• یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400022617853
  • خبرنگار : 71402

مردم شیلی برای انتخاب معماران قانون اساسی جدید به پای صندوق‌ رفتند

مردم شیلی برای انتخاب معماران قانون اساسی جدید به پای صندوق‌ رفتند

مردم شیلی برای شرکت در انتخابات بزرگ و انتخاب شهرداران، فرمانداران، اعضای شورا و از همه مهمتر ۱۵۵ زن و مردی که در تدوین قانون اساسی آتی این کشور نقش خواهند داشت، به پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تغییر قانون اساسی فعلی یکی از اصلی‌ترین درخواست‌هایی بود که از اعتراضات اجتماعی خشونت‌باری سر برآورد که از اکتبر ۲۰۱۹ علیه بی‌عدالتی و اشراف‌گرایی آغاز شد.

سال گذشته بیش از ۷.۵ میلیون تن در رفراندوم لغو قانون اساسی فعلی که در دوران دیکتاتوری آگوستو پینوشه در ۱۹۸۰ تدوین شده است، رای مثبت دادند.

حوزه‌های اخذ رای روز شنبه از ساعت ۸ صبح به وقت محلی آغاز به کار کردند و مردم برای انتخاب اولویت‌های خودشان روی چهار برگه رای با رنگ‌آمیزی متفاوت مشغول به کار شدند.

در حومه سانتیاگو، پایتخت شیلی یک وکیل ۲۶ ساله به رویترز گفت که کشورش نیازمند "تغییر بنیادین" است. او افزود: می‌خواهم اینجا به کشوری تبدیل شود که مردم با کرامت در آن زندگی کنند.

یک رای‌دهنده دیگر که جوانی ۲۸ ساله بود، گفت که والدینش از جناح راست افراطی هستند اما خودش در رفراندوم اکتبر گذشته به منشور جدید رای داده است. او گفت: می‌ترسم. نمی‌خواهم مثل ونزوئلا شویم، اما شما تغییراتی که نیاز است می‌بینید، برای آموزش و خدمات درمانی.

شهروندان شیلی شنبه و یکشنبه برای شرکت در انتخابات فرصت دارند، چرا که مقام‌ها تلاش دارند از ازدحام جمعیت بابت پاندمی کرونا که این کشور را به چالش کشیده است، جلوگیری کنند. بخش‌های بزرگی از شیلی همچنان تحت قرنطینه بر سر می‌برند.

دولت راست‌میانه شیلی امیدوار است که حداقل هفت میلیون تن از جمعیت ۱۹ میلیونی این کشور در انتخابات شرکت کنند. ائتلاف "شیلی واموس" متعلق به سباستین پینه‌را، رئیس جمهوری شیلی امیدوار است که حداقل یک سوم کرسی‌ها به نامزدهای مورد نظرشان برای تدوین قانون اساسی برسد تا از مدل بازار آزاد شیلی مقابل هرگونه تغییرات ناگهانی که نیازمند تایید حداقل دو سومی است، جلوگیری کند.

با این حال، تردیدهایی درباره تحقق این هدف وجود دارد زیرا محبوبیت پینه‌را و دولتش بابت فقر و بیکاری ناشی از پاندمی کرونا سقوط کرده است. پینه را صبح شنبه پس از شرکت در انتخابات گفت او خواستار "یک نتیجه خوب برای این کشور و برای شیلی واموس است."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha