• پنجشنبه / ۸ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400070805226
  • خبرنگار : 99999

وزیر خارجه قبرس اردوغان را به تلاش برای تشکیل "امپراطوری عثمانی" جدید متهم کرد

وزیر خارجه قبرس اردوغان را به تلاش برای تشکیل "امپراطوری عثمانی" جدید متهم کرد

وزیر امورخاجه قبرس یونانی‌نشین، اردوغان را به تلاش برای تشکیل یک "امپراطوری عثمانی" جدید در مدیترانه شرقی و خاورمیانه متهم کرده و تصریح کرد که این نگرش ژئوپلیتیک تاثیر زیادی بر امنیت منطقه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، نیکوس کریستودولیدس، وزیر امورخارجه قبرس یونانی نشین که کشورش به دو بخش یونانی در جنوب و ترک نشین در شمال تقسیم شده (که جامعه جهانی تنها بخش جنوبی را به رسمیت شناخته و در اتحادیه اروپا نیز عضویت دارد)، در گفتگو با آسوشیتدپرس، به رفتار تهاجمی ترکیه در قبرس اشاره و بیان کرد که این رفتار نه تنها در این کشور، بلکه در سوریه، عراق، لیبی و دیگر کشورهای عربی منطقه نیز صورت می‌پذیرد.

وی افزود: «ما شاهد نظامی شدن سیاست خارجی ترکیه هستیم و این برای همه کشورهای منطقه نگرانی بزرگی است... آنچه ما امروز شاهد آن هستیم تلاش ترکیه برای ترویج سیاست جدید عثمانی در منطقه است. ترکیه می‌خواهد هژمونی منطقه‌ای شود.»

کریستودولیدس، ساخت یک پایگاه پهبادی در قبرس شمالی توسط اردوغان را نمونه‌ای از سیاست‌های عثمانی وی دانست.
وی همچنین تاکید کرد که دولت قبرس به شدت با راه حل دو کشوری مخالف است زیرا این امر به ترکیه کنترل کامل قلمرو "به اصطلاح مستقل ترک نشین" را می‌دهد، اما امروزه اینطور نیست؛ تنها ترکیه قبرس ترک نشین را به رسمیت می‌شناسد، و نه جامعه بین‌الملل.

وی موافقت اردوغان با راهکار دو کشوری را، به "قصد اردوغان برای اعمال کنترل در منطقه و پیشبرد نقشه‌هایش در مدیترانه شرقی" تعبیر کرد.
کریستودولیدس گفت که قبرس برای تقویت امنیت خود با همسایگانش، به ویژه اسرائیل و مصر، و همچنین ایالات متحده تلاش می‌کند و یادآور شد که قبرس بیانیه‌ای مبنی بر همکاری امنیتی با آمریکا در سال 2018 امضا کرد که "بسیار مهم" است. وی همچنین اظهار داشت: اتحادیه اروپا در حال بررسی ایجاد "یک نهاد امنیتی" است. "ما خواستار و آماده همکاری با ترکیه هستیم. " "آنچه ما از ترکیه می خواهیم - تنها رعایت قوانین بین المللی و کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاهاست".

مصاحبه کریستودولیدس در آخرین روز گردهمایی سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رهبران انجام شد. پیش‌تر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهور قبرس و ارسین تاتار، رهبر قبرس ترک‌نشین به امید بازگشت سریع به مذاکرات برای یکپارچه کردن مجدد این کشور تقسیم‌شده نشستی برگزار کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۸ ۱۴:۳۲

اگر یونانیها مخالف طرح دو کشوری قبرس هستن چرا وقتی سازمان ملل طرح رفراندوم اینکه دو ملت ترک و یونان با هم متحد شوند رو ارائه داد ترکها نظر مثبت دادن ولی یونانیها نظر منفی ؟ یونانیها خواهان مالکیت تمام قبرس هستن اما خوابشو ببینن

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۰۶:۰۴

حتما ترکهای قبرس هم مهاجر نیستن و ده هزار سال تو قبرس قدمت دارن 🤣

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۰ ۰۸:۴۱

یونانیها قبل از انقلاب (فکر میکنم سال ۱۹۷۲ بود ) کودتا کردند و بلافاصله از دولت یونان کمک خواستند! و ارتش یونان به کمکشان امد ، انها قصد داشتند که قبرس را تصاحب کنند و ترکها را از موطن خویش اواره کنند ! اما زنده یاد بلند اجویت بلافاصله دستور حمله داد و یونانیهای متجاوز را سر جای خود نشاند و ترکهای قبرس را از یک نسل کشی وحشتناک نجات داد ، روحش شاد..