• یکشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۸۶ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8604-14357.57334

رييس پليس پايتخت: گشتهاي انتظامي با لب‌تاپ به سراغ تذكرگرفته‌ها مي‌روند كساني كه مدل منحرف مو دارند، پس از ارشاد بايد اصلاح خود را به پليس اطلاع دهند

رييس پليس پايتخت:
گشتهاي انتظامي با لب‌تاپ به سراغ تذكرگرفته‌ها مي‌روند
كساني كه مدل منحرف مو دارند، پس از ارشاد بايد اصلاح خود را به پليس اطلاع دهند

در نشست خبري صبح امروز سردار رادان، رييس پليس پايتخت كه براي پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران در محل ستاد فرماندهي انتظامي تهران بزرگ برگزار شد، خبرنگار حوادث ايسنا، وي را در برابر اين پرسش قرار داد كه آيا اساسا نيروي انتظامي تعهدي در برابر مخاطرات احتمالي كه خبرنگاران حوزه حوادث را بويژه در عملياتها تهديد مي‌كند، ندارد؟ خبرنگار ايسنا در ادامه به حادثه رخ داده براي خود در جريان تهيه گزارش از اولين روز اجراي طرح جمع‌آوري معتادان رها شده و پرخطر و عملياتي كه در منطقه عودلاجان انجام شد، اشاره كرد كه با گذشت 55 روز از حادثه هنوز منجر به پيگيري مسوولان فرماندهي انتظامي تهران بزرگ نشده است.

وي خطاب به «سردار» گفت: اين اتفاق براي نمونه مرا در معرض ابتلاء به HIV+ و هپاتيت قرار داد كه موجب آن مجبور به مصرف قرص‌هايي شدم كه بدون در نظر گرفتن هزينه‌هاي بالاي آن كه البته با مساعدت سازمان خبري تأمين شد، عوارض جبران‌ناپذيري براي بنده به همراه داشت كه همه شما از آن بي‌خبر هستيد.

سردار رادان در پاسخ به اين ابراز گلايه‌مندي گفت: گلايه اصحاب خبرنگار را در حوزه تلاش جهت رسيدگي به وضعيت افراد آسيب ديده مي‌پذيرم و عذرخواهي مي‌كنم.

وي در عين حال زماني كه با اظهارات خبرنگار ايسنا مبني بر پيگيريها و دلجويي‌هاي قابل توجه فرمانده پليس استان تهران و رييس پليس آگاهي ناجا مواجه شد به اين پاسخ اكتفا كرد كه نيروي انتظامي را جدا از هم نبينيد. اين بي‌انصافي است كه بگوييد از نيروي انتظامي حمايتي نديدم!

در ادامه اين نشست، رييس پليس پايتخت اعلام كرد: از اول مرداد ماه با پسراني كه از مدلهاي منحرف مو استفاده مي‌كنند، برخورد انتظامي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا، سردار رادان طي نشست خبري روز يكشنبه بيست و چهارم تيرماه، در اين باره افزود: اين مدلهاي مو برگرفته از مدلهاي منحرف غربي است كه با هنجارهاي جامعه ما همخواني ندارد.

او وقتي با پرسشي درباره حريم خصوصي افراد در انتخاب مو مواجه شد، گفت: حوزه جامعه است، حوزه فرد نيست كه هر هر گونه كه مي‌خواهد در جامعه ظاهر شود و افراد جامعه بايد به اين هنجار احترام بگذارد.

از نگاه فرمانده انتظامي تهران بزرگ، طبق قانون برخورد با مدل مو در حوزه برقراري انضباط اجتماعي و تحت عنوان پاسداري از هنجارها بر عهده پليس گذاشته شده است.

سردار رادان در توجيه آن چه تحت عنوان ناهنجاري در مدل مو خواند به خبرنگاران گفت: اگر حالا وارد عمل نشويم، اين ناهنجاري‌ها براي جامعه تبديل به هنجار مي‌شود و وظيفه ماست كه در راستاي برقراري و افزايش امنيت و انضباط اجتماعي جلوي اين پديده را بگيريم.

اين اظهارات در حالي ايراد شد كه «سردار» هيچ‌گونه استراد قانوني را به اصحاب رسانه اعلام نكرد.

بر اين اساس اعلام شد كه پوشيدن شلوار فاق كوتاه و استفاده از گردنبندهاي حاوي ماركها و يا لباس‌هايي كه داراي آرم گروه‌هاي منحرف از جمله مدلهايي هستند كه از نگاه نيروي انتظامي منحرف و ناهنجاري است و به اين ترتيب پليس با فرد متخلف برخورد مي‌كند.

سردار رادان تصريح كرد: از زمان آغاز اجراي طرح در اول مرداد ماه، اين افراد به محض مشاهده از سوي پليس امنيت دستگير و به مركز پليس امنيت عمومي انتقال داده مي‌شوند.

وي گفت: در بازجويي از اين افراد، آنها بايد آدرس فرد و مكاني كه موي سرشان را آرايش كرده را در اختيار پليس قرار دهند تا نيروي انتظامي بتواند با واحد صنفي آرايشگران مدلهاي موهاي منحرف برخورد و مغازه‌ آنها را پلمپ كند.

بر اين اساس با دستگيري پسران هنجارشكن، خانواده آنها در جريان قرار مي‌گيرند تا با مراجعه به پليس، فرد با ضمانت آزاد شود و پس از آزادي موظف است مدل موي سرش را اصلاح كرده و با مراجعه دوباره به پليس، اين موضوع را اطلاع دهد.

اين درحاليست كه اگر پسري، لباس نامناسب به تن داشته باشد همانند دختران داراي پوشش نامناسب در مركز پليس امنيت عمومي مي‌ماند تا با آوردن لباس مناسب از سوي خانواده‌اش يا سايرين، با بر تن كردن پوششي متناسب با ارزشهاي جامعه به سطح شهر بازگردد.

حداقل قد مانتو تا روي زانوست

رييس پليس پايتخت اين بار حد مانتوي كوتاه را تعريف كرد و گفت: حداقل قد مانتو بايد روي زانو باشد و مانتو نبايد اغواگرايانه باشد و در اين راستا با بر تن كنندگان مانتوهاي بدن‌نما برخورد مي‌شود.

گشتهاي انتظامي با لب‌تاپ به سراغ تذكرگرفته‌ها مي‌روند

سردار رادان همچنين از ادامه حضور گشتهاي ارشاد در سطح شهر خبر داد و اظهار كرد: اين بار پليس با وارد كردن نام افرادي كه در خصوص بدحجابي مورد تذكر قرار گرفته‌اند به همراه مكان تذكر و تعهد آنها به سيستم رايانه‌اي، در دور جديد اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي با تجهيز هر واحد انتظامي به يك لب‌تاپ ابتدا نام فردي كه قرار است به او تذكر داده شود وارد سيستم شده و سپس چنانچه پيش از اين سابقه دريافت تذكر را داشت، بازداشت مي‌شود.

دو هزار واحد صنفي متخلف پلمپ شدند

رييس پليس پايتخت با بيان اين كه پليس و مديريت صنوف، 70 هزار واحد صنفي را بازديد كردند، گفت: تاكنون دو هزار واحد صنفي متخلف پلمپ شدند و اين درحاليست كه از نگاه انتظامي، حلقه پيوسته‌اي بين آنها كه مي‌فروشند و آنها كه مي‌خرند، وجود دارد و نيروي انتظامي در اجراي ارتقاي امنيت اجتماعي به طور همزمان به سراغ هر دو گروه مي‌رود.

وي هشدار داد: اگر واحد صنفي مجددا دچار خطا شود، اين بار در حالي پلمپ مي‌شود كه مدت زمان پلمپ طولاني‌تر و جرم سنگين‌تر تلقي مي‌شود.

آموزش و پرورش براي اول مهر ماه برنامه دارد

سردار رادان با تقدير از همه سازمانها به خاطر همراهي در اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي، خاطرنشان كرد: برنامه‌هاي آموزش و پرورش براي اول مهر ماه چيده شده و طرح عفاف و حجاب سرعت خوبي گرفته است.

از مامورم تشكر كردم

به گزارش ايسنا، يكي از خبرنگاران با اشاره به نگراني‌هاي موجود در جامعه از شليك‌هاي شتابزده ماموران پليس در تعقيب و گريزهاي خياباني، نظر سردار رادان را در اين باره جويا شد.

اين خبرنگار با يادآوري حادثه فروردين ماه كه در آن فرزند فردي مظنون به دنبال شليك پليس كشته شد، اظهار كرد: در جريان اين حادثه گفته شد: «دعواي خانوادگي بوده كه پايان يافته و پس از آن پليس وارد عمل شده است». اما سردار رادان در مواجهه با اين اظهارات پاسخ داد: فرد تحت تعقيب يكي از اراذل و اوباش بنام بود و دعواي خانوادگي نيز در كار نبود، بلكه پليس در تعقيب اين فرد كه در حال حاضر نيز متواري است، بوده.

اين در حاليست كه سردار رادان تاكيد كرد: پليس با استفاده از قانون بكارگيري سلاح وارد عمل شده است؛ هر چند كه هميشه خطا صورت نمي‌گيرد.

رييس پليس پايتخت تاكيد كرد: بنده به عنوان فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ از اقدام مامورم در بكارگيري سلاح تشكر و اقدام اين مامور را در اين باره تاييد مي‌كنم.

وي با اشاره به حوادث مشابه وقوعي در بلوار آزادگان در خصوص راننده پژويي كه حامل چندين كيلو مواد مخدر بود و مورد ديگري كه حامل دو قبضه سلاح گرم بود، تمامي اين موارد را مورد تاييد قرار داد و اظهار كرد: در جريان تعقيب، همه‌چيز به تشخيص مامور تعقيب كننده بستگي دارد و اين بدين معناست كه او مي‌تواند با استفاده از قانون بكارگيري سلاح با مظنون يا جرم مشهود برخورد كند.

رييس پليس پايتخت وقتي با پرسش خبرنگاران در خصوص جرم مشهود روبه‌رو شد، گفت: همين كه فردي در مقابل دستور پليس مقاومت مي‌كند، به معناي ارتكاب جرم است و از همين جا جرم مشهود شروع مي‌شود.

گزارش خبرنگار ايسنا از اين نشست حاكيست: سردار رادان در مواجهه با پرسش اصحاب رسانه براي شليك تير به سمت لاستيك خودرو خطاب به آنها گفت: خواهش مي‌كنم موضوع را به پليس بسپاريد، چرا كه در شرايط تعقيب ممكن است خودرو در دست‌انداز بيفتد و يا در پيچ و خم جاده و حركت، تير به خطا برود، اما اين بدان معنا نيست كه لاستيك را هدف قرار نداده بود.

راننده الگانس هم اجازه شليك دارد

يكي از خبرنگاران درباره شليك يك راننده الگانس در حال حركت پليس از سردار رادان پرسيد و گفت: «آيا او اجازه شليك داشت؟»

فرمانده انتظامي تهران بزرگ پاسخ داد: ما براي نمايش به ماموران انتظامي سلاح نمي‌دهيم، بنابراين هر پليسي كه اجازه حمل سلاح دارد، حق شليك هم دارد.

تمامي 20 اراذل و اوباش در ليست اعدام، شاكي خصوصي دارند

رييس پليس پايتخت در خصوص پرسشي مبني بر اين كه شايعه شده است كه اين 20 تن از اراذل و اوباش، افرادي هستند كه پيش از اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي دستگير شده‌اند و حتي در ميان آنها قاچاقچي مواد هم وجود دارد، پاسخ داد: همه اين افراد، شاكي خصوصي دارند و پليس با هدف نابود كردن قدرت كاذب آنها در ملأعام، اقدامات خود را عليه‌شان صورت داد تا مردم با كنار گذاشتن ترس نسبت به اين مجرمان، شكايت خود را به دستگاه قضايي اعلام كنند.

وي افزود: اين درحاليست كه بنده، اين موضوع را كسر شأن مي‌دانم كه قاچاقچي مواد در پوشش اراذل و اوباش اعدام شود. اين اراذل و اوباش، افرادي بودند كه در گذشته حين دستگيري عربده‌كشي مي‌كردند و هنگامي كه پليس، آنها را دستگير مي‌كرد، التماس مي‌كردند و در مقابل قاضي گريه مي‌كردند. آنها، اين روش را براي اين انتخاب كرده بودند كه وقتي به سطح جامعه بازگشتند با گردنكشي بگويند كه هيچ‌كس نمي‌تواند جلوي ما بگيرد و احساس ياس و نااميدي را در مردم بيشتر كنند و حال همين افراد، قرار است به پاي چوبه دار ‌روند.

سردار رادان در عين حال از اظهارنظر درباره اجراي حكم و زمان آن ابرازبي‌اطلاعي كرد و مسووليت آن را بر عهده مقامات قضايي دانست.

45 گزارش روزانه مردم به پليس حاكي از رضايتمندي است

رييس پليس پايتخت گفت: در جريان اجراي طرح ارتقاي امنيت اجتماعي، روزانه 40 تا 45 گزارش مردمي از محلهاي اختفاي اراذل و اوباش يا حضور آنها در سطح شهر گزارش مي‌شد و اين بدان معناست كه ديگر ابهت پوشالي اين مجرمان شكسته شده و مردم احساسشان تغيير كرده است.

وي تاكيد كرد: طي اجراي اين طرح، جرايم خشن از جمله سرقت به عنف، زورگيري، نزاع دسته‌جمعي و آدم‌ربايي كاهش معناداري پيدا كرده است.

مردم در مقابل طرح «نجات» صبر پيشه كنند

سردار رادان، پايتخت‌نشينان را به صبر و حوصله دعوت كرد و گفت: نجات معتاد در اولويت طرح است، اما اگر براي پليس قطعي شود كه معتاد براي درمان اقدامي نمي‌كند، آنگاه برخورد انتظامي صورت خواهد گرفت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha