• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95090200926
  • خبرنگار : 71477

مذاکرات اتحاد دو قبرس در سوئیس بی‌نتیجه ماند

مذاکرات اتحاد دو قبرس در سوئیس بی‌نتیجه ماند

مقامات اعلام کردند، مذاکرات سرنوشت ساز برگزار شده در سوئیس با هدف اتحاد مجدد قبرس به بن بست رسید؛ شکست جدی‌ای که موفقیت آمیز بودن 18 ماه مذاکره برای حل این مناقشه را زیر سوال برد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیکوس کریستودولیدس، سخنگوی دولت قبرس گفت: مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل در خصوص اینکه تحت یک فدراسیون در نظر گرفته شده بخش‌های ترک‌نشین و یونانی‌نشین چند درصد از قلمرو را زیر نظر خواهند داشت، بی‌نتیجه ماند.

وی پس از پایان این مذاکرات به خبرنگاران گفت: این رویداد برای هیچ کس خوب نیست. ما از نتیجه این مذاکرات خوشحال نیستیم.

در همین حال سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: نیکوس آناستازیادس، رهبر قبرس یونانی‌نشین و مصطفی آکینجی، رهبر قبرس ترک نشین در جریان این مذاکرات دو روزه در شهر مونت پلرین سوئیس در حل اختلافات قلمرویی ناکام ماندند. آنها علی رغم تمامی تلاش‌هایی که انجام دادند نتوانستند به توافق لازم در خصوص معیار اصلاح اراضی که راه را برای فاز نهایی مذاکرات همراه می‌ساخت، نایل آیند.

یک توافق اراضی راه را برای نشست نهایی با حضور نمایندگان یونان، ترکیه و انگلیس حول محور اینکه برنامه‌های امنیتی در یک جزیره متحد شده چطور اجرا شود، هموار می‌ساخت.

قبرس از سال 1974 میلادی هنگامی که نیروهای ترکیه یک سوم از شمال این کشور را در واکنش به اشغال‌گری‌های آتن تصرف کردند به دو قسمت تقسیم شد.

در ادامه بیانیه سازمان ملل آمده است: آناستازیادس و آکینجی تصمیم گرفتند تا به قبرس بازگردند. اسپن بارث اید، نماینده سازمان ملل، بان کی مون، دبیرکل این سازمان را از نتایج مطلع خواهد ساخت.

کریستودولیدس گفت: اختلاف نظر اصلی درخصوص درصد قلمرویی بود که مناطق فدرال زیر نظر هر یک از دو طرف را تعیین می‌کرد.

قبرس یونانی‌نشین به دنبال بازگشت قلمرو کافی است تا بتواند 100 هزار آواره را که به خانه‌ها و زمین‌های از دست داده‌شان از جنگ باز می‌گردند در خود جای دهد.

در همین حال باریش بورجو، سخنگوی آکینجی، قبرس یونانی‌نشین را به نداشتن انعطاف در مذاکرات و حفظ رویکرد حداکثری متهم کرد.

وی گفت: این در حالی است که قبرس ترک‌نشین با واگذاری حدود هفت درصد از قلمرویی که در حال حاضر تحت کنترل خود دارد موافقت کرده است.

کریستودولیدس ضمن رد این اتهامات گفت: این اتهامات واقعیت ندارند و الان زمان آن نیست که به دنبال مقصر بگردیم.

هیچ یک از این دو سخنگو درخصوص گام بعدی دولت‌هایشان صحبتی نکردند و تنها گفتند: رهبران دو قبرس به هنگام بازگشت به این جزیره مجدد مسائل را بازبینی خواهند کرد.

یک قبرس متحد شده می‌تواند به ثبات در این منطقه پرآشوب کمک کند و همکاری‌ها را در خصوص ذخایر نفتی زیردریایی تازه کشف شده در شرق مدیترانه را میان این دو همسایه رقیب محقق سازد.

یکی دیگر از موانع مهم باقی مانده حقوق مداخله نظامی ترکیه است که به گفته قبرس ترک‌نشین برای امنیتش مهم و حیاتی است در حالی که قبرس یونانی نشین آن را تهدید می‌داند.

بن بست روز دوشنبه امیدهای صدها تن از ساکنین قبرس یونانی نشین و ترک نشین را که در منطقه حائل تحت کنترل سازمان ملل در نیکوزیا پایتخت قبرس گردهم آمده بودند از بین برد. آنها برای صلح راهپیمایی کرده پرچم‌های صلح را تکان دادند و با موزیک سنتی قبرس به پایکوبی پرداختند.

این معترضان گفتند: راهپیمایی‌مان نشان می‌دهد که به دنبال اتحاد مجدد قبرس هستیم. ترس ما را گرد هم آورده است. آینده ما باید یکی باشد. ما یک در یک هوا نفس می‌کشیم از یک آب می‌نوشیم و نباید با مرزبندی‌ها از یکدیگر جدا شویم. ما تنها خواستار صلح و عشق هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha