• چهارشنبه / ۱۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۷:۵۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1400041611953
  • خبرنگار : 71610

بحران حماس و تل‌آویو پیچیده می‌شود

تلاش رژیم صهیونیستی برای انداختن بار اقتصادی غزه به دوش مصر

تلاش رژیم صهیونیستی برای انداختن بار اقتصادی غزه به دوش مصر
انفجار برج الجلاء در اثر حملات رژیم صهیونیستی

یک تحلیلگر صهیونیست فاش کرد که مقامات تل‌آویو درصدد دور کردن این رژیم از بازسازی و کمک مالی به نوار غزه و انداختن بار آن بر دوش مصر هستند.

به گزارش ایسنا، «الکس فیشمان»، تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی با انتشار یادداشتی در روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت: اسرائیل زمانی که در مذاکرات غیر مستقیم با حماس در قاهره موضوع تبادل اسرا به عنوان شرط بازسازی غزه را مطرح کرد، خوب می‌دانست که حماس با آن مخالفت خواهد کرد. در واقع اسرائیل با این درخواست به حماس اعلام کرد که دیگر هیچ توافقی (از جمله آتش‌بس بلند مدت) وجود نخواهد داشت.

وی گفت: اسرائیل امروز می‌تواند طرحی را که در آستانه عملیات نظامی (تجاوز به غزه در ماه مه گذشته) آماده کرده بود، به اجرا درآورد، طرحی که در آن تاکید شده است ورود پول نقد به نوار غزه ممنوع است و کمک‌های مالی قطر به صورت کوپن خرید که توسط سازمان ملل توزیع می‌شود، به نوار غزه منتقل شود.

فیشمان در ادامه نوشت: مهم‌ترین پیامد سیاسی فوری عملیات "نگهبان دیوارها" (جنگ ۱۱ روزه غزه)  این است که مصر به طور فزاینده‌ای مسؤولیت اقتصاد غزه را به عهده می‌گیرد و هرچه اسرائیل بیشتر از انتقال کالا و پول برای بازسازی نوار جدا شود، در مقابل مصر برخلاف میلش بیشتر به مدیریت غزه ورود خواهد کرد.

وی ادامه داد: مصری‌ها طی سال‌های گذشته از پذیرش این مسؤولیت طفره رفته و جایگاهشان را به عنوان یک میانجی منطقه‌ای تثبیت کردند اما "اشتباه سیاسی" یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه می‌تواند منجر به شانه خالی کردن دولت اسرائیل پذیرش مسؤولیت رفاه حال ساکنان نوار غزه محاصره شده شود. السنوار فکر نمی‌کرد که با صدور دستور حمله موشکی به سمت اراضی اشغالی، تصمیم تاریخی را اتخاذ می‌کند که به اسرائیل اجازه می‌دهد تا بار مسؤولیت زندگی ساکنان نوار غزه را از دوشش به زمین بگذارد.

فیشمان همچنین در این یادداشت آورده است: اسرائیل در حال ارتباط غیرمستقیم با حماس درباره پروژه‌های اقتصادی است، اما موضع رسمی آن امتناع از ارائه هر گونه کمکی بیش از مواد غذایی یا دارویی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha