• چهارشنبه / ۳ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 96030302010
  • منبع : جمعیت هلال احمر

در نشست شورای عالی جمعیت هلال احمر مطرح شد

لزوم تکرار آموزش‌های همگانی به مردم/ نقش هلال احمر در کاهش تصادفات

لزوم تکرار آموزش‌های همگانی به مردم/ نقش هلال احمر در کاهش تصادفات

اعضای شورای عالی جمعیت هلال احمر در خصوص روزآمد کردن خدمات به حادثه‌دیدگان، اهمیت حمایت روانی، عملکرد مثبت هلال احمر در حوادث، اهمیت آموزش‌های همگانی و دیگر موضوعات مرتبط با هلال احمر بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایسنا، در نهمین نشست از دوره چهارم شورای عالی جمعیت هلال احمر که در ساختمان صلح این جمعیت در تهران برگزار شد، اصلاحیه برخی از عبارات مندرج در مفاد آیین‌نامه مالی، محاسباتی و معاملاتی جمعیت هلال احمر به تصویب اعضای شورا رسید.

ارائه کمک‌های امدادی، متناسب با نیازهای امروزی خانواده‌ها

رئیس جمعیت هلال احمر در این نشست، از قدرشناسی اعضای شورای عالی نسبت به خدمات امدادگران، نجاتگران و داوطلبان تشکر کرد و با تاکید بر ارتقای توانایی‌ هلال احمر در عملیات‌ها، حضور به‌موقع در صحنه حوادث را در نجات ‌حادثه‌دیدگان موثر دانست.

دکتر سیدامیر محسن ضیائی یادآور شد: با تشکیل تیم‌های واکنش سریع در جمعیت هلال‌احمر که دارای نیروهای زبده هستند، نجاتگران در کوتاه‌ترین زمان در صحنه حوادث حاضر می‌شوند.

وی همچنین در تایید سخنان نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در خصوص اینکه کمک‌های زمان حوادث باید متناسب با نیازهای امروزی خانواده‌ها باشد؛ بر روزآمدکردن اقلام و وسایل مورد نیاز خانواده‌های حادثه‌دیده تاکید کرد.

رئیس شورای عالی جمعیت هلال احمر افزود: تغییرات مهمی در عملیات امداد و نجات در دنیا به وجود آمده که ما نیز به آن سمت حرکت خواهیم کرد.

ضیائی سپس به چرخه مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: در مرحله پیشگیری ضمن ارائه آموزش‌های همگانی، می‌توان با مطالبه‌گری و بازتگری در برخی قوانین، به بهبود مدیریت بحران کمک کرد. با ارزیابی آسیب‌پذیری هر منطقه و برنامه‌ریزی، می‌توان برای زمان سانحه آمادگی داشت.

امکانات هلال احمر در مقابل حادثه‌خیزی کشور محدود است

ضیائی همچنین تصریح کرد: امکانات جمعیت هلال احمر نسبت به وسعت کشور و حادثه‌خیزی آن اندک است اما تلاش کرده‌ایم با تجهیزات کافی و آموزش‌های لازم، در حوادث حضور داشته باشیم.

وی ضمن اعلام عملکرد موفق جمعیت هلال احمر در سیل‌ها و زلزله‌های اخیر کشور، این حوادث را منطقه‌ای و متفاوت با حوادث ملی دانست و خواستار روشن کردن چنین موضوعاتی توسط رسانه‌ها شد.

رئیس شورای عالی جمعیت هلال احمر همچنین از دخالت برخی نهادها در عملیات امداد و نجات انتقاد کرد و این مداخلات را در مناطق حساس بحران، باعث صدمه به مردم و مشکل‌آفرین دانست.

ضیائی با بیان خاطره‌ای از بازدید مناطق سیل‌زده شهرستان عجب‌شیر در استان آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: اعتماد مردم به هلال احمر و مردمی بودن آن نسبت به نهادهای رسمی باید حفظ شود و تاثیر کمک‌های هلال احمر برای مردم ملموس باشد.

نامزدی هلال احمر ایران برای نایب رئیسی فدراسیون

وی در بخش دیگری از سخنان خود، از نامزدی هلال احمر ایران برای کرسی نایب رئیسی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر از منطقه آسیا و اقیانوسیه و شروع رایزنی‌ با جمعیت‌های ملی کشورها خبر داد. 

انتخابات فدراسیون در ماه نوامبر 2017 برگزار می‌شود.

ضیائی با بیان اینکه آموزش‌ همگانی سخت‌ترین نوع آموزش‌ به حساب می‌آید، بر شروع این آموزش‌ها از کودکستان‌ها و دبستان‌ها و نهادینه‌کردن آن از سنین پایین تاکید کرد و گفت: وضع خوبی در این زمینه نداریم زیرا متوسط حوادث و خطرات در کشور بالا و آمادگی مردم پایین است، در حالی که باید عکس باشد. آموزش خانواده‌ها یک راه کوتاه است و همزمان با تاثیرگذاری آموزش‌ها بر کودکان، باید خانواده‌ها را نیز آموزش دهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه هلال احمر یک سازمان عملیاتی است، تاکید کرد که بخش علمی و مدیریت مبتنی بر دانش نیز باید در هلال احمر تقویت شود.

ضیائی به گرفتن مجوز 20 عضو هیئت علمی برای معاونت آموزش، پژوهش و فن‌آوری جمعیت هلال احمر از وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و از شورای عالی درخواست کرد به منظور تکمیل کادر مورد نیاز متخصص، با جذب 20 عضو هیئت علمی ستادی برای رشته‌های مورد نیاز، از طریق فراخوان و رعایت مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی، موافقت کند.

رئیس جمعیت هلال احمر در آغاز سخنان خود، حماسه مردم کشورمان را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تبریک گفت و افزود: مردم با هوشمندی نشان دادند که همیشه در گذرگاه‌های سخت، با موقعیت‌شناسی، خوب تصمیم می‌گیرند و از انقلاب و کشور دفاع می‌کنند.

ضیائی همچنین با توجه به سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر و یاد و خاطره شهیدان و جانبازان جنگ تحمیلی را گرامی داشت.

رضایت حادثه دیدگان از خدمات هلال احمر

حجت‌الاسلام و المسلمین معزی نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر که به عنوان نماینده ویژه رهبر معظم انقلاب از مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی بازدید کرده بود، در این نشست با اشاره به رضایت حادثه‌دیدگان از خدمات جمعیت هلال احمر، گفت: مردم حادثه‌دیده با وجود مصیبت‌زدگی، از جمعیت هلال احمر قدردانی و تشکر می‌کردند.

وی همچنین از مسئولان جمعیت هلال‌احمر که از اولین ساعات حوادث با حضور در مناطق آسیب‌دیده عملیات امدادرسانی را مدیریت کرده بودند، تشکر کرد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد داد با توجه به تفاوت‌ و تغییرات زندگی‌های امروزی با گذشته؛ هلال احمر در زمینه توزیع برخی اقلام امدادی تجدید نظر کند و امکانات و وسایلی متناسب با شرایط امروزی در اختیار خانواده‌های آسیب‌دیده از حوادث قرار دهد.

حجت‌الاسلام ‌و المسلیمن معزی در خصوص استمرار حضور نیروهای جمعیت هلال احمر در کنار حادثه‌دیدگان و اهمیت حمایت روانی پس از حوادث گفت: مردم در حوادث، مجموعه‌ای خدمتگزار به نام هلال احمر را می‌بینند و خواستار این هستند که نیروهای هلال احمر پس از حادثه نیز برای حفظ آرامش‌ در منطقه باقی بمانند.

تاکید بر لزوم تکرار آموزش‌های همگانی مرتبط با حوادث

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ضمن تشکر از تلاش‌های دکتر جمال‌الدینی؛ معاون آموزش، پژوهش و فن‌آوری جمعیت هلال احمر در راه اجرای طرح ملی خادم (خانواده آماده در مخاطرات)؛ درباره آموزش‌های همگانی مرتبط با حوادث گفت: آموزش‌ها باید ساده و با تکرار ارائه شوند و درباره مقاوم‌سازی منازل، شناسایی مکان‌های امن برای پناهگیری و داشتن وسایل کمک‌های اولیه، به خانواده‌ها آموزش داده شود.

حجت‌الاسلام ‌و المسلیمن معزی همچنین خواستار مشارکت رسانه‌های ارتباط جمعی در ترویج آموزش‌های همگانی شد.

وی حماسه حضور مردم در انتخابات را نیز به پیشگاه حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران تبریک گفت.

بازنگری آیین نامه امداد و نجات در راستای تکالیف عملیاتی جمعیت

مصطفی محمدیون، دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز در سخنانی به رضایت مردم حادثه‌دیده از عملکرد جمعیت هلال احمر در حوادث اخیر اشاره کرد و سرعت عمل و امدادرسانیِ به‌موقع را موجب این رضایت‌مندی دانست.

وی همچنین به قدردانی جمعیت هلال احمر از امدادگران و نجاتگرانی اشاره کرد که در حوادث اخیر کشور فعالیت کرده بودند.

دکتر محمود فاضل نیز حضور قاطع جمعیت هلال احمر در حوادث را باعث بالا رفتن انتظارات بیان کرد.

وی همچنین گفت که بازنگری در آیین نامه امداد و نجات باید بیشتر به سمت عملیات باشد زیرا برخی از وظایفی که اکنون بر عهده هلال احمر است در تکالیف عملیاتی هلال احمر نمی‌گنجد.

امیر فریدون نوری هم با اشاره به بازدید مطالعاتی اخیر به همراه چند تن از اعضای شورای عالی و مدیران جمعیت هلال احمر از فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو، از دیدگاه مثبت مسئولان فدراسیون و کمیته به هلال احمر کشورمان خبر داد.

وی پیشنهاد کرد که ترجمه برنامه پنجساله جمعیت هلال احمر ایران که مورد توجه مسئولان فدراسیون و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ قرارگرفته است، به ژنو ارسال شود.

این عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر از رئیس، دبیرکل، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان امداد و نجات به دلیل عملکرد مثبت جمعیت هلال احمر در حوادث قدردانی کرد.

ضرورت همکاری انجمن روانشناسی در حمایت روانی از حادثه‌دیدگان

دکتر علی نوبخت؛ نماینده رئیس جمهور در شورای عالی جمعیت هلال احمر نیز با تایید سخنان نماینده ولی فقیه در خصوص اهمیت حمایت روانی پس از حوادث، پیشنهاد کرد که علاوه بر نیروهای هلال احمر که حمایت روانی از آسیب‌دیدگان و بازماندگان حوادث را اجرا می‌کنند، انجمن روانشناسی ایران نیز در راستای تسکین آلام آسیب‌دیدگان با جمعیت هلال احمر همکاری کند.

حمیدرضا شهبازی یکی دیگر از اعضای شورای عالی جمعیت هلال احمر، به زمان حضور رئیس جمهور در روستای چنار استان آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: به رغم آسیب دیدگی روستا در جریان سیل، آرامش روانی خوبی در زمان حضور رئیس جمهور در منطفه دیده می‌شد که حضور جمعیت هلال احمر و امدادرسانی به سیل‌زدگان به این موضوع کمک کرده بود.

وی عملکرد جمعیت هلال احمر در سانحه معدن زغال سنگ زمستان‌یورت در آزادشهر استان گلستان را نیز بسیار خوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد: اعتمادی که هلال احمر در جامعه ایجاد کرده مستمر باشد.

حمزه فرج‌الهی نیز در این نشست پیشنهاد داد که با الصاق پیوست فرهنگی به طرح ملی خادم، مشکلات آن پیش‌بینی خواهد شد. 

این عضو شورای عالی هلال احمر ضمانت اجرایی طرح را نیز مهم دانست.

کاهش تصادفات جاده‌ای نتیجه آموزش‌های هلال احمر است

ولی‌محمد بامری؛ بازرس شورای عالی جمعیت هلال احمر، آموزش‌های مردمی جمعیت هلال احمر را که نتیجه آن کاهش تصادفات جاده‌ای در تعطیلات نوروز بود، موفقیتی بزرگ و قابل قدردانی دانست.

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، وی ماهیت مردمی، بی‌طرفی، بی‌غرضی و خدمت بی‌منت را موجب اعتماد مردم به جمعیت هلال احمر دانست و افزود: مردم به هلال احمر اعتماد می‌کنند زیرا امدادگران و مدیران هلال احمر همواره در کنار مردم هستند.

در این نشست، دکتر جمال‌الدینی معاون آموزش، پژوهش و فن‌آوری جمعیت هلال احمر توضیحات مبسوطی در خصوص آموزش‌های همگانی و اجرای طرح ملی خادم بیان کرد. 

قدردانی از تلاش‌های عوامل ستادی در حوادث اخیر

در بخش دیگری از نشست شورای عالی جمعیت هلال احمر، به منظور تشکر از تلاش‌های عوامل ستادی در حوادث اخیر، با اهدای لوح سپاس و هدیه از مصطفی محمدیون؛ دبیرکل جمعیت هلال احمر، مهدی علیپور؛ خرانه‌دار کل، مرتضی سلیمی؛ رئیس سازمان امداد و نجات، دکتر احمد سلطانی؛ معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی، شاهین فتحی؛ معاون عملیات، سعید متانی؛ معاون لجستیک و آمادگی، حسین درخشان؛ مدیر کنترل و هماهنگی عملیات و مهدی شیرازی؛ رئیس دفتر رئیس سازمان امداد و نجات قدردانی شد.

شورای عالی جمعیت هلال احمر دارای 18 عضو است که ریاست شورا بر عهده رئیس جمعیت هلال احمر و دبیری شورا بر عهده دبیرکل جمعیت هلال احمر است. 

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر، چهار نماینده رئیس جمهور، یک نفر از مدیران ارشد اجرایی جمعیت هلال‌احمر به انتخاب رئیس جمعیت، خزانه‌دار کل جمعیت هلال احمر، هفت عضو منتخب مجمع عمومی هلال احمر و بازرسان (بدون حق رای) دیگر اعضای شورای عالی هلال احمر را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha