• چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400021509908
  • خبرنگار : 71402

اتحاد وزرای گروه ۷ علیه فرسایش قوانین بین‌المللی

اتحاد وزرای گروه ۷ علیه فرسایش قوانین بین‌المللی

وزیران خارجه گروه هفت در کنفرانس روز سه‌شنبه با محور قوانین بین‌المللی و هنجارهای دموکراتیک، درباره درگیری‌های جهانی، تغییر اقلیمی و سوءرفتارهای حقوق بشری بحث و تبادل‌نظر کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزرای خارجه کشورهای گروه هفت سه شنبه برای اولین ملاقات حضوری از زمان آغاز پاندمی کرونا گردهم آمده و درباره مسائل مرتبط در سراسر جهان به رایزنی پرداختند.

این کنفرانس که در لنکستر هاوس در لندن و به رهبری دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس برگزار شد، درباره یک سری مسائل فوری به ویژه تهدیدها علیه قوانین بین‌المللی و هنجارهای دموکراتیک که از جانب برخی کشورها ایجاد شده و همچنین راه‌های مقابله با افزایش آلایندگی کربن بحث و تبادل نظر کردند.

دومینیک راب در بیانیه‌ای گفت: ریاست انگلیس بر گروه ۷ فرصتی برای جمع کردن جوامع باز و دموکراتیک و نمایش اتحاد در برهه‌ای است که مقابله با چالش‌های مشترک و افزایش تهدیدها ضرورت دارد.

او با تاکید بر اهمیت روابط تجاری میان انگلیس و منطقه پس از بریگزیت گفت: افزوده شدن دوستانمان از استرالیا، هند، جمهوری کره و آفریقای جنوبی و همچنین رئیس آسه‌آن بازتاب رشد اهمیت منطقه هند – پاسیفیک برای گروه هفت است.

وزرا همچنین درباره درگیری‌های کنونی در لیبی و سوریه و همچنین مناقشات در اتیوپی و سومالی رایزنی کردند. تغییر اقلیمی در منطقه ساحل آفریقا هم در کنار تهدیداتی که گروه‌های تروریستی نظیر بوکوحرام و داعش ایجاد می‌کنند، مورد بررسی قرار گرفت.

با این حال تمرکز این کنفرانس قوانین بین‌المللی و هنجارهای دموکراتیک بود.

وزیران گروه هفت درباره اهمیت اتحاد در مقابل تهدیدها علیه قوانین بین‌المللی و فرسایش حقوق بشر و آزادی‌ها صحبت کردند. این وزرا همچنین خواستار اتخاذ موضعی محکم‌تر علیه آنچه سیاست‌های خارجی خصمانه چین و روسیه در مناطق خودشان خواندند، شدند.  

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه انگلیس در پیامی توییتری نوشت: در کنار هم، اعضای گروه هفت برای تعریف و تصویب یک دیدگاه دموکراتیک مشترک کار خواهند کرد. ما به آزادی همه مردم برای بیان اراده سیاسی خودشان و مشارکت معنادار در تعیین مسیر کشورهایشان احترام میگذاریم.

به دنبال اظهارات بلینکن، وزارت خارجه آمریکا از برنامه خود برای کار با چین روی چالش‌های مشترک نظیر تغییر اقلیمی خبر داد اما هشدار داده است که آمریکا و متحدانش روی ارزش‌های دموکراتیک و اصول می‌ایستند، آن هم در زمانی که حقوق بشر در سین کیانگ، هنگ کنگ و دیگر نقاط نقض شود.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای با اشاره به یک ابتکار عمل بین‌المللی برای رهبری مبارزه علیه کووید-۱۹ گفت: ما با هم روی بحران‌ها و مسائل سیاسی بین‌المللی مهم، دفاع از ارزش‌های دموکراتیک در مواجهه با افزایش رژیم های خودکامه و حمایت از ابتکار عمل کووید۱۹ همکاری میکنیم.

این وزرا همچنین در رابطه با کودتای نظامی در میانمار و سرکوب معترضان دموکراسی خواه به دست خونتای ارتش در سراسر این کشور جنوب شرق آسیا به گفت‌وگو پرداختند. در جریان این نشست، وزیر خارجه انگلیس از همتایان خود خواست تا اقدام قوی تری علیه خونتای میانمار انجام دهند.

بعد از نشست این وزرای خارجه، نشست سران گروه هفت در ماه ژوئن برگزار میشود و قرار است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اولین سفر خارجی خود را انجام داده و با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و دیگر سران کشورها ملاقات داشته باشد.

گروه هفت متشکل از کشورهای ثروتمند و قدرتمند جهان است و از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا تشکیل شده است. علاوه بر حضور اعضای سنتی، وزرای استرالیا، هند، آفریقای جنوبی و کره جنوبی هم به این نشست دعوت شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha