• یکشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ / ۰۷:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1400052316117
  • خبرنگار : 71429

یک کارشناس مسائل حقوقی:

ثبت نمره منفی از معیارهای تضمین دادرسی منصفانه است

ثبت نمره منفی از معیارهای تضمین دادرسی منصفانه است

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: دیدگاه مطرح شده رییس دیوان عالی کشور در خصوص نمره منفی و برخورد با قضاتی که آرایشان مکررا نقض می شود، یکی از معیارهای مهم شناسایی و تضمین دادرسی منصفانه است.

عباس تدین در گفت وگو با ایسنا، در ارتباط با اظهارنظر رئیس دیوان عالی کشور مبنی بر این‌که «برای قضاتی که آراء آن‌ها مشمول ماده ۴۷۷ شوند و نقض گردد نمره منفی در نظر گرفته می‌شود»   گفت:   یکی از ملاک هایی که میتواند تداعی گر یک دادرسی منصفانه و عادلانه در فرایند دادرسی های قضایی باشد، خروجی و برآمد آن فرآیند قضایی است. خروجی دستگاه قضایی نشان دهنده وجود یا عدم وجود یک دادرسی منصفانه و عادلانه است و  آرا و احکامی که  در مراجع قضایی صادر می شود مهمترین معیار در این زمینه است.  

وی افزود: مهمترین خروجی یک دادرسی، رایی است که در معرض مشاهده عموم قرار می گیرد. از نظر شکلی و ماهوی وقتی رایی منطبق با معیارها و ضوابطی باشد که در قانون یا رویه قضایی برآن تاکید می شود، می توانیم ارزیابی کنیم که آیا رای صادره یک رای شایسته و بایسته  بوده است یا خیر.

این کارشناس مسائل حقوقی تصریح کرد: در برخی از کشورها مثل فرانسه آرای قضایی صادره از مراجع قضایی در درگاه های فضای مجازی و سایت ها به روئت عموم میرسد و بازخورد عموم نسبت به این آرا و نظراتی که دکترین و صاحبان اندیشه در این خصوص مطرح می کنند، برای دستگاه قضا و اصلاح رویه های موجود کارآمد است.

وی گفت: در کشور ما دسترسی به آرا و رویت آرا کار تقریبا سختی است؛ هرچند قوه قضاییه تلاش های زیادی در این خصوص انجام داده و درگاه هایی را پیش بینی کرده و یا مجموعه ای از کتاب ها را در این خصوص به طبع و چاپ رسانده که می توانیم به آن آرا دسترسی پیدا کنیم اما اینکه آرا  مورد دسترسی عموم و حتی صاحب نظران قرار بگیرند؛ گاهی با مشکلاتی مواجه است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: بهترین رویکرد، نظارت دستگاه قضا بر آرا و احکامی است که از ناحیه دادرسان صادر می شود. نظارت بر این آرا حایز اهمیت است زیرا اگر رایی منطبق بر قانون و رویه قضایی صادر نشده و ابهامات و ایراداتی دارد می تواند موضوع  اعتراض و فرجام خواهی قرار گیرد و حقوق اصحاب دعوا تضمین و تامین شود و آرایی که  دقیق و شایسته و مطلوب هستند، شناسایی شوند و در معرض دید سایر همکاران قضایی قرار گیرند تا یک نوع آموزش و رویه رای نویسی و آرانویسی مطلوب را در این زمینه داشته باشیم و ایجاد کنیم.

تدین تاکید کرد:  آرایی که شایسته و بایسته صادر شدند و ضوابط شکلی و ماهوی لازم را رعایت کردند باید مورد تشویق قرار گیرند و صادرکنندگان این آرا از امتیازات مادی و معنوی بهره مند شوند و نیز باید با  آرایی که ضعیف هستند و دائما مورد نقض قرار گرفتند و اشکالات شکلی یا ماهوی مکرر در آنها دیده می شود برخورد شود و  همانطور که مطرح شده است قضات صادرکننده این آرا مورد تذکر و بازخواست قرار گیرند، لذا اگر لازم است در شناسنامه کاری یا ارزشیابی قضات این موضوع مورد توجه قرار گیرد و در درخواست های  ارتقا و رتبه بندی آنان  تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: باید قائل به تفکیک باشیم و بین آن دسته از آرای قضایی که منطبق با معیارها و ضوابط لازم هستند، با آن آرایی که ضعیف هستند و باید از سیستم قضایی حذف و اصلاح شوند فرق بگذاریم.  

تدین در پایان گفت:  دیدگاه مطرح شده رییس دیوان عالی کشور در خصوص نمره منفی و برخورد با قضاتی که آرایشان مکررا نقض می شود، یکی از معیارهای مهم شناسایی و تضمین دادرسی منصفانه است که در برخی از کشورها نیز به آن توجه و عمل می شود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha