• شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400040503236
  • خبرنگار : 71402

هشدار مقام ناتو درباره تحرکات نظامی چین

هشدار مقام ناتو درباره تحرکات نظامی چین

رئیس سابق کمیته هماهنگی نظامی ناتو که ارشدترین افسر نظامی این ائتلاف به شمار می‌رفت، از آنچه سرعت "شوکه‌کننده" مدرن‌سازی ارتش چین و تلاش‌های دیپلماتیک آن در خارج کشور خواند، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، استوارت پیچ، رئیس کمیته هماهنگی نظامی ناتو که جمعه به کار خود پایان داد، در آستانه رفتنش، به فایننشال تایمز گفت: اینکه چین چقدر سریع کشتی ساخته، چقدر نیروی هوایی خود را مدرن کرده، چقدر در مدیریت سایبری و سایر اشکال مدیریت اطلاعات از جمله تشخیص چهره سرمایه‌گذاری کرده، کاملاً تکان‌دهنده است.

این افسر نظامی ارشد ناتو گفت: فکر میکنم بسیار مهم است که حواسمان به آن باشد. اگر شما در چین با یک نیروی بزرگ مدرن و قدرتمند رهبر باشید، چه میکنید؟ شما آن را مستقر میکنید و آن را به اطراف حرکت میدهید.

این افسر ناتو به شبکه وسیع "سفارتخانه‌های بزرگ چین" در سراسر جهان اشاره کرد که گفت که بخش‌های وسیعی در این سفارتخانه‌ها به بخش‌ها و امور نظامی اختصاص پیدا کرده و شمار پرسنل و ژنرالهای نظامی هم در این سفارتخانه‌ها بسیار زیاد است و این باعث شگفتی است.

رئیس وقت کمیته هماهنگی نظامی ناتو همچنین از رشد شراکت نظامی استراتژیک میان چین و روسیه گلایه کرد و گفت در دوره حضورش، او شاهد تکامل مانورهای دوجانبه آنها از عملیاتهای نسبتا کوچک به سمت فرصتهای آموزشی و تمرینی مهم بوده است. با این حال، او پیش‌بینی کرد که شراکت کنونی روسیه – چین همیشگی نماند و مدعی شد که این دو قدرت روزی بر سر شمالگان نزاع خواهند کرد.

 استوارت پیچ که از افسران رده بالای نیروی هوایی سلطنتی انگلیس بود، روز جمعه از سمت ریاست کمیته هماهنگی نظامی ناتو کنار رفت و آدمیرال راب بوئر از نیروی دریایی هلند جای او را گرفت.  

ریاست این کمیته، رسما مسوولیت مشورت دادن به هیات تصمیم گیرنده ناتو در خصوص سیاست و استراتژی نظامی را عهده دار است اما عمدتا یک نقش نمادین است و گمان میرود که سیاستگذاران در واشنگتن از زمان تاسیس ناتو در ۱۹۴۹ مهمترین تصمیمات این ائتلاف را اتخاذ کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۴-۰۵ ۲۳:۱۳

به نظر میرسد که غرب باید مراقب قدم های خود باشد ، اگر تنش ها و تحریم هایی اعمال شود که از نگاه چین غیر قانونی باشد ، ممکن است شاهد آن آلمانی خواهیم بود امّا با نژاد کمونیستی .