• پنجشنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400011909493
  • خبرنگار : 71402

سوفاگیت؛ تحقیر رئیس کمیسیون اروپا در ترکیه

سوفاگیت؛ تحقیر رئیس کمیسیون اروپا در ترکیه

حضور اورزولا فون درلاین در نشست ترکیه حاشیه‌ساز شد. رئیس کمیسیون اروپا در جریان دیدار با رئیس شورای اروپا و رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا بی‌صندلی ماند و موجی از انتقادات به راه افتاد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، با توجه به اینکه تنها دو صندلی از سوی مقامهای ترکیه در بالای سالن گذاشته شده بود، خانم اورزولا فون درلاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا بی صندلی ماند و مجبور شد در نهایت به نشستن روی مبلی در نزدیکی شارل میشل، رئیس شورای اروپا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه رضایت بدهد.

بعد از اینکه فون درلاین به همراه شارل میشل و اردوغان وارد سالن شد، آن دو به سمت صندلی‌ها رفتند و نشستند و این مقام آلمانی لحظه‌ای متعجب شد و حیران ماند. میشل و اردوغان هم واکنشی نشان ندادند.

سخنگوی خانم فون درلاین گفت: مساله مهم این است که او باید دقیقا مشابه رئیس شورای اروپا و رئیس جمهوری ترکیه روی صندلی می‌نشست. اما در نهایت او تصمیم گرفت که ماهیت جلسه را به پروتکل‌ها اولویت دهد.

این صحنه ناخوشایند در آستانه نشست سه ساعته با اردوغان پیش آمد، جلسه‌ای که یکی از موضوعات آن که از طرف رهبران اتحادیه اروپا مطرح شد، حق زنان در سایه خروج ترکیه از کنواسیون مقابله با خشونت علیه زنان بود.

فون درلاین رئیس اجرایی اتحادیه اروپاست و شارل میشل نماینده دولت‌های عضو در این نهاد است. بروکسل انتظار داشت که با این مقام‌ها با پروتکل یکسانی که مناسب سران دولت‌ها است برخورد شود. این بحران که در فضای مجازی به سرعت عنوان "سوفاگیت" را گرفت، در شرایطی پیش آمد که اتحادیه اروپا و ترکیه به دنبال احیای روابط هستند.

سخنگوی کمیسیون اروپا تاکید کرده اتفاقی نظیر آنچه روز سه‌شنبه در کاخ ریاست جمهوری ترکیه رخ داد نباید دوباره تکرار شود و برای جلوگیری از تکرار این رفتار تدبیرهای مشخصی اتخاذ خواهد شد.

او می‌گوید اورزولا فون‌در لاین با وجود این رفتار نامناسب از فرصت ملاقات با اردوغان استفاده کرده و دیدگاه خود درباره حقوق زنان و خروج ترکیه از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان و کودکان را با صراحت با او در میان گذاشته است.

یکی از مسائل مورد گفت‌وگو در آنکارا از سرگیری و احیای احتمالی مذاکرات برای نزدیکی ترکیه به اتحادیه اروپا بود. سران اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اجلاس خود که حدود یک هفته و نیم پیش برگزار شد بر سر احیای گام به گام گفت‌وگوهای دو جانبه با ترکیه توافق کردند. یکی از انگیزه‌های این توافق کاهش تنش‌های موجود میان دو طرف عنوان می‌شود.

اتحادیه اروپا تلاش می‌کند که ترکیه به توافق‌هایی که سال ۲۰۱۶ در زمینه جلوگیری از عبور پناهجویان از این کشور برای ورود به منطقه اتحادیه امضاء شده پایبند بماند.

یکی دیگر از تنش‌های میان ترکیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به حفاری‌های این کشور در آب‌های سرزمینی نزدیک به یونان و قبرس برای کشف و استخراج نفت و گاز مربوط می‌شود.

در کنار انتقادهایی که از رفتار توهین‌آمیز آنکارا با رئیس کمیسیون اروپا می‌شود، سوفی ولد، نماینده هلند در پارلمان اروپا، شارل میشل را به خاطر واکنش نشان ندادن به این بدرفتاری سرزنش کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha