• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96053018988
  • خبرنگار : 71496

روابط دوجانبه و اوضاع خاورمیانه در دستور کار سفر امروز اردوغان به اردن

روابط دوجانبه و اوضاع خاورمیانه در دستور کار سفر امروز اردوغان به اردن

رئیس جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) در سفری رسمی به دعوت پادشاه اردن به این کشور می‌رود. مسایل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله موضوع دیدارهای او با طرف اردنی خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، در هفتادمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک میان امان و آنکارا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) به دعوت عبدالله دوم، پادشاه اردن در قالب سفری رسمی به امان می‌رود.

تحلیلگران سیاسی اردن براین باورند که این سفر اردوغان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به ویژه که دو کشور با چالش‌های مشترکی در مورد عراق و سوریه مواجه هستند.

ایمن هیاجنه، استاد علوم سیاسی دانشگاه یرموک و کارشناس مسایل ترکیه گفت: سفر اردوغان نشانه‌ای روشن از عمق روابط دوجانبه ترکیه و اردن و موضعگیری‌های یکسان آنها در مورد میانه‌روی و مبارزه با تروریسم است.

هیاجنه افزود: این سفر روابط تجاری دو کشور را توسعه داده و فضایی را برای فعالیت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ترکیه در اردن فراهم می‌کند.

این کارشناس مسایل ترکیه در ادامه احتمال داد که در مذاکرات آتی به تلاش‌های دو کشور برای ایجاد خط مشی سیاسی واحدی جهت برقراری امنیت و ثبات منطقه‌ای پرداخته شود.

وی افزود:‌ احتمالا آینده مساله فلسطین و نیز دو مساله عراق و سوریه که تاثیر مستقیمی بر دو کشور اردن و ترکیه دارند، در راس اولویت‌های این سفر خواهند بود.

عریب الرنتاوی، رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی قدس گفت:‌ روابط دو جانبه ترکیه و اردن مهم‌ترین موضوع این سفر است.

در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه آمده است، اردوغان در سفر امروزش با طرف اردنی درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت تجارت میان دو کشور و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها بحث و گفتگو خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است، دو طرف درباره مسایل منطقه‌ای و در راس آنها مساله فلسطین و شرایط دو کشور عراق و سوریه و نیز راه‌های همکاری برای تقویت امنیت و ثبات و برقراری صلح در منطقه گفتگو خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha