• جمعه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400020100148
  • خبرنگار : 71290

یک پژوهشگر مسائل منطقه مطرح کرد

خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مورد توجه طالبان، آمریکا و دولت کابل

خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مورد توجه طالبان، آمریکا و دولت کابل

یک پژوهشگر ارشد مسائل منطقه تاکید کرد: بحث خروج نیروهای آمریکایی مورد توجه طالبان، دولت افغانستان و آمریکا قرار دارد، اما به نظر می رسد در مورد چگونگی این اقدام از سوی آمریکا اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد.

فرهاد رمضانی بونش در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: خروج یا کاهش نیروهای آمریکایی از افغانستان بحثی بوده که از دوره اوباما مد نظر سیاست گذاران و مقامات مختلف آمریکایی قرار داشته و در هر دوره ای بنا به ملاحظات و راهبرد استراتژیک و منافع ملی آمریکا و همچنین دیدگاههایی که سیاست‌گذاران افغانستان داشته اند این موضوع مورد بحث قرار گرفته است.

وی تصریح کرد:  در وضعیت کنونی که بایدن بحث خروج و همچنین چگونگی نیروهای آمریکایی از افغانستان را مد نظر قرار داده به نظر می رسد اختلاف هایی میان وزارت دفاع و یا وزارت خارجه آمریکا در این مساله وجود دارد.

این پژوهشگر مسائل منطقه همچنین اظهار کرد: از سوی دیگر در دولت افغانستان نیز  نظرات و دیدگاههای متفاوت و یا گاه متضادی در این زمینه وجود داشته و با توجه به توافق دوحه که یکی از خواسته های اصلی طالبان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بوده در شرایط کنونی این مساله از مباحث مهمی است که هم طالبان و هم دولت افغانستان و هم آمریکا به شدت در مورد آن تمرکز کرده اند و آن را بررسی می کنند.

رمضانی بونش افزود: مساله ای که برای بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای مهم است تاثیرات امنیتی خروج نیروهای آمریکا در منطقه و فعالیت های طالبان یا داعش می باشد و در این وضعیت به نظر می رسد بحث خروج مسئولانه یا آثار و پیامدهای آن باید به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار گیرد.

این کارشناس مسائل افغانستان در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر دولت افغانستان هم از خروج نیروها حمایت می کنداما برخی از نهادهای مدنی و جریانات سیاسی در افغانستان از این نوع خروج ترس ها یا بیم هایی دارند.

وی تصریح کرد: در چنین وضعیتی طالبان خواستار این است که هر چه زودتر بر اساس توافق دوحه نیروهایی آمریکایی از افغانستان خارج شوند اماملاحظاتی هم وجود دارد. ضمن این که تیم بایدن و دولت آمریکا تلاش می کند تا با گرفتن امتیازات بیشتر از طالبان گام به گام این مساله را پیش ببرند.

وی در پایان گفت: به نظر می رسد اگر طالبان گامهای بیشتری بردارد و در واقع امتیازات بیشتری بدهند خروج نیروها هم در آن راستا انجام می شود گرچه اختلاف نظرهایی وجود دارد که باید ببینیم در نشستی که قرار است در استانبول برگزار شود این موضوعات تا چه اندازه مورد توجه قرار می گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha