• سه‌شنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400012413151
  • خبرنگار : 71129

بازداشت یک دریادار مخالف خروج ترکیه از کنوانسیون مونترو

بازداشت یک دریادار مخالف خروج ترکیه از کنوانسیون مونترو

دفتر دادستانی ترکیه حکم دستگیری یکی از دریادارانی را که نامه مخالفت با خروج از کنوانسیون مونترو را امضا کرده بود، صادر کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دادستانی ترکیه همچنین درخواست دستگیری تعداد بیشتری از این دریاداران را صادر کرده است.

یکی از وکلای این دریاداران گفت: دفتر دادستانی ترکیه درخواست دستگیری "ارگون منگی"، دریادار بازنشسته را صادر کرده است. همچنین برای ۹ نفر دیگر که این نامه را امضا کردند، قرار بازداشت صادر شده است و چهار نفر هم با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

اوایل ماه جاری میلادی، بیش از ۱۰۰ دریادار بازنشسته ترکیه‌ای نامه‌ای را منتشر کردند که بر ضرورت ماندن ترکیه در کنوانسیون مونترو در بحبوحه برنامه‌هایی برای ساخت یک کانال بزرگ در حاشیه استانبول تاکید داشت.

در این نامه همچنین به نفع حفظ قانون اساسی فعلی در برابر درخواست رئیس جمهوری برای ایجاد قانون اساسی جدید صحبت شده است. این دریادارها همچنین از رهبران ارشد ارتش به دلیل خروج از مسیری که بنیانگذار ترکیه مصطفی کمال آتاترک ترسیم کرده، انتقاد کردند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، ۱۰ تن از این دریادارها روز چهارم آوریل پس از انتشار این نامه بازداشت شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نامه دریاداران بازنشسته را محکوم کرد و گفت، ارتش حق دخالت در سیاست را ندارد و بر تعهد کشورش به کنوانسیون مونترو تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز جمعه در مورد اهمیت حفظ رژیم تنگه‌های دریای سیاه تحت کنوانسیون مونترو به منظور تامین امنیت منطقه با اردوغان صحبت کرد.

کنوانسیون مونترو در سال ۱۹۳۶ در تلاش برای تضمین آزادی عبور از تنگه‌های استراتژیک بوسفور و داردانل برای کشتی‌های تجاری همه کشورها، هم در صلح و هم در زمان جنگ، تصویب شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha