• پنجشنبه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 94122013413
  • منبع : نمایندگی گیلان

با حضور سردار سبزعلی صورت گرفت؛

افتتاح نخستین پایگاه اطفاء حریق یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان

افتتاح نخستین پایگاه اطفاء حریق یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان

ایسنا/گیلان با حضور فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اولین پایگاه اطفاء حریق در محوطه نهالستان شهید خانزاده لاکان رشت افتتاح شد.

با حضور فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اولین پایگاه اطفاء حریق در محوطه نهالستان شهید خانزاده لاکان رشت افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، با حضور سردار سبزعلی، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اولین پایگاه اطفاء حریق با امکانات کامل و تجهیزات لازم در آخرین روز از هفته منابع طبیعی در محوطه نهالستان شهید خانزاده لاکان رشت افتتاح شد.

مهندس داود زارع، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در حاشیه این مراسم، جنگل و مرتع را هویت گیلان دانست و اظهار کرد: حدود یک میلیون و 17 هزار هکتار جنگل، مرتع و اراضی جنگلی در استان داریم که 564 هزار هکتار آن جنگل، 224 هزار هکتار مرتع و مابقی اراضی جلگه‌ای و ساحلی است.

وی با اشاره به راهبردهای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، افزود: حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، مشارکت مردمی در حفاظت و صیانت از این عرصه‌ها، فرهنگ‌سازی منابع طبیعی و اجرای طرح جامع مدیریت یکپارچه در حوزه‌های آبخیز اولویت‌های سازمان است. در این راستا طرح‌های توسعه‌ای، احیایی و مدیریتی در قالب طرح‌های جنگل‌داری اجرایی می‌شود.

زارع بر لزوم کاهش سطح برداشت در عرصه‌های جنگلی و اجرای پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌ها با محوریت «تنفس» تاکید کرد و گفت: حدود 2 سال است که طرح کاهش سطح برداشت از جنگل‌های استان اجرایی می‌شود و حدود سه چهارم کاهش برداشت داشتیم. 20 درصد برداشت در عرصه‌های جنگلی نیز مربوط به درختان ریشه‌کن و چوب‌آلات آسیب‌دیده بر اثر آفات است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان توسعه زراعت چوب را خواستار شد و خاطرنشان کرد: سالانه حدود 900 هزار مترمکعب برداشت چوب داریم که منابع مورد نیاز صنایع وابسته به چوب را تامین می‌کند. امیدواریم با معرفی دوگونه جدید صنوبر(رحمتی و گیلدار) بیش از 500 مترمکعب برداشت سالانه از این گونه‌های زود بازده داشته باشیم.

این مقام مسئول با بیان این‌که 65 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان را جنگل‌کاری کردیم، خاطرنشان کرد: با بررسی نقشه‌ها و عکس‌های هوایی، طی 4 دهه اخیر چیزی حدود 10 درصد بر وسعت عرصه‌های جنگلی و فضای سبز استان افزوده شده است. البته برای حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی نیازمند حداقل 10 نفر نیروی انسانی در هر 10 هزار هکتار هستیم.

وی از افزایش سرانه فضای سبز استان براساس آمارهای جهانی خبر داد و یادآور شد: با اقدامات صورت گرفته درخصوص تخریب در سطح جنگل‌های شمال، از رتبه 79 در تخریب به رتبه 18 ارتقاء پیدا کرده‌ایم.

زارع با اشاره به کاهش 15 درصدی قاچاق چوب و تخریب اراضی ملی در سطح استان گیلان، اضافه کرد: افتتاح نخستین پایگاه اطفاء حریق در رشت اقدامی شاخص، کارساز و موثر در راستای حفاظت و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی است، لذا افتتاح 3 پایگاه اطفاء حریق دیگر نیز در شرق، غرب و جنوب استان در دستور کار قرار دارد.

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۲-۲۰ ۱۹:۴۶

بايدبه جاي واژه بيگانه اطفا حريق مي نوشتيد پايگاه آتش نشاني پارسي را پاس بداريم