• چهارشنبه / ۷ تیر ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96040702892
  • خبرنگار : 71415

هشدار کیسینجر درباره تبعات اختلاف غرب با روسیه/"بریگزیت یک شانس برای انگلیس است"

هشدار کیسینجر درباره تبعات اختلاف غرب با روسیه/"بریگزیت یک شانس برای انگلیس است"

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در یک سخنرانی نسبت به تبعات تشدید هرچه بیشتر اختلافات میان روسیه و همسایگان غربی‌اش هشدار داد اما گفت به نظرش ولادیمیر پوتین، در نهایت در راستای روابط مبتنی با همکاری با کشورهای هم مرز با روسیه عمل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه ای‌بی‌سی نیوز، کیسینجر در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مارگارت تاچر در لندن پیش‌بینی تداوم تنش‌ها با روسیه بر سر اوکراین و سوریه را مطرح کرد.

کیسینجر گفت: روسیه اکنون به مرحله‌ای تحول یافته که مصداق امنیت مطلق و ناامنی مطلق برای برخی از همسایگانش است.

او گفت: دیدگاه پوتین درباره سیاست بین‌الملل یادآور خودکامگی ملی‌گرایان اروپا در دهه ۱۹۳۰ است. روسیه اکنون هم می‌خواهد اروپا آن را بپذیرد و هم همزمان بر اروپا برتری داشته باشد.

وی همچنین هشدار داد که با اغتشاش سیاسی پیرامون آمریکا و انگلیس کشورهایی مثل روسیه، هند و چین ممکن است وارد مرحله ایجاد یک نظم جهانی جدید شود.

او گفت: بدون تفکر راهبردی دو سناریو در روابط آمریکا با چین بروز پیدا خواهد کرد، یکی اینکه رویارویی مکرر  و دوم اینکه همزیستی با یکدیگر در اثر درک لزوم اجتناب از درگیری.

هنری کیسینجر گفت: اگر غرب از این ایجاد ثبات دست بکشد چین و هند و همچنین روسیه ورود پیدا خواهند کرد. سیاست جهان "انقلاب زده" خواهد شد و اگر غرب وارد یک درگیری بدون مفهوم راهبردی شود "آشوب" به وجود خواهد آمد.

او گفت: چین در حال حاضر به لحاظ اهمیت راهبردی به سطحی از برابری با آمریکا رسیده و با طرح جاده ابریشم جدید چین ممکن است مرکز ژئوپلتیکی جاذبه به آسیای مرکزی منتقل شود.

او ادامه داد: مفهوم دولت ملت و نظم جهانی قدیم در خاورمیانه در حال سقوط کردن است در حالی که زمانی در این منطقه می‌شد ائتلاف تشکیل داد. دیگر این اصطلاح که دشمن دشمن شما دوست شماست در خاورمیانه مصداق ندارد و اکنون آنها ممکن است همزمان هم دشمن شما باشد هم دشمن دشمن شما.

هنری کیسینجر همچنین گفت که معتقد است بریگزیت یک شانس برای انگلیس است تا ائتلاف‌های ترانس آتلانتیک خود را تجدید کند و اگر انگلیس تمام و کمال اروپا را ترک کند این اشتباه خواهد بود.

او فاش کرد: به هنگام همه‌پرسی سال گذشته میلادی انگلیس بر سر بریگزیت او به دلیل "مانوس بودن" حضور انگلیس در اتحادیه اروپا به شکل خودکار حامی باقی ماندن انگلیس بود اما او گفت که تفکرش از آن زمان تاکنون تحول یافته چراکه لزوم بیان جدیدی از شراکت آتلانتیک را متوجه شده است و اکنون معتقد است بریگزیت می‌تواند نقش انگلیس را تقویت کند.

او گفت: ائتلاف ترانس آتلانتیک از زمان پایان جنگ سرد به بعد بسیار تغییر یافته است که دلیلش ظهور قدرت‌های جدید و ضعف دولت ملت است.

او تقاضا کرد که ناتو نیز دستخوش تغییراتی شود و تاکید کرد: باید همکاری‌های ناتو فراتر از بند ۵ درمورد لزوم کمک کشورهای دیگر به یک عضو هدف حمله قرار گرفته این ائتلاف باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha