• جمعه / ۴ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400040402482
  • خبرنگار : 71415

۵۰۰۰۰ تن مشمول طرح آمریکا برای خارج سازی مترجمان افغان/کارکنان افغان در کشور ثالث مستقر می‌شوند

۵۰۰۰۰ تن مشمول طرح آمریکا برای خارج سازی مترجمان افغان/کارکنان افغان در کشور ثالث مستقر می‌شوند

بر اساس اعلام یک قانونگذار آمریکایی، برنامه این کشور برای خارج ساختن مترجمان افغان از افغانستان بالغ بر ۵۰۰۰۰ نفر را شامل می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک قانونگذار جمهوریخواه به خبرگزاری رویترز گفت، برنامه آمریکا برای خارج ساختن مترجمان افغانی که در کشورشان با خطر مواجه هستند، شامل اعضای خانواده آنها و مجموعا تا میزان ۵۰۰۰۰ نفر می شود.

مایک مک کاول، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا که درباره این برنامه خارج سازی با مقام‌های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بحث داشته، اظهار کرد،از جمله کشورهای در نظر گرفته شده برای خارج کردن این افراد امارات متحده عربی، بحرین، قطر و کویت هستند.

در همین راستا ان.بی.سی نیوز گزارش داد، مقام های ارشد دولت آمریکا گفته‌اند، دولت بایدن برنامه خارج سازی دست کم بخشی از افغان‌های همکار ارتش آمریکا که با تهدید اقدامات تلافی جویان طالبان مواجه هستند را قبل از تکمیل رسمی خروج آمریکا از افغانستان در ضرب الاجل ۱۱ سپتامبر آتی دارد.

کاخ سفید پیشتر از پذیرفتن این ایده خودداری کرده بود اما جو بایدن بر اساس این گزارش روز پنجشنبه چراغ سبز را به این برنامه خارج سازی داده و به خبرنگاران گفته است: آنهایی که به ما کمک کردند قرار نیست پشت سر بمانند".

بایدن در مواجهه با پرسشی در مورد سرنوشت افغانهای همکار به عنوان مترجم و مشاغل دیگر با ارتش آمریکا گفت: ما فرآیند کمک به شرکای افغان را شروع کرده ایم.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آنها به چه کشوری جابجا خواهند شد گفت که درباره آن نمی داند و به نشست امروزش با اشرف غنی در کاخ سفید اشاره کرد.

مقامهای ارشد دولت آمریکا گفتند، تعداد نامشخصی از افغان‌های همکار به عنوان مترجم با دولت آمریکا که درخواست ویزا داده‌اند به کشوری ثالث منتقل خواهند شد و در آنجا امور اداری ویزایشان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کنگره آمریکا به منظور کمک به افغان‌هایی که با تهدیدات طالبان به خاطر همکاری با نیروهای آمریکایی مواجه هستند یک برنامه ویزای مهاجرتی ویژه را ایجاد کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha