• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400031712180
  • خبرنگار : 30054

محدودیت تردد بین شهری و جریمه نقض ممنوعیت تردد

محدودیت تردد بین شهری و جریمه نقض ممنوعیت تردد

اجرای محدودیت تردد شهری و بین شهری و همچنین محدودیت تردد شبانه در بسیاری از شهرهای ایران آن هم به واسطه جدول رنگ‌بندی شهرهای کشور همچنان در حال اجراست. اما پرسش اینجاست که اجرای این طرح‌ها تا چه میزان به کاهش شیوع کرونا در شهرها کمک کرده و مجازات افرادی که محدودیت‌ها را رعایت نکردند چه بوده است؟

به گزارش ایسنا بنابراعلام وب سایت خودرو45 ، محدودیت تردد بین شهری و استانی شامل قوانین و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که در زمان‌ها و مکان‌های خاص توسط دولت و سازمان‌های مربوطه برای کنترل رفت و آمد تعیین می‌شود و حدود یک سال و نیم است که دولت به روش‌های متعدد برای کنترل شیوع ویروس کرونا اقدام به وضع قوانینی برای محدودیت تردد کرده است.

این محدودیت تردد فقط مختص به تعطیلات چند روزه برای جلوگیری از حجم زیاد مسافرت مردم نیست، بلکه در روزهای عادی هم در سطح شهر و همین طور در بعضی جاده‌ها اعمال می‌شود.

نقض محدودیت تردد با مخدوش کردن پلاک خودرو

قانون برای حفظ سلامت و امنیت شهروندان وضع می‌شود و البته محدودکننده است. بعضی از افراد و اشخاص علاقه‌ای به تبعیت و پیروی از قوانین ندارند و اقدام به نقض قانون می‌کنند.

محدودیت تردد هم مثل سایر قوانین رفت و آمد افراد را در سطح شهر و کشور محدود می‌کند و بعضی‌ها سعی می‌کنند با شیوه‌ها و روش‌هایی این قانون را دور بزنند. یکی از این روش‌ها، مخدوش کردن پلاک خودرو است.

اشخاص پلاک خودرویشان را با پارچه، کارتن و یا هر وسیله دیگری می‌پوشانند و یا اینکه اعداد و حروف روی پلاک را دستکاری می‌کنند تا مجری قانون به اشتباه بیافتد و جریمه نشوند.

مخدوش کردن پلاک در کدهای تخلف رانندگی با کد تخلف ۲۰۲۱، ۲۱۰۶ ، ۲۰۷۹ ،۲۰۴۷ و ۲۰۳۳ مشخص شده و پوشاندن پلاک ۶۰۰ هزار تومان جریمه به همراه خواهد داشت و در صورتی که پلاک مخدوش باشد، ۶ ماه تا یک سال حبس مشمول ناقضان قانون خواهد شد.

دولت برای افرادی که محدودیت تردد در زمان کرونا را در سطح شهرها نقض می‌کنند و از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح با خودرو در خیابان‌ها باشند، ۵۰۰ هزار تومان جریمه تعیین کرده است که از طریق دوربین‌هایی در سطح شهر ثبت و ضبط می‌شود. کسانی هم که در زمان محدودیت تردد اقدام به مسافرت و ورود و خروج به شهرهای قرمز و نارنجی کنند، با برگ جریمه نیم میلیون تومانی روبه‌رو خواهند شد.

محدودیت تردد در شهرهای قرمز تا سفید

از آذر ماه ۱۳۹۹، دولت برای مشخص کردن وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در شهرها و استان‌ها اقدام به تعیین رنگبندی کرد. طیف این رنگبندی به ترتیب از استان‌های کاملا درگیر قرمز، نارنجی، زرد، آبی و سفید برای مناطق پاک و بدون کرونا است.

استان‌ها و شهرهای قرمز مناطقی هستند که شیوع کرونا در آنها بالا است و به همین دلیل ورود و خروج به این مناطق ممنوع است. همچنین از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح ممنوعیت تردد در این شهرها اعمال می‌شود.

مناطق نارنجی هم شامل شهرهایی است که با شدت کمتری از شهرهای قرمز دچار همه‌گیری ویروس کرونا هستند و محدودیت تردد در آنها هم مثل مناطق قرمز است.

شهرهایی با رنگ زرد و آبی مشخص می‌شوند که میزان بیماران و درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا تا حد لازم کاهش پیدا کرده و محدودیت‌های کمتری در آنها برقرار است.

طبق قوانین، اگر در هر شهری روزانه به ازای هر صد هزار نفر، یک نفر در بیمارستان بستری شود، آن شهر جزو مناطق سفید اعلام شده و محدودیت‌ها در آن لغو می‌شود.

نحوه دریافت مجوز تردد بین شهری

هر چند محدودیت تردد برای کنترل همه گیری ویروس کرونا وضع شده اما بعضی اشخاص به دلایلی نیاز دارند تا به یک یا دو شهر مسافرت کنند. در صورتی که افراد نیاز به تردد در سطح شهرهای قرمز و نارنجی و در زمان ساعات شبانه داشته باشند، باید برای دریافت مجوز به فرمانداری مراجعه کنند.

برای دریافت مجوز تردد بین شهری هم می‌توان از ساعت ۱۴ تا ۱۸ هر روز درخواست را به همراه مدارک لازم در سامانه ثبت تردد فرمانداری تهران به نشانی https://taradodtehran.com ثبت کرد.

فقط دقت داشته باشید با درخواست افرادی موافقت می‌شود که محل کار و زندگی‌شان در دو شهر مختلف باشد، به دلایل پزشکی مجبور باشند تا به شهر خاصی بروند و یا اینکه همراه بیمار باشند.

مدارک لازم برای دریافت مجوز تردد بین شهری عبارتند از: کارت شناسایی و برگ سبز خودرو، سند مالکیت منزل یا اجاره نامه، گواهی محل کار و مدرک پزشکی.

اجرای محدودیت تردد بین شهری در روزهای کرونایی 

در زمستان ۱۳۹۸ بود که شیوع ویروس کرونا در کشور رسما اعلام شد و دولت با ابلاغ قوانین، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها به سازمان‌ها و نهادهای مختلف سعی کرد تا جلوی پخش گسترده این بیماری را بگیرد.

یکی از دستورالعمل‌هایی که دولت وضع کرد، محدودیت تردد خودروها در ساعاتی از شبانه روز بود. به دلیل اینکه ویروس کرونا از اواخر سال 1398 و درست مصادف با نوروز 99 گسترش یافت به دلیل آن که اطلاعات نحوه درمان در مقابل شیوع گسترده بیماره، اولین گزینه کنترل و اعمال محدودیت‌های تردد بین شهری و شهری شهروندان بود.

گرچه محدودیت‌های تردد تنها در ایران اجرا نشد سایر کشورها نیز قوانین سختگیرانه‌تر و شدیدتری نسبت به ایران اعمال کردند. برای مثال قوانین انگلیس برای محدودیت تردد به حدی شدید بود که حتی افرادی که می‌خواستند بدون خودرو اقدام به تردد در سطح شهر کنند، فقط مجاز بودند تا محدوده خاصی و آن هم برای خرید مایحتاج ضروری از خانه خارج شوند و افرادی که از قوانین تخلف می‌کردند دستگیر می‌شدند و جریمه‌های مالی سنگینی برایشان در نظر گرفته می‌شد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha