• چهارشنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 99050100560
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز یکم مرداد ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز یکم مرداد ماه

انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات کشور/ تصویب کلیات اختصاص یک میلیون تن قیر رایگان برای روستاها/ انتخاب ناظران پارلمان در شوراهای عالی و... از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) یکم تیر ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی برگزار شد و بررسی طرح دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (1) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور(قیر رایگان) و انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در نطق پیش از دستور با بیان اینکه امروز ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم، گفت: یک و نیم میلیون نفر آنها در سن تجرد قطعی و یاس ازدواج هستند.

نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه  مجلس یازدهم عزم جدی برای رفع موانع ازدواج و فرزندآوری دارد، افزود: جمعی از همکاران فعالیت هایی را شروع کرده اند امیدواریم بتوانیم کاری موثر در زمینه برطرف کردن موانع ازدواج، پایداری خانواده، آسان سازی تشکیل خانواده، کاهش طلاق و کمک به فرزندآوری و بستری مناسب برای خانواده های ایرانی  انجام دهیم.

در ادامه جلسه علنی امروز کلیات طرح دو فوریتی الحاق یک بند تبصره ۱ قانون بودجه ۹۹ کشور مبنی بر اختصاص یک میلیون تن قیر رایگان به روستاها و راه های شهری به تصویب رسید.

در شرایطی کلیات اختصاص یک میلیون تن قیر رایگان برای آسفالت راه های روستایی و طرح های شهری به تصویب رسید که مخالفان معتقد بودند این طرح فسادآور است و رانت ایجاد می کند و در مقابل تاکید موافقان این بود که با این کار می توان وضعیت روستاها را بهبود بخشید، وظیفه مقابله با فساد هم با دستگاه های نظارتی است.

گزارش کامل اظهارات موافقان و مخالفان کلیات طرح تخصیص قیر رایگان را می توانید اینجا بخوانید.

ناطقین امروز مجلس

فلاحی: وزیر بدون راهبرد و نماینده بدون طرح کارشناسی در زمین دشمن بازی می کند

شهبازی: بی ثباتی در بازار ارز سم مهلکی برای تولید کشور است

زنگنه: به دلیل بی کفایتی مجلس دهم اختیارات نظارتی و تقنینی مجلس کاهش پیدا کرده بود

مولوی: آبادان گرفتار کرونای مدیریت است

***

در ادامه جسله علنی امروز، نمایندگان مجلس در انتخاباتهایی جداگانه ناظران پارلمان در شورای عالی نظام پزشکیستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات  /  شورای عالی آب  /  شورای عالی انرژی هیات عالی نظارت بر اجرای قانون نظام صنفی کشور شورای عالی حفاظت از محیط زیست  /  کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین  /  دبیرخانه دائمی کنفرانس بین المللی فلسطینهیأت رئیسه فراکسیون حمایت از جبهه مقاومت و آزادی قدسشورای عالی هماهنگی ترافیکشورای ساماندهی سیاسی و اداری کشورشورای عالی مدیریت بحران را انتخاب کردند.

اخطار ها و تذکرات امروز نمایندگان مجلس

تقاضای نماینده قائم شهر برای رسیدگی زودتر به انتخابات رئیس دیوان محاسبات

اعتراض حسینی به تصمیم شورای عالی هماهنگی سران قوا

درخواست نماینده بوشهر برای معرفی ناظران مجلس قبل از رای گیری

خاندوزی: در تصمیم گیری ها باید به فکر منافع مردم باشیم

مرادی: انتظار مردم از مجلس حل مشکلات اقتصادی است

موسوی لارگانی: شایسته نیست مجلس دهم را بی کفایت بخوانیم

آرامی: هیات رئیسه درباره کارهای نکرده دستگاه‌های اجرایی از آنها توضیح بخواهد

مقتدایی:بانک های کره جنوبی هفت میلیارد دلار ایران را آزادسازی نمی کنند

نماینده خرم آباد: پرداخت خسارات سیل برای مردم ملموس نیست

ادعای چنارانی درباره افزایش امتیاز 41 نماینده توسط هیات رییسه

نوباوه وطن: اجازه ندهید دلال بازی به مجلس کشیده شود

ایزدپناه: ایران در بازار سوریه سرمایه گذاری کند

انتقاد نماینده ساوه مشکلات پوشش اینترنت در روستاها

قالیباف در پاسخ به اسحاقی: دغدغه ما صادرات درست محصولات کشاورزی است

آزادیخواه: وضعیت نهاده های دامی ساماندهی شود

احمدی: از واردات برنج جلوگیری کنید

ذاکر: مجلس معاونان پارلمانی را انتخاب کند

***

در ادامه یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح تشکیل سازمان مدیریت شهری و روستایی را اعلام وصول کرد.

انتخاب رئیس دیوان محاسبات در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و نمایندگان مجلس با ۱۵۸ رای از مجموع ۲۴۴ نماینده، مهرداد بذرپاش را برای این سمت انتخاب کردند.

مهرداد بذر پاش به عنوان کاندیدای ریاست دیوان محاسبات کشف گریزگاه های قانونی و مبارزه با فساد را از ملزومات فعالیت دیوان محاسبات به عنوان مردمی ترین بخش نظام اسلامی برای اقامه عدالت عنوان و تاکید کرد: مبارزه با فساد و کم کاری باید در دستور دیوان محاسبات قرار گیرد.

در این جلسه همچنین لطف الله فروزنده، دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات نیز ۸۲ رای کسب کرد، با تاکید بر ضرورت ایجاد تحول در دیوان محاسبات گفت: نظارت و بررسی پرونده‌ها باید ناظر بر نتیجه باشد  و رویکرد پیشگیرانه به جای  مچ گیری جایگزین شود.

همچنین نمایندگان، علی کامیار را با ۱۷۱ رای از مجموع ۲۳۵ رای ماخوذه به عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب کردند.

علی کامیار، کاندیدای دادستانی دیوان محاسبات ضمن تشریح برنامه‌های خود تاکید کرد: دیوان محاسبات باید پرچم دار مبارزه با فساد باشد و بنده نیز قول می‌دهم در راه مبارزه با فساد در کنار مجلس کوتاهی نکنم.

غلامرضا اسدالهی، کاندیدای دیگر دادستانی دیوان محاسبات کشور هم با تاکید بر اینکه دیوان محاسبات یکی از مهمترین نهادهای نظارتی است، گفت: نباید دادستانی دیوان محاسبات اجازه ایجاد حقوق نجومی را بدهد نه اینکه صبر کند این اتفاق رخ داده و بعد وارد شود.

در ادامه جلسه روح الله متفکر آزاد تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس هم با اعلام پایان جلسه علنی امروز چهارشنبه گفت که مجلس هفته آینده جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه جلسه علنی نخواهد داشت و جلسه بعدی مجلس در روز یکشبنه ۱۲ مرداد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha