• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۷:۳۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1403022618789
  • خبرنگار : 71062

آنچه بعثی‌ها برای حفظ خرمشهر انجام دادند

آنچه بعثی‌ها برای حفظ خرمشهر انجام دادند

عراق با نصب یک پل شناور طویل روی اروندرود، منطقه خرمشهر و شلمچه را به کرانه جنوبی رودخانه (خاک عراق) مرتبط کرده است. این اقدام احتیاطی در مقابله با قطع احتمالی جاده آسفالته شلمچه پل‌نو و محاصره خرمشهر است. طول این پل حدود ۱۲۰۰ متر است.

به گزارش ایسنا، ارتش عراق با متمرکز ساختن نیروهایش در پشت نوار مرزی شلمچه تا طلائیه و محور شلمچه خرمشهر، می‌کوشد از نفوذ نیروهای ایران به داخل خاک عراق و نیز محاصره خرمشهر جلوگیری کند.

در محور قرارگاه قدس (از جاده حسینیه تا طلائیه)، لشکر ۶ زرهی عراق با استقرار در محدوده نوار مرزی کوشک و طلائیه نه‌تنها از نفوذ و پیشروی قوای ایران به‌طرف این مناطق جلوگیری می‌کند، بلکه از دیروز نیز با نفوذ برخی از واحدهایش به خاک ایران مشکلاتی را برای نیروهای قدس ۳ ایجاد کرده است.

در مقابل، درحالی‌که قرار است قدس ۱ از منطقه گرمدشت به‌طرف جفیر حرکت کند، صبح امروز در راستای مأموریت واگذارشده به قرارگاه قدس مبنی‌بر تأمین خط دژ مرزی ایران (یک‌ونیم تا دو کیلومتری شرق نوار مرزی) در حدفاصل جاده حسینیه تا کوشک، قرارگاه قدس ۴ در محور کوشک و قدس ۵ در محور شمال جاده حسینیه وارد عمل شدند.

قدس ۴ با دشمن به‌شدت درگیر شد و نتوانست به دژ مرزی کوشک دست یابد، اما قدس ۵ موفق شد با انهدام عناصر تأمین دشمن، خط دژ را از دژهای شماره ۱۰ تا ۱۴ (کیلومتر ۲۸ تا ۳۶ شمال شلمچه) تصرف کند.

 ساعت ۸: ۵۰ نیز دو هواپیمای عراقی قرارگاه‌های قدس ۱، ۳ و ۴ را بمباران کردند که تلفاتی درپی نداشت. در محور قرارگاه فتح (از جاده حسینیه تا کیلومتر ۱۳ نوار مرزی شلمچه)، لشکر ۵ مکانیزه عراق به‌همراه یک گردان نیروی مخصوص، یک گردان تکاور و حدود ۱۱۰۰ نفر از نیروهای جیش‌الشعبی در مقابل نوار مرزی حسینیه به طول ۱۰ کیلومتر آرایش گرفته است.

 از ساعت ۶: ۰ تا ۷: ۰ یگان‌های فتح ۱ در حدفاصل کیلومتر ۱۹ تا کیلومتر ۲۵ (تقاطع جاده حسینیه) نوار مرزی، زیر آتش شدید توپخانه دشمن قرار داشتند. ساعاتی بعد، ۲۰ تانک دشمن که با حمایت بالگردها قصد داشتند به‌طرف مواضع فتح ۱ پیشروی کنند، با اجرای آتش متقابل متوقف و سپس متواری شدند.

 در محور قرارگاه نصر (شلمچه و خرمشهر)، با توجه‌ به دو تک پی‌درپی رزمندگان ایران به سمت جاده شلمچه خرمشهر در مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس، ارتش عراق که ادامه عملیات قوای ایران در این محور را بسیار محتمل می‌داند ضمن تقویت نیرو و استحکامات خود از نوار مرزی شلمچه تا خرمشهر، مشغول تحکیم مواضع پدافندی‌اش در سیل‌بند عرایض و نیز سیل‌بند شمال پادگان دژ خرمشهر به‌ویژه در مجاورت جاده اهواز خرمشهر، می‌باشد.

اطلاعات به‌دست‌آمده از آخرین عکس هوایی منطقه نیز حاکی است عراق با نصب یک پل شناور طویل روی اروندرود در محور جزیره بوارین و نهر خین، منطقه خرمشهر و شلمچه را به کرانه جنوبی رودخانه (خاک عراق) مرتبط کرده است. این اقدام احتیاطی در مقابله با قطع احتمالی جاده آسفالته شلمچه پل‌نو و محاصره خرمشهر است. طول این پل حدود ۱۲۰۰ متر می‌باشد و با استفاده از جزایر داخل اروندرود در چهار قطعه مجزا نصب‌ شده و آخرین قطعه آن روی نهر خین است.

منبع:

حبیبی، ابوالقاسم، روزشمار جنگ ایران و عراق: آزادسازی خرمشهر؛ پایان رؤیای تجزیه ایران، (کتاب نوزدهم)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تهران ۱۳۹۸، صص ۴۳۰،۴۳۱

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۰:۲۱

سلام برشهیدان شهیدان هشت سال جنگ تحمیلی مرگ برمنافقین

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۳:۱۵

فقط خاطرات جنگ خرمشهر خوبه خرمشهر آزاد شد ولی آباد نشد هنوز هنوزه آثار جنگ توش مونده

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۶:۳۵

احسنت اگر همیشه از خاطرات جنگ یادآورشد شاید مجبور به ترک کردن ایران نباشیم

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۷:۳۶

دورود برشرفشان مردان جنگیدند

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۷ ۰۵:۰۲

مردان شهید شدند یا جانباز شدند.

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۷ ۱۶:۲۷

درود بر رزمندگان اسلام سلام بر شهیدان