• دوشنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 95050102002
  • خبرنگار : 71564

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه اعلام کرد

تبدیل "منطقه شکارممنوع کاوده" به منطقه‌ای حفاظت شده در انتظار موافقت شورای عالی محیط زیست

تبدیل "منطقه شکارممنوع کاوده" به منطقه‌ای حفاظت شده در انتظار موافقت شورای عالی محیط زیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه با بیان ارزش زیست محیطی منطقه شکارممنوع کاوده گفت: برای حفاظت بیشتر از این سرمایه ملی لازم است که این منطقه به یکی از مناطق حفاظت شده چهارگانه ارتقا یابد.

محمد فریدی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: شهرستان فیروزکوه از نظر محیط طبیعی در کشور منطقه‌ای قوی است و دو منطقه مهم شکارممنوع "کاوده" به مساحت 76 هزار هکتار و اثر طبیعی ملی "تنگه واشی" در این استان قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست فیروزکوه با اشاره به اینکه در آخرین سرشماری‌ها در منطقه شکارممنوع کاوده 500 هزار راس قوچ، میش و کل شمارش شده است افزود: این منطقه در انتظار ارتقاء به پناهگاه حیات وحش است؛ چرا که در این منطقه با تصرف اراضی، اخراج دام و مشکلات دیگر زیست محیطی مواجه هستیم ولی فقط مقابله با شکار حیوانات تحت نظارت و اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است.

فریدی ادامه داد: رییس سازمان محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی با ارتقاء منطقه شکار ممنوع کاوده به مناطق چهارگانه حفاظت شده موافقت کرده‌اند و ما به دنبال موافقت شورای عالی محیط زیست برای ارتقاء این منطقه هستیم.

اراضی لاتن چشمه محل دفن زباله‌های شهرستان فیروزکوه

وی با بیان اینکه مرکز دفن زباله‌های شهرستان فیروزکوه اراضی لاتن چشمه است اظهار کرد: متاسفانه دفن زباله‌ها به روش استاندارد انجام نمی شود و شهرداری باید با ارزیابی‌های زیست محیطی و به روش‌ سلول‌های دفن، کار دفن زباله را در این شهرستان انجام دهد.

فریدی اظهار کرد: در زمینه دفن زباله‌ها به روش سلول‌های دفن مکاتبه‌هایی را با شهرداری انجام داده‌ایم و شهرداری این شهرستان دنبال مجوزهای لازم برای این کار است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه زباله‌های بخش ارجمند در حال حاضر در نزدیکی سد نمرود دفن می‌شود گفت: آب سد نمرود برای آب شرب استان سمنان استفاده خواهد شد پس لازم است کلیه روستاهای اطراف سد نمرود در حوزه آبریز زباله‌های خود را در مرکز فنی که در فیروزکوه استانداردسازی می‌شود دفن کنند.

وی درباره صنایع آلاینده و کارخانه‌های سیمان و ماسه در این شهرستان گفت: دو کارخانه سیمان این شهرستان مجهز به سیستم تصفیه آنلاین هستند و ما می‌توانیم به طور دائم وضعیت آلاینده‌ها را چک کنیم.

فریدی ادامه داد: صنایع سیمان در حالت کلی آلاینده هستند حتی در اتحادیه اروپا هم احداث کارخانه سیمان به دلیل آلایندگی ممنوع است.

نبود تصفیه خانه فاضلاب ها از  مشکلات اساسی شهرستان فیروزکوه

وی با بیان اینکه شهرستان فیروزکوه مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب نیست گفت: با توجه به اینکه دو رودخانه گورسفید و کنگرخوانی از داخل شهر عبور می‌کنند و به حبله رود و نمرود می‌ریزند و در نهایت برای مصرف شرب به شهر سمنان می‌روند لازم است که سیستم تصفیه فاضلاب داشته باشند.

وی گفت: فاضلاب خانگی و انسانی و نبود تصفیه خانه برای رفع آلودگی این فاضلاب‌ها از جمله مهمترین مشکلات زیست محیطی این شهرستان است.

فریدی درباره پرونده ضرب و شتم سرباز محیط زیست این منطقه گفت: این پرونده دست معاون دادستان شهرستان و در دست پیگیری است؛ همچنین سه نفر ضارب شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

این مقام مسئول با اشاره به پرونده‌های مهم حقوقی زیست محیطی این شهرستان افزود: در بحث شکار حیات وحش چهار راس کل، بز و بزغاله در منطقه شکار ممنوع کاوده شکار شده بود که این پرونده نیز در دست بررسی است.

وی در پایان گفت: خوشبختانه بخش‌های قضایی شهرستان فیروزکوه با سازمان محیط زیست همکاری‌های خوبی دارند و در راستای حفاظت از محیط زیست اقدامات خوبی دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha