• چهارشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۱ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: علمی2
  • کد خبر: 8102-02972

/گفت‌وگو/رافعي ، كارگردان سريال جاده‌هاي سبز شمالي: فقر انديشه بيشتر از فقر تكنيك به چشم مي‌خورد

عباس رافعي، كارگردان سريال جاده‌هاي سبز شمالي، ايجاد ارتباط بين نويسندگان،‌ كارگردانان و مسوولين تلويزيون با ادبيات داستاني ايران و بهره‌گيري از اقتباس‌هاي ادبي در مجموعه‌هاي تلويزيوني را گام موثري در جهت ارتقاي كيفي سريال‌سازي، عنوان كرد. عباس رافعي، در گفت‌گو با خبرنگار هنري ايسنا، اظهار داشت: در طي ساليان گذشته و دو دهه پس از انقلاب، نمونه‌هاي بسيار خوبي در حوزه‌ي ادبيات داستاني داشته‌ايم؛ اما هيچ گاه تلويزيون به اين حوزه نزديك نشده و تعاملي با ادبيات برقرار نكرده است. وي افزود: هم اكنون در تلويزيون، فقر انديشه بيشتر از فقر تكنيك به چشم مي‌خورد و اگر انديشه‌هاي جديد به آن تزريق شود، اتفاق بسيار خوبي خواهد افتاد. رافعي با بيان اين مطلب كه سريال‌سازي يك مكانيزم پيچيده و در عين حال ساده دارد، درباره كيفيت مجموعه‌هاي تلويزيوني حال حاضر گفت: متاسفانه، تعداد سريال‌هاي غير متعارفي كه در جهت ارتقاي سطح دانش مخاطب حركت مي‌كنند، بسيار كم است و گاهي سريال‌هايي ساخته مي‌شود كه به دليل همزماني توليد و پخش شتابزدگي در همه قسمت‌هاي آن به چشم مي‌خورد. وي، در خصوص سريال جاده‌هاي سبز شمالي كه اخيرا پخش آن از شبكه اول سيما به اتمام رسيده است، ضمن تاييد كمبود مخاطبان اين مجموعه درباره علل آن گفت: اين سريال هرم پيچيده‌اي داشت، در حالي كه بينندگان سينما و تلويزيون ما عادت كرده‌اند كه يك ساختار خطي ساده را دنبال كنند، از اين رو اين مجموعه بسياري از مخاطبان خود را در اواسط كار از دست داد. كارگردان سريال جاده‌هاي سبز شمالي درباره علت طولاني شدن اين مجموعه اظهار داشت:‌ اين سريال ابتدا قرار بود در 13 قسمت ساخته شود، اما به خواست تهيه كننده و شوراهاي فيلم و سريال تلويزيون، خطوط فرعي ديگري به داستان اصلي اضافه شد تا 18 قسمت 50 دقيقه‌اي ساخته شود، اما ما با پافشاري بر حذف صحنه‌هاي اضافي آن را به صورت 18 قسمت 40 دقيقه‌اي درآورديم. وي به كاربردن تكرار همراه با تغيير در مضامين سريال‌ها را بر خلاف فيلم‌ سينمايي، جايز دانست و در توصيف سريال جاده‌هاي سبز شمالي گفت: اين مجموعه، سريال اتفاق نبود، بلكه سريال شخصيت بود و ما مي‌خواستيم با نمود در روانكاوري شخصيت‌ها، روي آدم‌هاي مجموعه، مكث‌هايي داشته باشيم و به خلوت آن‌ها و دغدغه‌هايشان نزديك شويم، اما همين مكث‌ها، سبب خستگي تماشاگران شده بود. رافعي به نقش تهيه كنندگان مجموعه‌هاي تلويزيوني در انتخاب عوامل و شكل‌گيري سريال اشاره و اظهار داشت: تهيه كننده مي‌تواند به كارگردان فشار وارد كند كه زمان سريال را طولاني‌تر كند و متاسفانه هم اكنون اين مساله در بين اكثر تهيه كنندگان فراگير شده است. وي افزود: هم اكنون، تلويزيون با سريال‌هايي كه كيفيت پاييني دارند و بعضا بازيگران و مضامين آن‌ها هم مشترك هستند، اشباع شده است، شبكه‌هاي تلويزيوني نيز كه همگي زيرنظر يك مديريت واحد، اداره مي‌شوند، در جهت تخريب يكديگر عمل مي‌كنند و از تعريف اوليه خودشان، عدول كرده‌اند. عباس رافعي كه پيش از سريال جاده‌هاي سبز شمالي، فيلم‌هاي سينمايي ”راز مينا” و ”فيل در تاريكي” را كارگرداني كرده است، اين مجموعه را تجربه‌اي جديد و يك گام به جلو براي خود دانست. وي هم اكنون، مشغول نگارش فيلمنامه‌اي با عنوان ”پروانه‌اي در باد” است كه حوادث آن در كردستان ايران و عراق رخ مي‌دهد و نيز مجموعه‌ي تلويزيوني ”بيداري” را كه نويسنده آن ”مهدي سجاده چي” است براي روز قدس امسال آماده مي‌كند. گفتني است، سريال جاده‌هاي سبز شمالي كه اخيرا به پايان رسيده است، نوشته جابر قاسمي بود و در آن بيژن امكانيان، مهناز افضلي، حبيب اسماعيلي، كامبيز كاشفي و مينا نوروزي بازي مي‌كردند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha