• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400070301472
  • خبرنگار : 71415

تاکید نخست وزیر ژاپن بر لزوم تسهیل دسترسی به واکسن برای تمامی کشورهای جهان

تاکید نخست وزیر ژاپن بر لزوم تسهیل دسترسی به واکسن برای تمامی کشورهای جهان

نخست وزیر ژاپن در پیامی از پیش ضبط شده خطاب به مناظره سطح عالی هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بر لزوم ایجاد محیطی که در آن همه کشورها و مناطق بتوانند به شکلی برابر و بدون شروط اقتصادی و سیاسی به واکسن دسترسی پیدا کنند، تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه سازمان ملل، یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن در این پیام خود به نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یادآوری اینکه کشور او تقریبا ۲۳ میلیون دوز واکسن را از طریق تسهیلات کوواکس و دیگر ابتکار عمل‌ها اعطا کرده است، گفت: هر میزان جان انسان‌ها را که ممکن باشد نجات دهید و جان هیچ کس را نادیده نگیرید. این اعتقادی است که کشور ژاپن به عنوان یک کشور پایبند به پوشش سلامت جهانی و امنیت انسانی و خود من در تمام طول این نبرد علیه همه گیری به آن پایبند بوده‌ایم.

او اضافه کرد: امروز خرسندم که اعلام کنم ژاپن با مشارکت‌های بیشتری در مجموع ۶۰ میلیون دوز واکسن را اعطا خواهد کرد.

این نخست وزیر ژاپن بیان کرد کشورش مشغول اجرای برنامه‌ای تحت عنوان "پشتیبانی تا یک مایل آخر" با هدف تضمین تحویل واکسن به مراکز واکسیناسیون هر کشور و منطقه است.

او گفت: ژاپن به موجب این ابتکار عمل‌ها به تامین کمک به ارزش ۳.۹ میلیارد دلار در سطح جهانی پرداخته است و نهایت تلاشش  را در مسیر غلبه بر کووید-۱۹ انجام خواهد داد.

سوگا تاکید کرد از نظر ژاپن چهار نکته اهمیت ویژه ای در هدایت جهان به سمت یک آینده بهتر دارد.

به گفته او، نخستین مورد ایجاد سیستم‌های بهداشت جهانی منعطف است.

او ادامه داد: ما باید از این همه گیری درس بگیریم و خودمان را برای آینده آماده کنیم. این بار تجربه ما نشان داد که نباید در رسیدگی به مسائل سلامت جهانی هیچ خلاء جغرافیایی وجود داشته باشد و این مهم است که اطلاعات و دانش مربوطه همه کشورها و مناطق به صورت فوری و وسیع به شیوه‌ای آزاد و شفاف به اشتراک گذاشته شود.

وی افزود: تدبیر مهم دیگر برای آینده بهتر ایجاد یک جامعه با دوام و سبز از طریق مبارزه با تغییرات آب و هوایی است.

او در ادامه بر اهمیت یک نظم بین‌المللی آزاد و باز بر مبنای حاکمیت قانون تاکید کرده و گفت: ما باید به ارزش‌های جهانی نظیر آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون که پیشنیان ما با هدف حفظ صلح و سعادت هر منطقه و جهان ایجاد کرده‌اند پایبند باشیم. من معتقدم اساس این اقدام زور نیست بلکه یک نظم بین‌المللی آزاد و باز است.

سوگا نهایتا بر اهمیت یک جامعه بین‌المللی امن‌تر و صلح آمیزتر تاکید کرده و گفت، ژاپن مصمم به اجرای نقشی فعال‌تر در این حوزه و در زمینه ایجاد یک نظم بین‌المللی قانون محور با حمایت کشورهای عضو در حین انتخاب اعضای غیردائم شورای امنیت در سال ۲۰۲۲ است.

او همچنین از رهبران جان خواست به معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) پایبند باشند و گفت که کشورش به عنوان تنها کشوری که تجربه ویرانی بمباران‌های اتمی را داشته برای حل شکاف‌ها در میان کشورهای دارای مواضع متفاوت تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha