• جمعه / ۵ آبان ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96080502736
  • خبرنگار : 71593

مشارکت اندک مردم کنیا در انتخابات مجدد ریاست جمهوری

مشارکت اندک مردم کنیا در انتخابات مجدد ریاست جمهوری

نتایج انتخابات مجدد ریاست جمهوری در کنیا رفته رفته مشخص می‌شود و پیش‌بینی‌های زودهنگام درباره نتیجه آن بیانگر مشارکت کمتر از 35 درصدی مردم در این انتخابات است که امید اوهورو کنیاتا را برای پیروزی دور دوم ریاست جمهوری از بین می‌برد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، با پذیرش بایکوت انتخابات از سوی تقریبا تمام هواداران رایلا اوندینگا، رهبر حزب اپوزیسیون کنیا، پیروزی اوهورو کنیاتا، رییس جمهور فعلی این کشور مورد بحث قرار نمی‌گیرد اما مشخص نیست که او بتواند این کشور شرق آفریقا را که تفرقه‌های قومی شدیدش در جریان انتخابات خونین و پر هیاهوی آن در سه ماه گذشته و نیز پرونده‌های متعدد دادگاهی آشکار شده، متحد کند.

انتخابات اول این کشور که در ماه اوت برگزار شد، به دلیل بی‌نظمی در رویه آن توسط دادگاه باطل اعلام شد.

در صورتی که چالش‌های پیش‌بینی شده حقوقی، راهی را برای خروج از این بحران، شامل دستور احتمالی برای برگزاری انتخاباتی دیگر نشان ندهد، این وضعیت به یک بن‌بست سیاسی مخرب از لحاظ اقتصادی و کشدار میان کمپین کنیاتا و اودینگا تبدیل می‌شود.

موریتی موتیگا، تحلیلگر گروه بین‌المللی بحران گفت: تنها در صورت باطل اعلام کردن انتخابات از جانب دادگاه است که کنیاتا خواهد توانست بدون حکمی قاطع به کار دولت خود ادامه دهد و اودینگا سیاست اعتراض را پیش خواهد گرفت که در این شرایط شانس زیادی برای پیروزی ندارد.

رای‌گیری در روز پنجشنبه در مناطق طرفدار کنیاتا بدون درگیری برگزار شد اما در چهار شهرستان طرفدار اودینگا که حوزه‌های انتخاباتی آن‌ها از باز کردن صندوق‌های رای منع شده بودند، کشمکش‌هایی میان پلیس و حامیان اپوزیسیون‌ که سنگ پرتاب می‌کردند، رخ داد.

نتایج این انتخابات در سراسر شرق و غرب آفریقا به دقت رصد می‌شود زیرا این کشور برای شرق آفریقا قطب تجاری و لجستیک محسوب می‌شود و کشورهای غربی این قاره، نایروبی را دروازه‌بانی در مقابل افراطگرایان سومالی و درگیری‌های جنوب سودان و بروندی می‌دانند.

مقامات انتخاباتی کنیا در مناطق ناآرام رای‌گیری را به مدت 48 ساعت به تاخیر انداخته‌اند، با این حال پیش‌بینی ضعیفی از بروز تغییرات در بایکوت شدید طرفداران اپوزیسیون در اثر این تاخیر وجود دارد.

به گفته کمیسیون انتخابات، بیش از یک حوزه انتخاباتی از هر ده حوزه به دلیل "چالش‌های امنیتی" از رای‌گیری سر باز زده است. رییس این کمیسیون در توییتر خود اعلام کرد، 6.55 میلیون برگه رای در صندوق‌ها انداخته شده که حاکی از مشارکت تنها 34.5 درصد از واجدان شرایط رای‌دهی است.

در مقابل، مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات ماه اوت 80 درصد بود.

از انتخابات 8 اوت، در حدود 50 تن کشته شده‌ که بیشتر آنان توسط نیروهای امنیتی به قتل رسیده‌اند و این امر نگرانی‌ها را درخصوص پایداری خشونت‌ها تنها یک دهه پس از کشته شدن 1200 تن در درگیری‌های قومی شدید در پی انتخابات مورد منازعه، برمی‌انگیزد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha