• چهارشنبه / ۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400080503270
  • خبرنگار : 71594

عنابستانی: ضمن حمایت از تولید داخل باید کنترل و نظارت دقیق بر بازار نیز صورت گیرد

عنابستانی: ضمن حمایت از تولید داخل باید کنترل و نظارت دقیق بر بازار نیز صورت گیرد

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: باید اجازه دهیم تولید کننده داخلی قدرت خود را در بازاری که برای او ایجاد شده به نمایش بگذارد، اما این کار باید با کنترل و نظارت دقیق صورت گیرد تا امکان سوء استفاده پیدا نکند و قیمت ها افزایش نیابد.

علی اصغر عنابستانی در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با ممنوعیت ورود کالاهای خارجی در جهت حمایت از تولید داخل، بیان کرد: قاعدتا اینگونه است که ما باید سیاست کلی کشور را بر این مبنا بگذاریم که وقتی کالایی در داخل قابلیت تولید دارد و می تواند نیاز داخلی را برطرف کند، بنابراین واردات آن کالا به کشور نباید راحت باشد.

وی در ادامه افزود: این سیاست عمومی دنیا است و همه کشورهای دنیا نگاهشان به تولید داخل است، مگر اینکه در مواردی اعلام شود که تولید داخل کیفیت مناسب را ندارد و برای اینکه رقابت مناسب ایجاد کنیم، اجازه دهیم که کالاهای دیگر وارد شوند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رقابت نقطه حساس مساله است و همانجایی است که باید به تولید کننده داخلی اجازه دهیم که در زمان و پروسه مشخص بتواند سطح کیفیت خود را بالا ببرد. قاعدتا اگر اجازه ندهیم و درهای کشور را باز کنیم، سیل صادرات کشورهایی که ممکن است به لحاظ تکنولوژی پیشرفته تر بوده و قیمت تمام شده کالاهایشان به دلیل بهتر بودن تکنولوژی پایین‌تر باشد، به سوی کشورمان روانه شود که در این صورت موجب می شود تولید کننده داخلی نتواند با آنها رقابت کند.

عنابستانی در ادامه تاکید کرد: بالاخره ما باید از جایی شروع کنیم و این اصل و قانون هم هست که کالایی که در داخل امکان تولید دارد و نیاز داخل کشور را کاملا برآورده می کند، واردات اینگونه کالا باید سخت و غیرممکن باشد و برعکس آن هم باید تلاش کنیم کالایی که نیاز داخلی را تامین می کند را صادر کنیم که این به معنای اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه معنای اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد درونزای برون نگر، گفت: باید کاری کنیم که از درون تولید کنیم که این مساله موجب به کار افتادن دانش درونی و نیروی کار درونی است و همچنین به معنی نیروی انسانی و استفاده از ظرفیت های درونی کشور است که موجب رونق می شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تا تولید نداشته باشیم رونق شکل نمی گیرد و تا تولید نباشد تورم کاهش پیدا نمی کند. تولید است که می تواند رونق و اشتغال ایجاد کند و تورم را کاهش دهد. بی تردید نباید وقتی کالایی در داخل تولید می شود، به نمونه خارجی آن اجازه ورود داد و یا اینکه آنقدر عوارض گمرکی را سخت کنیم تا واردات آن کالا برای وارد کننده صرف نکند.

عنابستانی در ادامه در رابطه با اخباری مبنی بر افزایش قیمت توسط برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی پس از ممنوعیت ورود کالاهای خارجی، بیان کرد: نقطه حساسی که مطرح شد همین مساله است؛ دولت باید در این مورد دخالت کند و اجازه ندهد که انحصار در بازار به وجود آید.

وی افزود: البته بازار لوازم خانگی بازار انحصاری نیست و برخلاف بازار خودرو که در دست دو، سه شرکت محدود است، این انحصار در بازار لوازم خانگی وجود ندارد و صدها شرکت لوازم خانگی در کشور وجود دارد و بنابراین بازار انحصاری نیست. اما اگر قرار باشد که برخی ها سوء استفاده کنند، اینجا نقطه دخالت دولت است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: دولت در ساختار تولید و بازار نباید وارد شود، اما جاهایی لازم است که دخالت کند. یعنی باید از تولید کننده داخلی حمایت کنیم تا کالایی که نمونه مشابه در داخل دارد وارد نشود. به طور مثال لوازم خانگی در کشور در حال تولید است و البته ممکن است در برخی موارد کیفیت آخرین مدل های روز دنیا را نداشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: باید اجازه دهیم که تولید کننده داخلی قدرت خود را در بازاری که برای او ایجاد شده به نمایش بگذارد، اما حق سوء استفاده ندارد و باید کنترل و نظارت دقیق صورت گیرد که امکان سوء استفاده پیدا نکند و قیمت‌ها افزایش نیابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha