• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400070704508
  • خبرنگار : 99999

انتشار گزارشی از دیدار مشاور ترامپ با مقامات ارشد اماراتی در ۲۰۱۶

انتشار گزارشی از دیدار مشاور ترامپ با مقامات ارشد اماراتی در ۲۰۱۶
ترامپ و محمد بن زاید

تام باراک، مشاور ترامپ که اوایل سال جاری به اتهام جاسوسی و لابی‌گری برای امارات دستگیر شد، در سال ۲۰۱۶ چند هفته پس از انتخاب ترامپ، با شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس دولت امارات و سایر مقامات ارشد این کشور دیدار کرده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از میدل ایست آی، باراک با بن زاید و برادرش، شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات و علی محمد حامد آل شمسی، مدیر سرویس اطلاعاتی امارات دیدار کرده بود.

بر اساس شکوائیه هفت‌بندی که علیه مشاور ترامپ تنظیم شده، مقامات رسمی امارات که میزبان باراک بودند شامل مقامات رده اول، دوم و سوم بودند.

دادستان‌های آمریکایی گفته‌اند که این دیدار بخشی از لابی‌گری از کانال پشتی برای نفوذ در سیاست‌های خارجی دولت ترامپ بود.

بنابر گزارش بلومبرگ، سه مقام رسمی مزبور اماراتی به همراه چهارمین مقام که "خلیفه عبدالله" بود، وظیفه داشتند تا منافع ابوظبی را در آمریکا پیش ببرند.

بنابر این رسانه که منابع‌اش خواستند تا نامشان فاش نشود، یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا به عنوان پنجمین مقام رسمی است که نامش در این میان مطرح است.

میدل ایست آی پیشتر گزارش کرده بود که دو تن از مقامات رسمی شناخته نشده در این پرونده بن زاید و العتیبه هستند.

شکوائیه‌ای که در ماه ژوئیه تنظیم شده به یک تماس تلفنی بین فردی که به عنوان "مقام رسمی شماره یک" معرفی شده و ترامپ در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۱۷ اشاره دارد؛ درست زمانی که گزارش شد بن زاید با ترامپ صحبت کرده بود.

میدل ایست آی به سفارت امارات در واشنگتن رفته بود تا اظهارات آن‌ها را بررسی کند اما هیچ پاسخی را در زمان انتشار این خبر دریافت نکرد.
وکیل باراک و وزارت دادگستری آمریکا هم درخصوص این اتفاق هیچ اظهار نظری نکردند.

باراک در تاریخ ۲۰ ژوئیه به همراه دو دستیارش به جرم تلاش پنهان برای شکل دهی به سیاست خارجه ترامپ به نفع امارات، دستگیر شدند در حالی که هیچ کدام یک از مقامات رسمی امارات که با باراک کار می‌کردند، در این خصوص متهم نشدند. باراک بعدا با وثیقه ۲۵۰ میلیون دلاری آزاد شده و اعلام بی‌گناهی کرده است.

اتهامات نشان می‌دهند که باراک به امارات در زمینه‌های متفاوتی از جمله ترتیب دادن یک تماس تلفنی با ترامپ و قرار دادن نامزدهای طرفدار امارات برای منصب‌های مختلف در دولت جدید ترامپ کمک کرده بود.

همچنین امارات پیش نویسی را تحت عنوان "لیست پیشنهادی" پست‌های سیاست خارجه که می‌توانست منفعتی را برای خودش داشته باشد، تهیه کرد که در نهایت می‌توانستند در سخنرانی مارس ۲۰۱۶ ترامپ که آن زمان هنوز کاندیدای انتخاب بود، تاثیرگذار جلوه دهند.

بن فریمن، مدیر "طرح شفافیت تاثیر خارجی در سیاست بین‌الملل" به میدل ایست آی گفت که نام‌بردن اسامی مقامات امارات حاکی از این است که ابوظبی به ظاهر ادعا می‌کند که شریک و دوست آمریکا است اما در اصل این طور نیست.

فریمن افزود: نام بردن مقامات رسمی امارات به این معنا است که امارات قصد توطئه و دخالت در امور سیاسی آمریکا را داشته است. پس از این افشا، هرکسی که فکر می‌کند امارات "دوست" آمریکا است، باید تجدید نظر کند. دوستان هیچ وقت به صورت غیرقانونی در دموکراسی و امور سیاسی یکدگیر مداخله نمی‌کنند.

کارشناسان پیشتر به میدل ایست آی گزارش کردند که اتهام باراک نشان می‌دهد که امارات، کشوری کوچک و غنی از نفت، قادر بود با نفوذ در دولت ترامپ معاملات سودآور تسلیحاتی را بهبود ببخشد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha