدار که حاوی قندهای واقعی یا مصنوعی هستند نیز در ایجاد سنگ کلیه نقش دارند. نوشیدنی‌های الکلی نیز یکی دیگر از عوامل خطر هستند. 

علاوه بر نوشیدنی‌ها، مصرف هر غذایی که حاوی قند، نمک و چربی باشد نیز خطر رسوبات کلیوی را افزایش داده و علائم سنگ کلیه را تشدید می‌کند. توصیه می‌شود که برای پیشگیری از سنگ کلیه مصرف نمک روزانه خود را به کمتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم در روز برسانید. اگر شما سنگ کلیه دارید و یا قبلاً به آن دچار شده‌اید، سعی کنید نمک روزانه شما حتی کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم باشد. 

پروتئین حیوانی نیز، خطر سنگ کلیه را افزایش می‌دهد؛ بنابراین سعی کنید از پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات استفاده کنید. یک نکته مهم هم در مورد کلسیم وجود دارد و آن اینکه، کلسیم موجود در غذا خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش نمی‌دهد اما کلسیم موجود در مکمل‌ها ممکن است این تاثیر را داشته باشد.

بنابراین قبل از مصرف هر مکملی که حاوی کلسیم باشد، با پزشک خود مشورت کنید. از مصرف غذاهایی مانند اسفناج، چغندر و بادام که حاوی مقدار فراوانی اگزالات هستند نیز اجتناب کنید. برخی از غذاها حاوی مقدار کمی اگزالات هستند مانند شکلات و توت، که مصرف مقدار کمی از آن‌ها ایرادی ندارد. 

وزن خود را مدیریت کنید

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ روی ۱۴۶ فرد مبتلا به سنگ کلیه انجام شد، مشخص شد که ۴۳/۸ درصد از آن‌ها دچار اضافه وزن یا چاقی بودند.

محققان این مطالعه معتقدند که احتمالاً خود افزایش وزن به‌تنهایی باعث این موضوع نیست، بلکه احتمالاً شرایط متابولیکی مرتبط با چاقی، مانند کلسترول و فشار خون بالا باعث تشکیل سنگ کلیه در این افراد شده باشد. بنابراین یکی از موثرترین راههای دفع سنگ کلیه این است که اضافه وزن خود را کاهش دهید و وزن خود را در محدوده نرمال حفظ کنید. 

یادتان باشد که استفاده از روش‌های غلط کاهش وزن، ممکن است شرایط شما را بدتر کند. به عنوان مثال، رژیم‌های غذایی که پروتئین بالا و کربوهیدرات پایینی دارند، خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهند. بنابراین توصیه می‌شود که از یک رژیم غذایی سالم و متعادل بعلاوه ورزش منظم، برای کاهش وزن استفاده کنید.

سخن پایانی

نکاتی که در این متن ذکر شد برای هر دو شرایط پیشگیری و دفع  سنگ کلیه مفید است. یادتان باشد افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند، همیشه در معرض خطر تشکیل مجدد این سنگ‌ها هستند. پس تغییرات را تا پایان عمر، حفظ کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha