• یکشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۴ / ۱۶:۲۵
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 94080301141
  • خبرنگار : 71359

توفان «حسین کیست؟» در توئیتر

«حداقل 16 نفر در جریان مراسم عزاداری مذهبی در روز عاشورا در پاکستان کشته شده‌اند». این عنوانی است که شبکه الجزیره برای گزارش ویژه‌اش در مورد برگزاری مراسم عاشورا توسط شیعیان انتخاب کرده است.

«حداقل 16 نفر در جریان مراسم عزاداری مذهبی در روز عاشورا در پاکستان کشته شده‌اند». این عنوانی است که شبکه الجزیره برای گزارش ویژه‌اش در مورد برگزاری مراسم عاشورا توسط شیعیان انتخاب کرده است.

خبرگزاری‌های دیگری هم بوده‌اند که برخورد مشابهی با موضوع داشته‌اند. ‌اسوشیتدپرس ‌در یک گزارش تصویری از برگزاری مراسم عاشورا در پاکستان، افغانستان و از سوی مسلمانان کشورهای جنوب شرق آسیا، عکس‌هایی از قمه‌زنی،‌ خون ریختن روی لباس‌ها و سر و صورت، و ‌زخم زدن با زنجیر منتشر کرده است.

شیوه‌ای از زنجیرزنی که مورد تقبیح است

این بخشی از تصویری است که برخی رسانه‌ها از مراسم روز عاشورا ارائه می‌دهند و برخی نیز از این واکنش‌ها به عنوان حرکت جهت‌دار ضد شیعه نام می‌برند.

همزمان با این تصویرسازی‌ها،‌ عده‌ای مسلمان و غیرمسلمان هم هستند که تلاش می‌کنند با حرکت‌های مدنی،‌ اسلام، مراسم مربوط به آن و دین‌دارانش را به دنیا معرفی کنند. یکی از این حرکت‌های مدنی، مربوط به سازمان مردم‌نهادی است که از عنوان «حسین کیست؟» (?who is hussain) استفاده می‌کند.

در معرفی کوتاهی از امام حسین (ع)،‌ نوشته‌اند: «حسین ابن علی، رهبر انقلابی قرن ششم بود که با نهایت فداکاری برای عدالت اجتماعی در برابر فساد و استبداد قیام کرد و همه‌چیز از جمله جان خود را فدا کرد».

در سایت این نهاد، می‌شود برای دریافت بروشورهای دیگری در مورد قیام امام حسین (ع) ثبت‌نام کرد،‌ اما به غیر از این‌ها،‌ این نهاد هر سال برنامه‌های ویژه‌ای برای گرامیداشت روز عاشورا برگزار می‌کند که هم نوعی عزاداری است، هم تبلیغ است و هم کار عام‌المنفعه.

در عکس‌های منتشر شده در این سایت، داوطلبانی دیده می‌شوند که با بازوبندهای قرمز با عنوان «حسین کیست؟» به مراکز انتقال خون می‌روند و خون اهدا می‌کنند.

برخی از اعضای این نهاد هم در گروه‌های کوچک چند نفری در خیابان‌ها بروشور و گل سرخ به مردم هدیه می‌دهند و برایشان توضیح می‌دهند که چرا عاشورا روز مقدسی برای مسلمانان شیعه است.

خیریه و سازمان «حسین کیست» در بیش از 60 مکان مختلف در دنیا داوطلب‌های همکاری دارد و از جمله کارهایی که انجام می‌دهد، پخش غذا در ماه رمضان در بین مردم بی‌خانمان و راه‌اندازی کمپین‌هایی برای کمک به مردم است.

این گروه امسال به جز کارهایی که قبلا تجربه شده است،‌ از ظرفیت‌های توئیتر هم استفاده کرده است تا صدایش را به گوش مردم برساند و در مورد اینکه امام حسین (ع) واقعاً چه کسی بوده است و مردم در مورد آن چه فکر می‌کنند، توضیح دهد.

در توفان توئیتری که این گروه در دو روز گذشته به راه انداخت،‌ عده زیادی مسلمان و غیر مسلمان با به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و شناختی که از عاشورا و امام حسین (ع) دارند،‌ به هدف این گروه کمک کردند.

کاربری با اسم جعفر،‌ نوشته است: «من تحت تأثیر امام حسین یاد گرفتنم که هر جا هستم علیه بی‌عدالتی ایستادگی کنم؛ حتی اگر تنها باشم.»

هانی، نوشته است: «من از حسین عشق را آموخته‌ام».

کاربری به اسم زهرا نیز با به اشتراک گذاشتن تصویری از نوشته‌های نلسون ماندلا در مورد امام حسین، آورده است: «امام حسین سرمشقی برای همه نوع بشر است».

برخی از اعضای جنبش «حسین کیست» در دو روز گذشته در میان مردم شهر‌های مختلف بطری‌های آب پخش کرده‌اند و تبلیغ‌هایی برای اهدای خون در روز دهم محرم نیز انجام داده‌اند و تصاویرش را منتشر کرده‌اند.

کاربری به اسم دابستر، هم نوشته است: «امروز در دانشگاه هنر کراچی در پاکستان بطری‌های آب و بروشورهایی در مورد اینکه "حسین کیست؟" توزیع می‌کنیم».

ریگاد نیز گفته است: «کربلا تنها یک قربانگاه برای شیعیان یا حتی یک قربانگاه مقدس برای مسلمان‌ها نبود، بلکه کربلا الگویی برای تمام بشریت بود».

مونازا انور هم نوشته است: «حسین به من آموخت که همه مردم را دوست داشته باشم، بدون اینکه به دین و مذهب آن‌ها فکر کنم».

کاربر دیگری با نام حسین هم با انتشار تصویری از عزاداری مسیحیان در روز عاشورا، توضیح داده است: «مسیحیان هم در عزاداری عاشورا به همراه مسلمانان شرکت می‌کنند. آنها به یاد حضرت مسیح،‌ برای امام حسین شمع روشن می‌کنند».

علی نوشته است: «حسین ابن علی 1400 سال پیش شهید شده است اما هنوز انسان‌ها را با شجاعت و امیدواری خودش تحت تأثیر قرار می‌دهد».

همچنین، کمپین «حسین کیست» در روزهای گذشته 10 هزار پوند پول برای کمک به خیریه «جایی برای خواندن» (Room to read) جمع‌آوری کرده است تا هزینه تحصیل 50 دانش‌آموز نیازمند را تامین کند. این جنبش همچنین با انتشار مقاله‌هایی در مورد عزاداری در سرتاسر دنیا و پوشش دادن همراهی مردم با این حرکت، کمک کرده است تا تصویری غیر از ترویج خشونت در برخی آئین‌های عزاداری، از مراسم روز عاشورا نشان دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۴ ۰۱:۰۳

حسين کيست؟ حسين تمام زندگي ماست

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۴ ۰۸:۵۹

خدا حامي و پشتيبانشون باشه

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۷ ۰۸:۱۷

حسين کيست؟راهنماي هدايت وکشتي نجات عالم

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۰۷ ۱۲:۴۱

سيد جمال مي گه رفتم به غرب اسلام را ديدم ولي مسلمان نديدم، برگشتم به شرق مسلمان ديدم اما اسلام نديدم.