• چهارشنبه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95031715916
  • منبع : نمایندگی مرکزی

تاکید معاون استاندار مرکزی بر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر

تاکید معاون استاندار مرکزی بر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر

ایسنا/مرکزی معاون سیاسی امنیتی استانداری استان مرکزی بر لزوم اجتماعی کردن مبحث مبارزه با مواد مخدر و نیز‌در نظر گرفتن راهکارهای مناسب جهت مبارزه با مصرف مواد مخدر به ویژه صنعتی تاکید کرد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، شکرالله حسن بیگی در جلسه هماهنگی شورای مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با بیان اینکه امروز بیش از 500 نوع مواد مخدر صنعتی موجود است، گفت: مواد صنعتی به دلیل اختلالات روانی، جسمانی و مغزی که برای فرد ایجاد می‌کند روند ترک و بهبودی طولانی‌تر و مشکل‌تری را نسبت به مواد سنتی دارد.

وی تاکید کرد: پیشگیری از مصرف مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی باید به جد پیگیری و در حوزه مبارزه با مواد مخدر در اولویت قرار داده شود و راهکارهای مناسبی برای امر اتخاذ شود.

معاون سیاسی امنیتی استانداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: اجتماعی کردن مبحث مبارزه با مواد مخدر باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته شود و برای این منظور هشدار به خانواده‌ها در خصوص مواد مخدر صنعتی، استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه 90 درصد مواد مخدر جهان در افغانستان تولید می‌شود، افزود: شیوه‌های توزیع مواد مخدر و مبارزه با این موضوع باید مورد توجه قرار گرفته شود.

تعداد محکومین مواد مخدر 2.5 برابر ظرفیت اردوگاه

به گزارش ایسنا؛ مدیرکل زندان‌های استان مرکزی نیز‌ با بیان اینکه طبق ماده 43 مبارزه با مواد مخدر، بخشی از محکومین مواد مخدر باید در اردوگاه‌ها نگهداری شوند، گفت: ظرفیت اسمی اردوگاه محکومین مواد مخدر استان مرکزی 800 نفر است در صورتی که هم‌اکنون دو هزار نفر در این اردوگاه نگهداری می‌شوند.

جمشیدی نبود پیوست فرهنگی و آموزشی را از دیگر مشکلات اردوگاه دانست و افزود: به دلیل فضای محدود اردوگاه ما مجبور به نگهداری محکومین مواد مخدر در زندان‌های توابع هستیم که این امر با طبقه‌بندی زندانیان مغایرت دارد.

وی با اشاره به نرخ 51 درصدی محکومین مواد مخدر بیان کرد: در زندان باید فضایی ایجاد شود که محکومین مواد مخدر با آموزش‌های لازم توانمند و بعد از طی دوران محکومیت بتوانند شغل مناسبی داشته باشند و به این طریق نرخ بازگشت دوباره محکومین به زندان کاهش پیدا کند.

مدیرکل زندان‌های استان مرکزی خاطرنشان کرد: با توجه به انتقال محکومین مواد مخدر از شهرستان ساوه به اراک و نیز با توجه به اینکه تعداد زندانیان استان از نرم کشوری بالاتر است، راه‌اندازی فضایی در ساوه باید مورد توجه قرار گرفته شود.  

زندان نباید دانشگاه قاچاقچیان باشد

به گزارش ایسنا؛ دراین جلسه مدیر کل اطلاعات استان با بیان اینکه بیشترین تلاش تاجران مواد مخدر برای حفظ مال است تا جان، گفت: در بحث مبارزه با مواد مخدر باید در جهت شناسایی اموال تاجران مواد مخدر و تخصیص این اموال به امر مبارزه با مواد مخدر حرکت کنیم.

رضایی با تاکید بر اینکه تاجران مواد مخدر از شیوه‌های ماهرانه‌ای جهت حفظ اموال خود بهره می‌گیرند، افزود: اموال معمولا به نام خود تاجران نیست و با ترفندهای خاصی اموال خود را پنهان می‌کنند که این موارد باید مورد بررسی قرار گرفته شود.

وی با بیان اینکه زندان نباید دانشگاه تاجران مواد مخدر باشد، خاطر‌نشان کرد: این افراد اغلب به هیچ موضوعی به جز جمع‌آوری ثروت نمی‌اندیشند و با بسیاری از آموزه‌ها آشنایی ندارند و باید تحت آموزش قرار گرفته شوند نه اینکه زندان مانند دانشگاه برای قاچاقچیان باشد و بعد از آزادی از زندان تجارب بیشتری را از هم‌بندهای خود آموخته باشند.

مدیر کل اطلاعات استان ادامه داد: در برخی موارد اشخاصی که حکم ابد داشته‌اند و به نحوی موفق به فرار از زندان شده‌اند با تبحر بیشتری کار خرید و فروش مواد مخدر را دنبال کرده‌اند و این افراد با بهره‌گیری از تجارب سایر زندانیان و شناسایی عملکرد پلیس از راه‌های گریز بیش از قبل اطلاع دارند.

رضایی افزود: به عنوان نمونه یکی از ترفندهای تاجران مواد مخدر جاسازی مواد مخدر در بارهای دیگر است و بارنامه برای بار مذکور تهیه و به راننده داده می‌شود و به محض گذر از ایستگاه‌های بازرسی طی تماس تلفنی با راننده به بهانه‌های مختلف مقصد بار تغییر پیدا می‌کند.

قاچاقچیان داخل زندان نیازمند روان‌درمانی هستند

وی خاطر نشان کرد: راننده و مسئول بارنامه از موضوع کوچک‌ترین اطلاعی ندارند و در صورت دستگیری فرد اصلی که تاجر مواد مخدر است به راحتی موفق به فرار می‌شود.

مدیر کل اطلاعات استان مرکزی تاکید کرد: در محیط زندان باید روان‌درمانی برای قاچاقچیان در نظر گرفته شود که نه تنها برای ارتکاب جرم مهارت بیشتری فرا نگیرد بلکه زندان مقدمه‌ای برای بازگرداندن یک فرد به زندگی سالم باشد.

رضایی با تاکید بر اهمیت ورزش در کاهش گرایش به سمت مصرف مواد مخدر اظهار کرد: متاسفانه برخی از باشگاه‌های ورزشی خصوصی به نوعی افراد را گرفتار مصرف موادی خاص و اعتیاداور می‌کنند که باید نظارت مطلوبی بر روی این اماکن صورت گرفته شود.

به گزارش ایسنا؛ طبق آمار ارائه شده در این جلسه چهار هزار و 863 نفر تحت درمان اعتیاد از راه متادون درمانی و سایر روش‌ها، هزار و 219 مورد آزمایش ایدز داوطلبانه، ارائه خدمات مشاوره‌ای فردی و گروهی به چهل هزار و 390 نفر توسط اداره کل زندان‌های استان مرکزی صورت گرفته است.

در این جلسه مصوب شد طی جلسه‌ای برنامه‌های شورای شهر و شهرداری در خصوص مبارزه با مواد مخدر مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته شود.

همچنین تشکیل کمیته‌ای تخصصی با عضویت دستگاه‌های فرهنگی جهت جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌ها و در نظر گرفتن مراکز ترک اعتیاد در شهرستان‌های فاقد مرکز بر اساس پروتکل سازمان بهزیستی با هماهنگی و صلاح دید فرمانداران از دیگر مصوبات این جلسه بود.


انتهاي پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha