• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 95040104328
  • منبع : نمایندگی همدان

علائم افت قندخون در دیابتی‌ها

علائم افت قندخون در دیابتی‌ها

ایسنا/همدان یک کارشناس مصرف منطقی دارو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: اگر قندخون با دستگاه اندازه‌گیری کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر گزارش شود، افت قندخون محسوب می‌شود.

دکتر مجید حنیفه در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص علل افت قندخون در دیابتی‌ها اظهار کرد: عوامل متفاوتی از جمله مصرف بیش از حد داروهای ضددیابت به هر علتی، فراموش کردن مصرف یک وعده غذایی و یا دیر شدن مصرف آن به ویژه پس از تزریق انسولین‌های نوروپید، نوومیکس و رگولار، فعالیت فیزیکی بیش از حد و یا مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند منجر به افت قندخون شود.

وی تصریح کرد: افت قندخون با علائمی نظیر ضعف،  گیجی، تاری دید، گرسنگی شدید، سردرد، لرزش، تغییرات ناگهانی خلق‌وخو، بی‌قراری و خستگی خود را نشان می‌دهد.

حنیفه با بیان اینکه لزوما همه علائم یادشده در افراد ظاهر نمی‌شود، عنوان کرد: ممکن است بیمار یک‌باره با افت شدید قندخون و با حالت کاهش سطح هوشیاری به مرکز درمانی مراجعه کند و متوجه افت قندخون خود شود.

وی گفت: اگر علائم بیماری مشکوک به افت قندخون باشد برای درمان ابتدا باید مقدار قندخون اندازه‌گیری شود و در صورتی‌که پایین‌تر از 70 بود باید یکی از این مواد زیر را مصرف کنند.

وی افزود: سه یا چهار حبه قند یا نصف فنجان آب میوه نظیر آب پرتقال، آب سیب، یک فنجان شیر کم‌چرب، پنج تا شش قطعه شیرینی خشک و یک قاشق غذاخوری شکر یا عسل از جمله مواد غذایی به شمار می‌آید که می‌توان در صورت اطمینان از افت قندخون از یکی از آنها استفاده کرد.

حنیفه خاطرنشان کرد: 15 دقیقه پس از مصرف این مواد مجددا قندخون اندازه‌گیری می‌شود در صورتی‌که قندخون بالای 70 باشد دیگر افت قندخون محسوب نمی‌شود اما اگر قندخون باز هم زیر 70 گزارش شد، دوباره یکی از مواد مذکور مصرف می‌شود و این مراحل هر 15 دقیقه تکرار می‌شود تا قندخون به حد نرمال برسد.

این کارشناس مصرف منطقی دارو گفت: در صورتی‌که قندخون به بالای 70 برسد باز هم نمی‌توانیم مطمئن باشیم که دوباره دچار افت قند نمی‌شود بنابراین اگر تا زمان مصرف وعده بعدی بیش از یک ساعت فاصله است، توصیه می‌شود بیمار با توجه به رژیم غذایی خود یک میان وعده مصرف کند.

توصیه‌های کارشناسی

حنیفه برای پیشگیری از ابتلا به افت قندخون توصیه کرد: وعده‌های غذایی باید منظم و سر ساعت مصرف شود همچنین رابطه زمانی میان مصرف دارو تا صرف غذا رعایت شود به عنوان مثال 5 دقیقه بعد از تزریق نوروپید حتما غذا میل شود.

وی یادآور شد: بیمار به جز مصرف سه وعده اصلی غذا حتما باید از دو یا سه میان‌وعده هم استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha