• چهارشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 95060101998
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

یک مسئول:

طی ۱۷ سال اخیر ۶۰ میلیارد مترمکعب باران کمتری در ایران باریده است

طی ۱۷ سال اخیر ۶۰ میلیارد مترمکعب باران کمتری در ایران باریده است

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: طی ۱۷ سال اخیر، ۶۰ میلیارد مترمکعب باران کمتری در ایران باریده است.

سید محمدعلی مصطفوی در گفت و گو با ایسنا، از وضعیت نامناسب منابع آب در کشور یاد کرد و گفت: طی ۱۷ سال اخیر شاهد کاهش قابل توجه میزان بارندگی‌ها در کشور بوده‌ایم.

وی میانگین بارندگی‌های ایران طی دوره ۴۷ ساله آماری اخیر را ۲۴۰ میلی‌متر اعلام کرد و ادامه داد: این میزان طی ۱۷ سال اخیر به کمتر از ۲۲۰ میلی‌متر رسیده است.

به گفته این مسئول، این کاهش بارش باعث شده طی ۱۷ سال اخیر بیش از ۶۰ میلیارد مترمکعب کاهش بارندگی در سطح کشور ایران داشته باشیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران کاهش بارندگی از یک سو و افزایش مصرف از سوی دیگر را عامل آسیب دیدن منابع آب زیرزمینی کشور دانست و تاکید کرد: متاسفانه نوع مصرف و سیاست‌گذاری‌ها در این مدت اخیر متناسب با شرایط اقلیمی کشور نبوده است.

مصطفوی معتقد است، مجموع این عوامل باعث شده اکنون با کسری ۱۲۰ میلیارد مترمکعبی ذخایر آب زیرزمینی کشور مواجه باشیم که این شرایط دیگر برای ذخایر آب زیرزمینی قابل تحمل نیست.

وی افزود: این شرایط بحرانی باعث شد طرحی به نام "احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی" در شورای عالی آب در شهریور سال ۱۳۹۳ به تصویب برسد که بر اساس آن ۱۵ پروژه تعریف شده که یازده پروژه را وزارت نیرو، سه پروژه را وزارت جهاد کشاورزی و یک پروژه را نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عهده دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت دشت‌های کشور اشاره کرد و یادآور شد: از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی که در کشور داریم، ۳۵۵ مورد دشت ممنوعه است.

وی افزود: این در حالیست که در سال ۴۷ تعداد دشت‌های ممنوعه کشور ۱۵ مورد و با کسری ۱۰۰ میلیون مترمکعبی ذخایر آب بوده و این عدد اکنون به ۳۵۵ دشت ممنوعه با کسری ۱۲۰ میلیارد مترمکعبی رسیده است.

مصطفوی خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد پتانسیل آب‌های زیرزمینی کشور نیز در همین ۳۵۵ دشت قرار دارد.

وی تاکید کرد: البته ما بیش از ۵۰ درصد تخلیه آب زیرزمینی را در پنج استان تهران، اصفهان، کرمان، فارس و خراسان رضوی داریم و نزدیک به ۶۰ درصد کسری تجمعی منابع آبی زیرزمینی نیز مربوط به این مناطق است.

مصطفوی از وقوع نشست در اکثر دشت‌های ممنوعه کشور نیز خبر داد و تاکید کرد: نشست زمین رفتار یک آبخوان به مصرف بهره‌برداران است که به نوعی مرگ آبخوان محسوب می‌شود و گسترش آن می‌تواند به بسیاری از زیرساخت‌ها آسیب وارد کند.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران وضعیت نشست دشت‌ها در مناطقی مانند کرمان، خراسان، مرکزی، تهران و سیستان و بلوچستان را بحرانی دانست.

وی در ادامه گفت: وزارت نیرو نیز برنامه‌های خود را برای مدیریت مصرف آب هم در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و هم طرح احیاء و تعادل بخشی دشت‌ها اجرا می‌کند.

به گفته این مسئول، در همین راستا انسداد ۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری در نظر گرفته شده که سهم هر استان نیز در آن مشخص است.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب نیازمند همکاری همه بخش‌های مختلف و در راس آنها مردم است، خاطرنشان کرد: خصوصا در بخش کشاورزی که مصرف کننده اصلی آب در کشور است باید حداکثر استفاده از حداقل منابع آب را برای بیشترین تولید داشته باشیم.

مصطفوی اظهار کرد: ما نمی‌گوییم کشاورزی نداشته باشیم یا کشاورزی را کم کنیم، اما رفتار و نگاه به آب باید عوض شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha